Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku ei voi ehtiä pesee pyykkiä, siivota ym.?

Vierailija
11.06.2010 |

En käsitä ollenkaan miten jotkut jaksaa valittaa ettei ehdi hoitaa kotia. Normaalit hommat päivän mittaan ei kauaa vie jos ne asiat vaan tekee heti eikä jätä kaikkea sikin sokin, ei ehdi kasvaa hillitöntä urakkaa. Ei se todellisuudessa voi olla ehtimisestä vaan jaksamisesta kiinni.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun tekee 3-vuorotyötä ja elämä on kovin epäsäännöllistä kaikin puolin haluaa sitä antaa sen kaiken ylimääräisen ajan lapsille. Kerkeän kyllä loistavasti pestä pyykkiä ja astiat hoitaa, mutta siivoan vain kerran viikossa kunnolla, muuten lelujen keräystä ym. pientä.

Vierailija
2/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kolme alle kouluikäistä lasta ja kodinhoito todellakin monesti tahtoo jäädä, kun en yksinkertaisesti ehdi sitä tekemään. Normaaliarkena olen töissä 8-16, jonka jälkeen on hoidettava ruokakaupat ja ruuanlaitot. Loppuajan illasta viettäisin mieluummin lasten kanssa kuin siivoten ja pyykäten. Lasten mentyä nukkumaan en enää yksinkertaisesti jaksa.

Nyt olen lasten kanssa lomalla. Lapset ovat sen ikäisiä, että tarvitsevat aika paljon aikuisen apua ja seuraa ja siksi en tahdo nyt lomallakaan ehtiä kotihommiin. Toki ehdin tiskit korjata pois pöydästä yms, mutta lattiat on meillä pääosin todella sotkuiset.

Nämä ovat tietysti priorisointikysymyksiä. Joku käyttää aikansa mieluummin siivoamiseen, minä käytän sen mieluummin lapsiini sekä rentoutumiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säännöllisessä päivätöissä, se varmaan helpottaa asiaa. Arkiulkoilut hoituvat päiväkodissa, kesäisin kyllä juoksentelevat pihalla iltaisin. Meillä 3 alle kouluikäistä lasta, viihdyttävät toisiaan kun teen kotihommia. En ole koskaan ymmärtänyt tätä "olen mieluummin lasten kanssa kuin käytän aikaani kotitöihin". Niin mitä te oikein teette niiden lasten kanssa? Pelaatte tai askartelette töiden jälkeen kaiket illat? Joutuuhan sitä toki keskeyttämään aina välillä hommat, mutta lapset voi myös opettaa siihen, että äiti ei ole ihan joka hetki saatavilla.

Pyykinpesusta valittaa moni. Sitäkään en käsitä. Meillä kone pesee ja sitten rumpuun. Täyttöön ja tyhjennykseen menee 5min, koneellisen viikkaamiseen kaappeihin 15min.

Vierailija
4/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säännöllisessä päivätöissä, se varmaan helpottaa asiaa. Arkiulkoilut hoituvat päiväkodissa, kesäisin kyllä juoksentelevat pihalla iltaisin. Meillä 3 alle kouluikäistä lasta, viihdyttävät toisiaan kun teen kotihommia. En ole koskaan ymmärtänyt tätä "olen mieluummin lasten kanssa kuin käytän aikaani kotitöihin". Niin mitä te oikein teette niiden lasten kanssa? Pelaatte tai askartelette töiden jälkeen kaiket illat? Joutuuhan sitä toki keskeyttämään aina välillä hommat, mutta lapset voi myös opettaa siihen, että äiti ei ole ihan joka hetki saatavilla.

Pyykinpesusta valittaa moni. Sitäkään en käsitä. Meillä kone pesee ja sitten rumpuun. Täyttöön ja tyhjennykseen menee 5min, koneellisen viikkaamiseen kaappeihin 15min.

Onneksi olkoon! Sinulla taitaa olla todella hyvinkasvatetut ja kuuliaiset lapset. Toki omatkin lapseni "viihdyttävät toisiaan" välillä, mutta tämän lisäksi myös riitelevät ja tappelevat, tarvitsevat apua, kaipaavat seuraa jne. Puolitoistavuotiastani en ole osannut vielä kouluttaa siihen, että "äiti ei ole aina saatavilla". Olen ehkä epäonnistunut kasvatustyössäni, mutta koen olevani ensisijaisesti äiti lapselleni kuin siivoaja kodilleni.

