Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin lapsi ymmärtää itse haluta vessaan?

Vierailija
13.06.2010 |

Eli siis minkä ikäisenä lapsi yleensä voi itse ymmärtää, että pissa tai kakka olisi tulossa ja haluta tietoisesti vessaan ja ilmaista tarpeensa vaikka äidille??

Kysyn, koska meillä nyt 8kk ikäinen vauva ja nyt 1,5 viikon ajan on yksi kakka per päivä tehty pottaan. Lisäksi joinain päivinä myös pissattu, riippuen hieman päivän ohjelmasta, että onko päästy potalle juonnin jälkeen. Kakkaa yleensä kaksi kertaa päivässä ja toisen kakan aikaan ei normaalisti ole ollut mahdollisuutta potalle menoon, niin olen antanut tehdä vaippaan.

Lapsi menee potalle ihan mielellään ja siitä alkaen, kun on pottailtu, on siihen 99% käynneistä jotain tullut (alkuun pissa). Eikä siis istuta potalla puolta tuntia kerrallaan vaan jotenkin tuntuu, että pienokainen tajuaa, mitä siinä on tarkoitus tehdä ja oikein alkaa vääntämään, kun potalle istahtaa:)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kun on pari onnistunutta "tuotosta" niin lapsi tajuaa pottailun idean.

Vierailija
2/15 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi pottailu niin, että äiti tai isä vie säännöllisin väliajoin lapsen potalle ja lapsi tekee tarpeensa sinne. Meillä oli samanlainen tilanne kuin sulla ap...eli alle vuoden ikäinen teki aina pissan tai kakan pottaan, kun siellä käytiin. Mutta sitten tuli pitkäksi aikaa takapakkia eikä pottaan tullut juuri mitään, vaikka kaikki tehtiin samalla tavalla. Voihan olla, että te selviätte ilman takapakkia mutta siihen kannattaa varautua, ettei ole liian suuria odotuksia asian suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäiseltä voi siis olettaa..? Nythän minä siis "kiikutan" lapsen potalle, kun huomaan, että alkaa kakka tulla (ja tämä siis hyvin helppo havaita) tai laitan potalle pissalle, kun on juonut nokkamukistaan maitoa reippaammin. Itse ei vielä siis tokikaan voi enkä oletakaan, että osoittaisi merkkejä tarpeesta päästä potalle.

-ap

Vierailija
4/15 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoi meidän lapsilla vasta onnistua vaikka vahinkojakin silloin vielä sattui. Toki lapset ovat eritasoisia tässäkin asiassa ja kaikki aikanaan.

Vierailija
5/15 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi pottailu niin, että äiti tai isä vie säännöllisin väliajoin lapsen potalle ja lapsi tekee tarpeensa sinne. Meillä oli samanlainen tilanne kuin sulla ap...eli alle vuoden ikäinen teki aina pissan tai kakan pottaan, kun siellä käytiin. Mutta sitten tuli pitkäksi aikaa takapakkia eikä pottaan tullut juuri mitään, vaikka kaikki tehtiin samalla tavalla. Voihan olla, että te selviätte ilman takapakkia mutta siihen kannattaa varautua, ettei ole liian suuria odotuksia asian suhteen.

Tiedostan toki, että takapakkia voi tulla ja että alkaa vastustamaan jossain vaiheessa, mutta kivahan se on nyt ruusuisten lasien läpi kuvitella, että lapsi oppisi itse ilmaisemaan tarpeensa suhteellisen varhain :o

Lisäksi, kun vauvelia odottaa myös hoitoon meno ennen vuoden ikää, niin saa nähdä, miten se vaikuttaa asiaan, mikäli siihen asti kaikki rullaa nykyisellään.

-ap

Vierailija
6/15 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäiseltä voi siis olettaa..? Nythän minä siis "kiikutan" lapsen potalle, kun huomaan, että alkaa kakka tulla (ja tämä siis hyvin helppo havaita) tai laitan potalle pissalle, kun on juonut nokkamukistaan maitoa reippaammin. Itse ei vielä siis tokikaan voi enkä oletakaan, että osoittaisi merkkejä tarpeesta päästä potalle.

-ap

kun on päivävaipat jäänyt pois.

Vierailija
7/15 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätti omatoimisesti vaipat pois. Alkoi käydä isosiskon perässä potalla, siis ilman sen kummempaa opettamista. Ei edes puhunut tuolloin, vaan alkoi itse mennä potalle tarpeen mukaan.

Eikä edes vahinkoja ole sattunut juurikaan, ehkä n 2/kk. Jätti siis myös yövaipat pois.

Meillä pojat ovat oppineen 2-v 2kk - 2-v 6kk iässä käymään itsenäisesti potalla. Eli ei ole viety potalle, vaan itse ovat käyneet, ja meillä on jäänyt myös yövaipat samalla kertaa pois. Emme ole pottailleet aiemmin, vaan sitten kun olen katsonut, että pidätyskykyä, ymmärrystä ja kommunikointikykyä on tarpeeksi, olen aika rysäyksellä ne vaipat pois jättänyt.

Vierailija
8/15 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5-vuotiaat eivät halua vieläkään. Useimmiten tikistävät pissat pottaan, kun komennan heidät potalle, mutta oma-aloitteisesti ovat kumpikin käyneet ehkä kerran.

Vierailija
9/15 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siltikin on joutunut vahtimaan vessassa käyntien välejä ja itsenäisesti on homma alkanut luistaa vasta 3v:nä.

1,5v, kun on päivävaipat jäänyt pois.

Vierailija
10/15 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö alkoi omatoimisesti käymään potalla reilu 2-vuotiaana.

Vierailija
11/15 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava lukea, että lapsi voisi jopa 1,5vuoden iässäkin jo itse ilmaista tarpeensa pottailla. Enkä siis tarkoita, että meillä menisi niin, mutta saanpahan haaveilla;) Lapsukaisemme saa puolestani pitää vaippaa vaikka kolme vuotiaaksi, mutta jos mahkuja, niin helpommallahan sitä pääsisi, kun sitä ei olisi. Täytyy toivoa, että saisimme hoitopaikaksi toivomme perhepäivähoidon, niin jospa siellä olisi "mallilapsia" vauvelimme pottailua ajatellen, niin uskoisin, että pienempi haluaa matkia isompia.

Vierailija
12/15 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen kävi potalla (siis tietty vietynä muistaakseni 8-kuisesta ja teki n. 9-kuisesta alkaen suurimman osan kakoista pottaan, pissat milloin vaippaan, milloin pottaa. 1 v 8 kk:n iässä oli kuiva. En muista tarkkaan, milloin oppi itse ilmaisemaan tarpeen, mutta puolitoistavuotiaasta (siis ne vikat 2 kk:ta) piti vaippaa päivisin vain hoidossa, kotona oli ilman, silloin kaiketi osasi käydä itse, vaikka usein kyllä muistuteltiin.

Toinen lapsemme on näköjään hitaampi oppija (tai sitten emme ole enää itse yhtä ahkeria potalla käyttäjiä), nyt ikää 13 kk, potalla käyty puolisen vuotta. Tekee sinne yleensä 1-2 kakat päivässä, yhtä usein kuin vaippaan. Pissat tulevat enimmäkseen vaippaan, pottaan satunnaisesti. Ymmärtää siis kaiketi, mitä siinä tehdään, mutta saattaa esim. nousta potalta ja pissata lattialle. ;)

Vierailija
13/15 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no johan on!!!

Vierailija
14/15 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä poika oppi aika tarkkaan 2-vuotiaana kuivaksi, mutta yli puoli vuotta meni sen jälkeen, ennen kuin rupesi aktiivisemmin sanomaan, että on pissa- tai kakkahätä. Eli oli kuiva aiemmin lähinnä sen ansioista, että sekä kotona että päiväkodissa pottailtiin säännöllisesti tai muistuteltiin ainakin potalla käymisestä säännöllisesti. No, hakeutui kyllä itsekin välillä potalle, mutta ei yleensä itse sanallisesti ilmaissut hätäänsä ennen kuin myöhemmin, jos sitä tässä kysyttiin. Toisaalta kyllä selvästi jo tunnisti hädän, koska kysyttäessä kyllä vastasi, että joo tai ei ole hätä.

Vierailija
15/15 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkuivaksi yhtään ennen kun ihan itse ymmärtää mennä vessaan. Voihan sitä lapsen saada pidettyä kuivana aikaisemminkin, mutta onko se sitten "todellista" tiedä häntä.

Meidän huushollissa on nähty varmaan aikalailla ne kaksi ääripäätä. Tyttö, joka ilman sen kummempia opettamisia alkoi vaan käydä potalla ihan omasta aloitteestaan ja oli täysin päiväkuiva 1v10kk ikäisenä ja sitten poika, jolla ei ollut harmainta haisua siitä, milloin se pissahätä mahdollisesti olis. Tasan 4-vuotiaana viimein hoksasi asian ja sen jälkeenkin on tullut tosi herkästi vahinkoja heti jos on jotain mielenkiintoisempaa puuhaa.

Johonkin tuohon väliin mun mielestäni menee se oletusikä... 2-3-vuotiaana sanoisin että yleensä voidaan olettaa lapsen tajuavan mennä potalle ihan itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi