Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ihminen ei tiedä mitä eroa on geenillä ja kromosomilla

Vierailija
15.06.2010 |

mitä hänestä ajattelet?

Eräs "hiekkalaatikkokaverini" paljasti puutteensa eräässä keskustelussa. Miten on voinut käydä lukion niin, ettei tiedä mikä on kromosomi ja mikä on geeni? Sama ihminen ei tiennyt mitkä puolueet kuuluvat "oikealle" ja mitkä "vasemmalle"...

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toisilla niitä putkahtelee esiin koko ajan eri elämänalueilla ja kyllä sellaista ihmistä alkaa pitää aika yksinkertaisena, ei siinä sydämen sivistykset paljon auta.

Vierailija
2/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sfp on puolueen nimi ennen suomenkielistä nimeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin kovin kiinnostunut geeneistä ja kromosomeista, mutta en enää muista lainkaan kumpia oli kummassa!

Vierailija
4/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sfp on puolueen nimi ennen suomenkielistä nimeä.

ruotsalainen kansanpuolue= rkp. Tiätty.

Vierailija
5/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä kyllä ikinä käytetä lyhennettä sfp kun kirjoitetaan suomeksi. Sehän on tietenkin rkp.

Vierailija
6/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ovat ainakin ajoittan, muun ajan ne on auenneet ohueksi pitkäksi rihmaksi. Ne kromosomi-X:t muodostuu DNA-rihmasta, joka on sitä kaksoiskierrettä, tiedättehän. Geenit on sitten vähän abstraktimpi käsite, geeni on sellainen pätkä tätä DNA-rihmaa, jonka emäsjärjestyksen perusteella solu osaa tehdä jonkun proteiinin. Kromosomeissa on paljon muutakin DNA-materiaalia, jolla ei ole tuollaista merkitystä.

Vierailija
7/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen suorittanut yliopistossa 40 tunnin luentokurssin aiheesta "geenin käsite". Jos joku kysyy minulta, mikä on geeni, kyllä vastaamiseen saa helposti kulutettua vaikka tunnin.

Vierailija
8/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkijana Biomedicumissa. Saa varmaan hyvät naurut jos eksyy tälle palstalle tähän ketjuun.

Vierailija
9/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen suorittanut yliopistossa 40 tunnin luentokurssin aiheesta "geenin käsite". Jos joku kysyy minulta, mikä on geeni, kyllä vastaamiseen saa helposti kulutettua vaikka tunnin.

ostakaa dvdnä "olipa kerran elämä" -piirretty! Ei tarvitse rasittaa pollaa "kirjatiedolla"!!!!

Vierailija
10/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla ei ollut alkeellistakaan yleissivistystä. Ei se open opas auta, kun lapset kyselee vähänkin aiheen ulkopuolelta. Hän väitti ihan ihme asioita, esim. kivikaudella eli dinosauruksia ja että vain Afrikassa on sademetsiä. Ei tuossa mitään, mutta kun tuota sattui jatkuvasti. Itsekin tiesin ala-asteella enemmän kuin ope ja olin kuitenkin vain kasin oppilas.

Vierailija
11/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on täällä joku mielipide downin syndroomasta ja sikiöseulonnoista, mutta ei tiedetä mitä on kromosomit ja geenit.

Vierailija
12/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sä et taida olla ap. Olisin vaan halunnut kuulla ap:n selityksen, jonka perusteella voi paheksua muita.

t. kysyjä

Voisitko lyhyesti selittää mulle geenin ja kromosomin eron?

Ovat siis oikeastaan samaa kamaa, mutta eri yksiköitä... kromosomi siis sisältää geenejä. Ihmisessä niitä kromosomeja on 23, joista 1 on sukupuolen määrittävä kromosomi X tai Y.

Siinäpä pähkinänkuoressa se rautalankamalli joka kai kaikkien pitäisi tietää.

Vierailija
13/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla ei ollut alkeellistakaan yleissivistystä. Ei se open opas auta, kun lapset kyselee vähänkin aiheen ulkopuolelta. Hän väitti ihan ihme asioita, esim. kivikaudella eli dinosauruksia ja että vain Afrikassa on sademetsiä. Ei tuossa mitään, mutta kun tuota sattui jatkuvasti. Itsekin tiesin ala-asteella enemmän kuin ope ja olin kuitenkin vain kasin oppilas.

Pitäisikö opettajan muka tietää vastaukset kaikkiin oppilaiden kysymyksiin? Mulla oli 2 vuotta luokallani aivan ihana aspergerpoika, joka kyseli minulta kaikkea mahdollista, tosi hankalia asioita eri tieteenaloilta, joista oli kiinnostunut. Olisiko minun pitänyt muka tietää vastaus kaikkiin?

Oppilaiden mielenkiintoisimmat kysymykset kirjaan ylös ja selvitän vastaukset seuraavaksi päiväksi.

T: Se sama ope

Vierailija
14/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta perusasiat. Opettajalla pitäisi olla jonkinlaista yleissivistystä ja tietoa enemmän kuin keskiverto-oppilaalla. Jos ei koskaan osaa vastata mihinkään kysymykseen tai pitää ihan loogisena, että dinosaurukset kirmasivat luolamiesten kanssa samaan aikaan, ei ole kummoistakaan yleissivistystä.

Vierailija
15/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen, että ehkä sen aikana koulussa ei just tällaisia asioita paljon opetettu. Ja että ajat muuttuvat ja tietoa tulee lisää tutkimuksen myötä, entisiä faktoina pidettyjä asioita kumotaan.

Ja että se on jo niin vanha, ettei jaksa muistaa kaikkea mitä koulussa opittiin, kun elämä on opettanut paljon muuta, eikä sinne päähän kaikkea mahdu :)

Mäkin olen unohtanut suurimman osan siitä nippelitiedosta, mitä joskus osasin. Hemmetti mä osaa enää edes kirjoittaa yleiskieltä/ yhdyssanoja, saa miettiä helkkaristi, kun tännekin kirjoittaa.

Saati nyt jotain äikän termejä, inessiivit ja muut on ihan hepreaa, vaikka äikkä aikanaan kymppi olikin.

En tiedä, onko masennus aiheuttanu jonkun sortin dementian, vai onko ihan tavallista että tässä nelikymppisenä alkaa sitä tietoa hukkua.

Eikä mua politiikka ja tuollaiset kiinnosta, paha mieli vain tulee kun niitä alkaa vielä omien murheidensa lisäksi miettimään.

Minkähän ikäinen ap muuten on? Ehkä sullakin mieli vielä muuttuu, kunhan ikää tulee lisää.

Vierailija
16/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka aikuisen nyt vaan pitää tietää jos on normaalit koulut käynyt. Ihan kuin pitää tietää että USA sijaitsee (Pohjois-)Amerikassa eikä päinvastoin tai että maa kiertää aurinkoa eikä päinvastoin.

Ihan vaan teille tiedoksi, että se, mitä koulun biologiassa opetetaan, vaihtelee ajan saatossa.

Esim. 50-luvun puolella syntyneelle isosiskolleni opetettiin hyvinkin tarkkaan kasvioppia ja hän keräsi koulussa kasvioita ja tunnistaa yhä todella hyvin kasveja ja lintuja. Niitä taas nykyään aika harva tuntee, 90- tai 2000 -luvuilla koulunsa käyneet.

Itse kävin koulua 1970- ja 1980 -luvuilla ja ihan olen kuuden ällän ylioppilas ja maisteri. Meille opetettiin jo perusasioita yhteyttämisestä ja geeneistä ja tiedän, että kromosomit koostuvat geeneistä. Mutten sen tarkempaa. Sen sijaan lajitunnistuksen kanssa on jo vähän heikommin - kasveja olen opetellut tunnistamaan aikuisena, mutta linnuista tunnen vain muutaman yleisimmän lajin.

Nykynaisista taas useimmat tuskin erottavat västäräkkiä varpusesta tai tietävät alsikkeen ja valkoapilan eroista.

Joten ihan turha kuvitella, että se, mitä TEILLE on koulussa opetettu = universaali totuus yleissivistyksestä....

;-)

Vierailija
17/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä mukaa kun maailma muuttuu esim. poliittisesti ja tietoa tulee lisää. Eikös se nyt ole päivänselvää? Fiksu ihminen myös päivittää sitä yleissivistystään eikä tuudittaudu siihen että se mitä luki peruskoulussa joskus 40 vuotta sitten olisi edelleen voimassa. Toki tietyt asiat eivät tule muuttumaan, esim. aurinko ei ala kiertää maata eivätkä geenit tule sisältämään kromosomeja (joiden olemassaolo muuten havaittiin jo 1800-luvulla).

Niin ja minusta muuten yleissivistykseen (Suomessa) kuuluu myös nykyisin se että erottaa kuusen männystä yms. perusasiat.

Ihan vaan teille tiedoksi, että se, mitä koulun biologiassa opetetaan, vaihtelee ajan saatossa.

Esim. 50-luvun puolella syntyneelle isosiskolleni opetettiin hyvinkin tarkkaan kasvioppia ja hän keräsi koulussa kasvioita ja tunnistaa yhä todella hyvin kasveja ja lintuja. Niitä taas nykyään aika harva tuntee, 90- tai 2000 -luvuilla koulunsa käyneet.

Itse kävin koulua 1970- ja 1980 -luvuilla ja ihan olen kuuden ällän ylioppilas ja maisteri. Meille opetettiin jo perusasioita yhteyttämisestä ja geeneistä ja tiedän, että kromosomit koostuvat geeneistä. Mutten sen tarkempaa. Sen sijaan lajitunnistuksen kanssa on jo vähän heikommin - kasveja olen opetellut tunnistamaan aikuisena, mutta linnuista tunnen vain muutaman yleisimmän lajin.

Nykynaisista taas useimmat tuskin erottavat västäräkkiä varpusesta tai tietävät alsikkeen ja valkoapilan eroista.

Joten ihan turha kuvitella, että se, mitä TEILLE on koulussa opetettu = universaali totuus yleissivistyksestä....

;-)

Vierailija
18/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä mukaa kun maailma muuttuu esim. poliittisesti ja tietoa tulee lisää. Eikös se nyt ole päivänselvää? Fiksu ihminen myös päivittää sitä yleissivistystään eikä tuudittaudu siihen että se mitä luki peruskoulussa joskus 40 vuotta sitten olisi edelleen voimassa. Toki tietyt asiat eivät tule muuttumaan, esim. aurinko ei ala kiertää maata eivätkä geenit tule sisältämään kromosomeja (joiden olemassaolo muuten havaittiin jo 1800-luvulla). Niin ja minusta muuten yleissivistykseen (Suomessa) kuuluu myös nykyisin se että erottaa kuusen männystä yms. perusasiat.

Ihan vaan teille tiedoksi, että se, mitä koulun biologiassa opetetaan, vaihtelee ajan saatossa. Esim. 50-luvun puolella syntyneelle isosiskolleni opetettiin hyvinkin tarkkaan kasvioppia ja hän keräsi koulussa kasvioita ja tunnistaa yhä todella hyvin kasveja ja lintuja. Niitä taas nykyään aika harva tuntee, 90- tai 2000 -luvuilla koulunsa käyneet. Itse kävin koulua 1970- ja 1980 -luvuilla ja ihan olen kuuden ällän ylioppilas ja maisteri. Meille opetettiin jo perusasioita yhteyttämisestä ja geeneistä ja tiedän, että kromosomit koostuvat geeneistä. Mutten sen tarkempaa. Sen sijaan lajitunnistuksen kanssa on jo vähän heikommin - kasveja olen opetellut tunnistamaan aikuisena, mutta linnuista tunnen vain muutaman yleisimmän lajin. Nykynaisista taas useimmat tuskin erottavat västäräkkiä varpusesta tai tietävät alsikkeen ja valkoapilan eroista. Joten ihan turha kuvitella, että se, mitä TEILLE on koulussa opetettu = universaali totuus yleissivistyksestä.... ;-)

sosiaalisessa ja fyysisessä ympäristössään. Siten on minusta aivan ymmärrettävää, jos ei tiedä geenien ja kromosomien eroa - aika harva sitä tietoa enää opinnot päätettyään ja ammatissa toimiessaan tarvitsee.

PS: jos tuo oli lajituntemuksesi huippua, niin sorry: yleissivistyksessäsi on todella iso aukko, etkä oikeastaan voi brassailla tuolla kromosomi-asialla...

Vierailija
19/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, voihan sitä aina ajatella, että SINUN tietämäsi asiat = tietopohja, joka jokaisen pitää tietää ollakseen normaaliälyinen ja normaalilla sivistyksellä varustettu... mutta oletko ajatellut asiaa loppuun asti? Tuo ei nimittäin ole sinua kauheasti imarteleva ajatusmalli eli että sinun tietotasosi on pohjaluokkaa ja sen yli menevä vasta ns. hyvää sivistystasoa!

Vierailija
20/60 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ikisessä solussa... eli solu muodostuu dna:sta jotka muodostaa geenejä jotka ovat kromosomeissa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi