Puututteko 5-vuotiaiden kinasteluun vai annatteko ratkaista itse ongelmansa?
Kysyn tätä siksi, että puistossamme eräs äiti ei millään tavalla puutu lapsensa käytökseen. 5-vuotias kiristää ja sanoo ilkeyksiä muille. Mm jos et anna potkulautaa mulle, en kutsu sua synttäreille. Tai mä en tykkää susta, jos ei saa jotain lelua. Oma lapseni on pahoittanut mielensä monta kertaa.
Omalle lapselleni olen opettanut ,miten puhutaan ja puutun helposti kinoihin ja esitän tarvittaessa ratkaisun kiistoihin, jos ei sopua meinaa syntyä.
Tämä erään äidin mielestä on aivan normaalia, ett' 5-vuotiaat puhuvat noin. Hän ei halua niihin puuttua,vaikka kuuli itsekin, mitä lapsensa snaoi. Sanoi vain lapsille, etttä teidän täytyy itse selvittää riitanne.
Onko teidän mielestänne 5 vuotiailla työkaluja ongelmiensa selvittelyyn? tiedän olevani ehkä vähän liiankin ylihuolehtiva monessa asiassa, mutta tässä asiassa en voi mitenkään ymmärtää kys. äitiä. Minun mielestäni hän kásvattaa tulevaa kiusaajaa.
Kommentit (10)
he uhkailevat tms. Sanon että ei saa uhkailla se on kiusaamista.
Meidän pihassa lapset aloittivat tuon uhkailu jutun synttäreillä noin vuosi sitten. tuli jostain päiväkodista. Aluksi en itse tiennyt pitääkö puuttua, mutta sitten kun yksi jätti kutsumatta yhden tiiviistä porukasta karvat alkoivat nousta pystyyn jo pelkästä uhkailusta.
Myös taannoin talvella olleessa päiväkotikiusaamis keskustelussa asiantuntijat luokittelivat uhkailun ja kiristyksen kiusaamiseksi.
Tollaset uhkailut että jos et anna leluasi, en kutsu sua synttäreilleni on sama kuin kädestä veisi!
Kiusaamista puhtaimmillaan, muksuhan kiristää.
Todellakin puutun ja melkein puutun tollaseen käytökseen ihan vieraittenkin lapsien kohdalla.
ja toi on mielestäni paljon törkeempää ku kädestä vieminen joka on ihan pikku lasten juttu.
on selvää kiristystä ja siksi mulla pistää niin vihaksi sen äidin käytös. Kääntämällä selkänsä ja toteamalla, että normaalia 5-vuotiaiden puhetta, hän siunaa lapsensa käytöksen. ehkä mun pitää pitää oma lapseni kaukana tuosta lapsesta, vaikka saman ikäinen onkin, sillä en halua jatkuvasti lähteä puistosta tytön kanssa, joka on jälleen kerran pahoittanut mielensä ja miettii vaan, jos ei pääse synttäreille.
kerran lapseni kaverille, joka samalla tavalla kiristi lastani, että sanopa noin vielä kerran niin minä tulen ja varastan sun pyöräsi. Onko selvä?
kiusaa tuttu 5-v. poika, ja yllyttää muitakin lapsia kiusaamaan! Jotkut menevätkin harmikseni mukaan tähän. Niinhän se aina on. Toivoisin tosissaan äitien puuttuvan asiaan. Yritän siinä sitten omaa lastani lohduttaa, muut äidit eivät ole huomaavinaan. Tuntuu "nololta" sanoa jollekin puolitutulle, että voisitko puuttua lapsesi käytökseen.
omani ei tuollaista tee, mutta jos joku leikkikentällä noin uhkaa ja kiristää niin varmasti puutun
olen puuttunut moneen muuhunkin asiaan, siis ohajaan myös muita kuin omaani lasta
se on velvollisuus, jos on joku äiti niin tietämätön ett ei osaa lastaan kasvattaa
jos 5v on itekseen kenällä, niin puutun ja kerron kyllä äidilleen jos näen hänet
ihmettelen vaan , miten äidit laittaa jopa 3v lapsensa ihan valvomatta leikkikentälle moniks tunneiksi
miten siis edes tietävät miten lapset käyttäytyy
tuollaset lapset ne just sit kiusaa tarhassa ja koulussa
ja pian huomaat, että muutkin aikuiset alkavat puuttua. Siis jos rakentavasti hoidat asian ilman mitään muiden lusmuvanhempien syyllistämistä. Joskus ihmiset ovat vaan turhankin inhimillisiä.
Ilmoitan omalleni, että nyt pois sieltä Mikon luota, tuhat kertaa olen sanonut, että Mikon kanssa ei saa leikkiä. Siitä tulee vain ongelmia.