Mikä niissä yhdyssanoissa on niin vaikeaa?
On kyllä kammottavaa lukea viestejä, joissa ei yksinkertaisimmatkaan yhdyssanat ole hallussa. Joka ikinen sana kirjoitetaan erilleen yhdessä viestissä.
Miten se voi olla edes mahdollista, jos äidinkieli on suomi?
En väitäkään, että keskustelupalstalla pitäisi noudattaa kaiken maailman kielioppisääntöjä, mutta luulisin yhdyssanojen tulevan automaattisesti.
Välillä tulee mieleen, että koulunkäynnissä jotkut ovat missanneet jotain pahan kerran.
Kommentit (27)
En ole ap., mutta samaan asiaan olen kiinnittänyt huomiota.
Ei matematiikkaa ja jokapäiväisessä käytössä olevaa äidinkieltä voi verrata keskenään. Suurin osa ihmisistä tuskin tarvitsee derivaattoja, mutta jokainen tarvitsee omaa äidinkieltään. Hyvä edes perusasiat olisi osata.
Voi olla jotain lukihäiriötä tietenkin.
Miten on, nukuitko äidinkielentunneilla?
jok´ikinen
joka ikinen
Ap, "jokaikinen" on yhdyssana
Vierailija - 13.06.10 06:39 (ID 10646830)
Sori vaan, mutta oikea kirjoitusasu on joka ikinen. Älä viitsi kommentoida asioita, joista et tiedä mitään.
Itsekään en muista kaikkia yhdyssanoja tai sanaliittoja, mutta yksinkertaisimmat pitäisi olla jokaisella hallussa..!
eipä isot alkukirjaimetkaan ole kaikilla hallussa. virheitä nyt sattuu kaikille mutta jos kirjoitusasu on kerta kaikkiaan päin vittua niin neuvon kysyjää tahallani väärin...
Onhan niitä toki hankaliakin yhdyssanasääntöjä, enkä tosiaan tarkoittanut niitä.
Mutta jos viesti on tällainen: "Laitoin tänään jauheliha mureketta ja peruna muussia", niin kyllä hurjalta näyttää.
kuitenkin olen ihan kouluttautunut ihminen ja mulle taas matematiikka on aina ollut todella helppoa.
Lasken päässä helposti aika vaikeitakin laskuja ja esim prosenttilasku on ihan pala kakkua.
Jostain syystä taas kirjoittaessa tulee paljon virheitä, varsinkin jos kirjoitan nopeasti, enkä oikolue tekstiä. Oikolukua en taas tällaisella huuhaa palstalla pahemmin jaksa harrastaa.
Jos jollain ongelmia lukea mun tekstiä niin hypätköön yli.
Eli liittyy ihan asiaan, jos siellä on missattu muillakin tunneilla jotain, kuin äikän tunneilla.
Luuletko 3, etten tiedä, että nämä asiat "olisi hyvä osata"? Juurihan sanon, että jostakin syystä ne on mulle vaikeita. Ja arvatenkin myös monille muille. Ei kai sit muuta kuin anteeksi, että olen olemassa.
Mä olenkin aina arvellut, että nää kielinatsit on harvinaisen ilkeitä ihmisiä...
2
Onhan niitä toki hankaliakin yhdyssanasääntöjä, enkä tosiaan tarkoittanut niitä.
Mutta jos viesti on tällainen: "Laitoin tänään jauheliha mureketta ja peruna muussia", niin kyllä hurjalta näyttää.
Tämähän on sitä arkikieltä.
oikein ei veisi yhtään enemmän aikaa kuin sen kirjoittaminen väärin. Puhutussa kielessä yhdyssanoja ei edes huomaa. Esimerkissä ei ole kyse arkikielestä vaan siitä, että henkilö ei vaan osaa kirjoittaa yhdyssanoja.
On ikävä kyllä arkikieltä ja nuo arki-ihmiset ovat todellakin näköisensä presidentin valtaan äänestäneet..huoh...
Turha siis ihmetellä, miksi niitä ei sitten osata, kun ei opettajatkaan enää osaa.
mutta aina on tullut asia ymmärretyksi. Kaverit ovat joskus kirjoituksiaan korjailleet mutta todellakin silti tajunneet , mikä on asian pointti vaikka kirjoitusvirheitä olisikin.
Joitakin osaa ulkoa mutta useasti menee väärin.
Minun mielestä lukijalla vois olla ymmärrystä ja empatiaa kirjoittajaa kohtaan, varsinkin, jos taustalla onkin selkeä diagnoosi, jolle ei aina voi edes mitään
Katsotaan mitä tulee. Jospa ne kirjoitus virheetkin kansalta häviää.
On kyllä kammottavaa lukea viestejä, joissa ei yksinkertaisimmatkaan yhdyssanat ole hallussa. Joka ikinen sana kirjoitetaan erilleen yhdessä viestissä. Miten se voi olla edes mahdollista, jos äidinkieli on suomi? En väitäkään, että keskustelupalstalla pitäisi noudattaa kaiken maailman kielioppisääntöjä, mutta luulisin yhdyssanojen tulevan automaattisesti. Välillä tulee mieleen, että koulunkäynnissä jotkut ovat missanneet jotain pahan kerran.
kirjoituksista päätellen monen äidinkieli ei ole suomi.
on työssä, jossa ei kirjoitella pitkiä juttuja, lähinnä jotain muistilapulle. Kotona kirjoitan lähinnä ostoslistoja.
Olin pitkälti yli 30v kun kirjoitin ensimmäisiä kertoja nettipalstalle, silloinkin nopeasti kun liittymä oli sellainen jossa joka minuutista meni eri maksu.
Ainoa paikka jossa kirjoitan nykyisin pitempiä juttuja on nämä palstat, oikeasta kirjoittamisesta on aikaa kohta 25v, kyllä siinä ajassa on unohtunut yksi jos toinenkin kirjoitussääntö.
Itse tehty ja Nokian Romanian-tehtaat, ja onko Vikinglotto vai Viking-lotto, tuleeko Uudessakauupungissa yms.
osaltaan niiden puutteellinen hallinta. Oikeasti kyllä häiritsee pahastikin, jos esim. työhakemukseen on kirjoitettu yhdyssanat väärin, minä en ainakaan sellaisia ihmisiä rekrytoi meidän firmaan.
Itselleni yhdyssanat on vaikeita. En tiedä onko jotain lukihäiriötä vai mitä, mutta aika monien yhdyssanojen kohdalla saan tosissani miettiä tuleeko yhteen vai erikseen. Myös pilkkusäännöt on mulle vaikeita.
Äikästä kuitenkin aikanaan kirjoitin M:n ja sen jälkeen suoritin FM:n tutkinnon. Ihan kielipuoli en siis ole, mutta kuten sanottu, ei ne multa mitenkään automaattisesti mene oikein.
Onko sulla sitten kaikki koulussa opitut asiat täydellisesti hallussa?
Muistat yhtälöiden ratkaisut ja derivoinnit? Jaksolliset järjestelmät ja nuijasodat?
Hienoa jos niin on...