Vierailija
5/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole niitä äitejä, jotka valittavat kotitöiden paljoudesta. Jätän yksinkertaisesti vain tekemättä, jos en ehdi tai jaksa. Meillä on useimmiten sotkuista, mutta tämä elämänvaihe on nyt tämä. On minulla sitten loppuelämä aikaa siivota. ;)

Vierailija
6/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ihmettelen ku oikeasti joku väittää ettei ehdi! Jaksamisestahan se tosi asiassa on kiinni. Enkä nyt väitä että olisi joku synti olla jaksamatta! Mutta miksi sitä ei jotkut voi myöntää? Ihmettelen myös jos joku väittää, että kaikki aika menee lapsiin. Oletko oikeasti lapsesi kanssa kokoajan leikkimässäkin? Mielestäni lapsen kyllä kuulukin leikkiä itsekseenkin välillä. Esim. juuri se 15min kerrallaan ku äiti laittaa pyykkejä tai imuroi tai pyyhkii tasoja tai mitä ikinä.

Vierailija
7/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei nuku + isompi taapero joka ehtii joka paikkaan + isommat lapset...talo iso ja äidillä selkävamma. Mietipä sitä!

Vierailija
8/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisilla kun on enemmän kuin se vakio 2 jo kouluikäistä lasta :) onneksi toiset osaavat priorisoida!

Vierailija
9/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lepo ja lasten kanssa oleminen vain jää vähemmälle ja harrastukset olemattomiin. Kotiäitinä ehtii kaiken edellämainitun kotitöiden lisäksi.

Sitä paitsi ihmisillä on erilaiset kriteerit kotitöiden suhteen. Esim. siivoukseksi joillekin riittää, että tavarat ovat poissa näkyvistä ja lattia imuroitu. Toiset ovat pedantimpia siisteyden suhteen. Siksi ei oikein voida toisiamme tuntematta kiistellä siitä, kuka ehtii ja mitä.

Vierailija
10/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en usko että joku viettää OIKEASTI kaiken vapaa-ajan lasten kanssa. veikkaan että aika moni dataa tai on sohvalla ja lapset leikkii siinä vieressä.

itse siivoan n2kertaa viikossa, toinen lapsi on tarhasta nyt lomalla ja toinen niin pieni vielä etten tarhaan ole laittanut.

minulla on siis koko päivä aikaa siivoilla ja olla lasten kanssa.

mulla on kaveri joka valittaa ettei jaksa tehdä mitään vaikka on kotona ja lapset tarhassa :/

kyllä siinä olis ainaki aikaa siivota edes vähän.

Vierailija
11/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi siitä minkä ikäisiä ja millaisia lapset ovat, kuinka iso koti on, mikä on siivoamista toiselle ei välttämättä ole sitä enää toiselle, millaiset on perheen rytmit jne.

Mulla on pieni vauva ja vilkas taapero. Ulos lähdetään heti aamupalan jälkeen, ulkona ollaan 2h minkä jälkeen sisälle syömään ja isompi päiväunille. Eivät nuku yhtäaikaa. Tähän mennessä en ole ehtinyt kuin pyörittää yhden koneellisen pyykkiä. Isomman lapsen ollessa nukkumassa (n. 1h), keskityn vauvan kanssa oleiluun ja leikittelyyn sekä istun jonkin aikaa koneella teetä juoden. Kun esikoinen herää, mennään välipalan kautta uudestaan ulos tai sitten leikitään sisällä, jolloin ehdin käyttää kotitöihin n. 1h ennen kuin alan tekemään ruokaa. Tuon tunnin aikana yritän muutaman kerran viikossa imuroida, pestä vessat ja kerran viikkoon myös lattiat, vaihtaa lakanat, viedä roskat/lehdet jne. Mutta siis jos siivoan, se on ulkoilusta pois. Iltaisin ja viikonloppuisin en mielellään siivoa.

Vierailija
12/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vain jaksa, vaikka siististä kodista unelmoinkin. En vaan saa itsestäni irti. Ja tämä vaivaa minua tosi paljon.

Vierailija
13/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- sitten kun täytin 45 v työssäkäyvänä ja pienet lapset + muu arki, niin on ollut vaativampaa jaksamisen kannalta tarttua imuriin- niinpä tilasin siivojan 2 x kk

Vierailija
14/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työpäivä matkoineen ja lastenvienti/haku + ruoanlaitto on vienyt päivän jo klo 18 ja lapset menee nukkumaan viimiestään klo 20, ei jaksaisi siinä välissä ainoaa tuntia tehdä kotihommia ja sit kun lapset menee nukkumaan haluisi jo istahtaa rauhassa hetken, että jaksaa taas aamulla nousta klo 6...

Tuohon rytmiin kun laskee pari matkapäivää parin viikon välein, miehen epäsäännöllisen työrytmin ja ylityöt (joita ei erikseen korvata) niin kyllä välillä tuntuu ettei ehdi siivota ja huushollata, jos haluaa olla lasten kanssa, käy ruokakaupassa, laittaa ruokaa päivittäin, vahtii läksyjen tekoa, huolehtii työvaatteet kuntoon jne. Niin siivous jää useimmiten tekämättä - oli se sit organisointikyvyttömyyttä, laiskuutta, viitsimättömyyttä tai mitä. Mutta mieluummin lepään välillä ja voin hyvin. Nettaillakin uskallan näin perjantai-illan kunniaksi :).

Vierailija
15/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukemaan kaikkia vastauksia. Kyllä mä ehdin tekemään kotitöitä, mutta joskus se on vaikeaa. Kyllä mun reilu vuoden ikäiseni toki leikkii itsekseenkin, mutta kun se leikki on lähes poikkeuksetta sitä, että käy vääntämässä hellan nupit päälle, kiipeää ties minne ja yrittää tippua sieltä päälleen ja muuta vastaavaa. Siinä saa usein parhaillaan pari paitaa ripustettua, kun pitää taas pelastaa lapsi jostakin. Ja on sitä yritetty opettaa, mutta aina kun se oppimaan, että joku on kielletty, niin se keksii seuraavan vaarallisen puuhan, josta ei ihan heti maltakaan lopettaa.

Ja sitten kun puuhailee itsekseen jotain turvallista, se on yleensä tavaroiden kantamista ympäri asuntoa niin, että esim. lopetettuani tavaroiden järjestelyn on ihan yhtä sotkuista kuin aloittaessani. Eri tavarat ovat vain väärissä paikoissa.

Vierailija
16/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme omakotitalossa, ei lemmikkejä.

Käymme molemmat töissä, itse olen tosin nyt ä-lomalla kun kolmas tulossa tässä pian.

Esikoinen on viisi, kuopus kolme.

Kuopuksen vauva-aikana oli välillä vähän rankkaa, kun valvotti ja taapero kuitenkin vaati päiväsaikaan oman huomionsa ja palvelunsa. Kyllä meillä silti ihan siistiä oli. Tavaroita saattoi olla hujan hajan välillä, mutta sen katsoin, ettei likaa ollut missään. Mitä joidenkin lelujen väliä on.

Tiskit ja pyykit hoidin heti pois, muten ne kertyvät niin että niiden "nitistäminen" tuntuu ylivoimaiselta.

En kokenut kodinhoitoa ylitsepääsemättömänä hommana kyllä ollenkaan. Taapero touhasi mielellään mukana siivouksessa kun vauva nukkui päikkäreitä. Siivoan aina muutenkin pala kerrallansa. En edes muista milloin olisin siivonnut koko talon yhdellä kertaa! Esim. yhden huoneen tai esim. tyyliin makkarit tänään tai esim. tänään vain imuroin ja huomenna vasta pesen lattiat jne. Helpottaa paljon kun ei ole lemmikkejä, meillä oli aikaisemmin kaksi koiraa, mutta heistä aika jätti vanhuuttaan emmekä ole uusia lemmikkejä hommanneet. Koirien mentyä tajusi miten PALJON niistä lähteekään karvaa. Silloin ei oikeasti ollut edes mahdollista ajatus "imuroin tänään, pesen huomenna" kun imuroida piti joka päivä!

Meidän perheen touhuilu lasten kanssa painottuu aika paljon kodin toimien tekemiseen. En esim. hirveästi askartele lasten kanssa, muutakuin jotain spesiaalia: synttärikortteja, pääsiäis/joulujutttuja tms. Meillä sitä vastoin pyykkikone täytetään/tyhjennetään yhdessä, astianpesukoneesta lapset tyhjentävät muoviastiat, siivotessa lapsilla on oma sanko jne..jne.. Ruuanlaitossa tehdään yhdessä salaatit ja sekoittaminen sujuu jo hyvin nuolta kahdelta jne. Siinä se aikakin kuluu ja itsekin pääsee jo vähän helpommalla joidenkin toimien kanssa, jos taas sitten tietysti toisten juttujen kanssa syntyykin sotkua enemmän...

En yritä tällä "ihmetellä" miten muut eivät ehdi siivota tai muuten hoitaa kotia. Ehkä meillä se hoituu siksikin, että pidän siitä ja tykkään, että on siistiä. Ymmärrän täysin, jos koko hommasta ei yhtään tykkää, että sen helposti jättää aina viimeiseksi toimenpiteeksi ja silloin se jää tekemättä. Tunnen vain luonteeni ja stressaisin hirveästi tilanteesta, että joutuisin elämään lian keskellä.

Vierailija
17/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä, ollut jo yli 20 vuotta---

jos vaimo tekee lähes kaiken, ei se mitään herkkua aina ole

Vierailija
18/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän vois suunnitella tuota kaupassakäyntiä

me käydään kerran viikossa isot ruokaostokset, ja sit ukko alkuviikosta tuolisää leipää maitoa

ruokaa teen kerralla niin et ei tartte tehdä kuoin joka toinen päivä,

ja olen siis kotona lapsen kanssa, eli lounas on kuten päivällinenkin tehtävä, töissäkäyvien lapset tarhassa syö aamupalan, lounaan ja välipalan

koneet pannaan pyöriin illalla klo 21, ja siihen menee pari minuuttia, plus tyhjennys asiatkaappiin, lapsi 5v auttaaa siinä mielellään, nostelee lautasia minulle ja minä laitan ne kaappiin menisikös 5 min

pyykkien levitys telineeseen samanverran, samoin kuivien otto, ja taas lapsi mukana on hauskaa yhdessäoloa

eli pointti on se ottekaa lapsi mukaan siivoukseen ja väittäisin, et kotinne ei voi olla sotkuinen, jos lapset ehtii siel illan aikana sen keks tuntia hereillä oleen

ja imuroinnit voi jättää viikonlopuiks tai vapaapäiväksi

la lapset opetettava jo vauvasta kerään itse lelut paikoilleen heti leikin loputtua

Vierailija
19/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli pointti on se ottekaa lapsi mukaan siivoukseen ja väittäisin, et kotinne ei voi olla sotkuinen, jos lapset ehtii siel illan aikana sen keks tuntia hereillä oleen

ja imuroinnit voi jättää viikonlopuiks tai vapaapäiväksi

la lapset opetettava jo vauvasta kerään itse lelut paikoilleen heti leikin loputtua

Kun ripustan mun puolitoistavuotiaani kanssa pyykkiä, se ojentelee pari vaatetta koneesta sen jälkeen tunkee koneeseen kaikkea muuta. Sitten käy joko kiskomassa pyykkejä narulta tai kantamassa pyykit vessanpönttöön. Sen jälkeen kiipeää pytyn päälle ja yrittää siitä puolestaan lavuaarin päälle. Jos ovi on auki, käy vääntämässä hanan päälle, vettä kuppiin ja yrittää kastelemaan kukkia (eli lähinnä lattiaa).

Ja kaikki muutkin kotityöt yleensä samaa rataa. On se osannut noita pyykkejä laitellakin narulle, mutta ei se jaksanut kauaa kiinnostaa. Ei ihan viidessä minuutissa onnistu mainitsemasi homma. Sitä ei muutenkaan voi jättää vahtimatta, kun kiipeäisi koko ajan joka paikkaan, mutta järki ei vielä riitä olemaan varovainen, jotta ei tipu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi