Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköhoito

Vierailija
11.06.2010 |

Onkohan täällä ketään joka tietäisi jotakin sähköhoidosta? Niin kuin omakohtaisesti tai jonkun tutun kokemuksia.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei auttanut yhtään, jäi pysyviä muistiongelmia.

Vierailija
22/27 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?? Itselläni lähete vetämässä, mutta pelottaa.... Tosin olen täysin toimintakykyinen tämän vaikean masennukseni kanssa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

...siis toimintakyvytön!!! -taitaa nää kirjoitusvirheetkin kertoa jotakin..

Vierailija
24/27 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sai sähköshokkihoitoja keskivaikeaan masennukseen joitakin vuosia sitten. Lähimuisti oli huono puolisen vuotta, mutta se oli ainoa haittavaikutus. Hoitojen avulla hän alkoi toipua ja toipui kokonaan. Meidän perheen kokemuksella voi suositella ko. hoitomuotoa. Hän on oikein hyvässä kunnossa nykyisin :)

Vierailija
25/27 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Mieheni on käynyt joku tovi sitten sähköhoidoissa vuosia kestäneen vakavan masennuksen ja ahdistuneisuus oireiden takia. Tokkurainen oli sähköhoitopäivinä ja minimaalisia muistiongelmia juuri niinä päivinä, muuta haittavaikutusta ei ole ollut.  Ei ollut mikään taikanappi, jolla kaikki murheet unohtuisi, mutta pirteämpi on ollut ja paremmin nukkuva. Osaa katsoa ja käsitellä maailmaa avoimemmin mielin jotta terapiastakin saa paljon enemmän hyötyä. Vaikka ollaan vasta melko alussa (n. 2kk hoidoista) suosittelen lämpimästi näin sivusta katsojana, jos tuntuu ettei mikään muu auta.

Vierailija
26/27 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköhoito pilasi elämäni. En sitä sen selkeämmin voi sanoa.

Minulla oli pahoja pakko-oireita ja masennus. Aina tein sen selväksi että se pakko-oireisuus se varsinainen ongelma. Jos ne helpottavat, ei ole mitään masennusta. Kehuttiin sitten kuinka sähköhoito on niin uudistettu ja turvallista. Viimeisen toimenpiteen jälkeen tajusin heti että nyt on jotain pielessä.

Hirvittävä ahdistus ja tuskallisuus alkoi. Tunnekyky vahingoittui. Usein itkettää moni asia, mutta se tunne kestää vain pari sekuntia. Muistia pyyhkiytyi useamman vuoden ajalta. Isoja mustia aukkoja, vaikea hahmottaa paljonko yhteensä sitten meni. Pitkäkestoinen muisti aivan onneton. Eilistä vaikea muistella. Ei mitään tunnetta koska joku asia on tapahtunut. Univaikeuksia. Joku biisi soi koko ajan päässä, ajatus laukkaa. Keskittymisvaikeudet. Ja niin edelleen.

Kerroin lääkärille joistain oireista. Hän vain totesi että odotellaan nyt josko helpottaisi. Kirjoitti potilaskertomukseen jotain että "potilas huonovointinen. Menee varmaan kohta ohi". Kerroin isoista neurologisista oireista, hän puhui kuin jostain flunssasta.

Halusin myös keskeyttää hoidot mutta minulle vihjailtiin että sitten ei muuta apua tule. En uskaltanut keskeyttää. Niin ja minulle unohdettiin mainita että sähköhoitojen ei oleteta auttavan pakko-oireisiin. Ja tosiaan, unohdettiin mainita että on tehty ihan tutkimuksia ja tiedetään kyllä että tällaisia oireita jotkut saa. Kuitenkin ihan suomalaisetkin kertovat vastaavista oireista, ei se siis kovin harvinaista voi olla. Suomessa ilmeisesti noin 300 ihmistä saa shokkeja vuodessa.

Kamppailin vuosien ajan saadakseni apua. Psykiatrit ja hoitajat vain aina vaihtoivat puheenaihetta jos koitti kertoa mitä oireita shokeista tuli. Saatettiin todeta jotain että "susta vaan tuntuu siltä" tai että "et ole käyttänyt muistiasi". Ja sitten vaihdettiin puheenaihetta. Nyt olen lopulta päässyt neurologisiin testeihin ja yhä monia vuosia myöhemmin testeissä näkyikin että vaurioita on. Minun täytyi maksella yksityisiä neurologeja. Ja tutkmuksia maksella ite. On kulunut vuosikausia jo minun "hoidoistani" ja yhä tänä päivänä minun on vaikea kertoa eilisestä. Valitettavasti tätä ei noi testit testannut. Eikä tietenkään ahdistusta, tuskallisuutta ja tunnevammoja voi mitata tuollaisilla testeillä.

Vierailija
27/27 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vielä sanoisin että ei myöskään ole niin todennäköistä että shokeista hyötyy mitä monet sanovat. Useasta lähteestä saanut kuvan että suurinpiirtein puolet hyötyy jollain lailla, mutta heistäkin noin puolella se hyöty menee ohitse parissa kuukaudessa. Tätäkään ei lekurit paljon viitsi mainita.

Sähöhoidoissa aiheutetaan erittäin rajuja kouristuksia aivoihin. Paljon rajumpia kuin epileptiset kohtaukset. Niihinhän riittää aivojen omat sähköt. Ennen lihasrelaksantin käyttöä ihmisiltä murtui luita. Se kertoo jotain siitä kuinka rajuista kohtauksista on kyse. Tänä päivänä lihasrelaksantti voi estää luunmurtumat mutta se ei vähennä aivojen kouristelun rajuutta. Eikä lääkärit sitä haluaisi vähentääkään.

Niinkuin tässäkin keskustelussa sanottiin, muualla lääketieteessä tällaisia kouristuksia pyritään aina estämään. Ja on itsestäänselvää että kouristukset aivoissa ovat vaarallisia.

Ilmeisesti lääkärit kaikin puolin pelkäävät että potilas kieltäytyy hoidoista jos heille kerrotaan oikeasti faktoja shokeista. Kaikesta huolimatta en sano varmuudella että sähköhoidot pitäisi heti kieltää lailla. En ole tarpeeksi viisas päättääkseni sellaisesta. Ehkä sillä voi sitten olla sijansa silloin jos ihan oikeasti on kaikki muut hoidot kokeiltu ja pitkälti terapiaakin. Jos ihminen vakavasti itsetuhoinen. Ei riitä että lyhyesti on terapiaa kokeiltu kuten minun tapauksessa. Ja siten että potilas saa itse päättää tietoon perustuen suostuuko hoitoihin. Todennäköisyys "hyötyyn" ei ole välttämättä valtava ja todella huonostikin voi käydä.

Lopuksi: Todellakin tutustukaa asiaan ennen kuin suostutte shokkeihin. Onko varmasti terapiaa kokeiltu kunnolla? Ja lukekaa tietoja muualta, älkää psykiatriin luottako.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi