Kuinka moni ei turvaudu mihinkään eineksiin tai puolivalmisteisiin?
Kuinka moni ei koskaan osta marinoituja lihoja, broilereita? Eikä mitään eineshyllyltä, eikä myöskään pakastealtaasta. Ei purkkiruokia, hernekeittoja, italianpatoja, kalapuikkoja.
Vaan liha ostetataan marinoimattomana, keitettävät kasvikset tuoreina. Jogurtitkin vedetään maustamattomina ja maustetaan omin käsin poimituin marjoin. Leipä leivotaan itse. Muroja tai myslejä ei syödä. Jäätelökin tehdään itse.
Tuli vaan tuosta toisesta ketjusta mieleen... Eikö näin pitäisi jokaisen av-mamman toimia? Minä ainakin.
Kommentit (9)
ennen tein italianpadankin pussista kunnes tajusin kuinka helppo se on oikeesti tehdä ihan alusta alkaen itse.
Ja miksi ostaa marinoituja lihoja? kai sitä pitäis jokaisen osata maustaa ruokansa???
Mies (ja miehen suku) metsästää ja kalastaa, kasvikset viljelemme takapihalla itse. jogurtti ja viilikin tehdään meillä itse, hieman saadaan lehmän maitoa naapurista. Lehmän maitoa ei juoda, mutta kutunmaitoa juodaan omin käsin lypsetyistä kutuista.
Kun itse viljelee, ne viljatkin, niin voi todella olla varma, että mitä suuhunsa laittaa. Jos ei tätä tee, voi ihan samalla syödä vaikka niitä eineksiä!
Kuinka moni ei koskaan osta marinoituja lihoja, broilereita? Eikä mitään eineshyllyltä, eikä myöskään pakastealtaasta. Ei purkkiruokia, hernekeittoja, italianpatoja, kalapuikkoja.
Vaan liha ostetataan marinoimattomana, keitettävät kasvikset tuoreina. Jogurtitkin vedetään maustamattomina ja maustetaan omin käsin poimituin marjoin. Leipä leivotaan itse. Muroja tai myslejä ei syödä. Jäätelökin tehdään itse.
Tuli vaan tuosta toisesta ketjusta mieleen... Eikö näin pitäisi jokaisen av-mamman toimia? Minä ainakin.
Tulee ex-anopintekele mieleen.. Laittoi kamalaa ruokaa, jotain pottuja ja lihakastiketta jossa about 20 maustepippuria killui lautasella..
Joskus ostimme makkaraa sinne mennessämme, jotta olisi edes jotain voinut syödä. Ja anopintekele kiljui ovenraosta, että tulkaa syömään perunoita, eihän makkaralla nälkä lähde, tais ottaa nokkiinsa kun en suostunut.
Sääliksi käy lasta, joka kovin rajoittuneessa ilmapiirissä elää, enkä ihmettelisi jos omille päästyään vetääkin pizzaa ja hampurilaista kaksin käsin, ja huokaisee syvään, että joskus voi ihan hyvää ruokaa saada vähän helpommalla.
Juu ja huomasin, että tuo "viljelijä" provoili, joten ei ollut hälle suunnattu.
Kaikki piti tehdä itse, oli se sitten kuinka pahaa tahansa.
olin kuin nälkäkurki lapsena ja teininä kun en tykännyt äidin ruuasta enkä sitä myöskään kauheasti syönyt.
tosin ei tehdä itse jäätelöä.
Ja syödään luomumuroja ja mysliä.
mutta välillä ollaan sit omavaraisiakin ja tehdään paljon ruokaa alusta loppuun. Siis metsästä tai järvestä ruuaksi asti.
Mutta tuli mieleen itsellekin kun muutkin alkoi miettiä.. Kun olin lapsi, asuin maalla. Perunaa, porkkanaa kasvoi pellossa ja liha oli metsästettyä jänistä tai hirveä, kala lähinnä haukea kun sitä verkolla helposti sai. Niitä syötiin koska niitä oli, ei oikeastaan koskaan esim kanaa, makaronia, riisiä, eikä siis mitään puolivalmisteita.
Kun muutin kotoa, en viiteen vuoteen syönyt perunaa, haukea en syö vieläkään vaikka aikaa lähes 15vuotta. Pari ekaa vuotta elin eineksillä, ihan siitä ilosta kun ne oli niiiiin namia kaiken sen hauen, perunan ja sitkeän hirvenlihan jälkeen.
Sittemmin olen oppinut kai aika keskitien kulkijaksi. Välillä einestä, välillä perunaa ja sitä itse saalistettua ruokaa (paitsi ei haukea!)
Olen monessa asiassa sitä mieltä että keskitie on hyvä tie.
sillä käytän eineksiä ja puolivalmisteita jossain määrin. Helpotan niillä arkeamme ja kuten tuossa toisessakin ketjussa mainittiin, esim. einesletut tuntuvat olevan monen lapsen herkku.
Halusin vain kuulla, että onko oikeasti sellaisia perheitä jossa kaikki, siis aivan kaikki, tehdään alusta asti itse. Minusta on hienoa jos joku jaksaa tehdä, mutta itse helpotan arkeani välillä valmiiksi marinoiduin broilerinfilein, pakastepinaattikeitoin tai vaikka lihapullin (jotka tosin teen valmiista sipulikeitosta).
Minusta vain on kovin mustavalkoista ajatella, että kaikki einekset / puolivalmiit ovat pahasta. Eikä missään vaiheessa saisi mennä aidan ali ja käydä ostamassa vaikka valmista leipää. Tai niitä lettuja lapsille, jotta saadaan nopeasti vatsat täyteen.
ap
joten se poissulkee lähes kaikki einekset. Meillä väännetään siis raaka-aineista käytännössä kaikki, jotta varmasti tiedetään mitä aineksia ruoassa on.
Pakastevihanneksia kyllä ostamme, mutta se on tietysti talvisaikaan myös rahakysymys.
Mm. marinoitua lihaa meille ei kyllä osteta koskaan ikinä, sillä marinadit ovat mielestäni aika karmeita. Meillä tämä raaka-aineiden käyttö on siis lähinnä käytännön sanelema valinta. Itse sinkkuna ostin kyllä eineksiä, joten nekin menevät kurkusta alas jos on tarvis.
meillä ei osteta marinoituja lihoja ja kasvikset useimmiten tuoreina. Ei osteta eineksiä. Pakasteita kyllä ostetaan, esim. marjoja ja kasviksia, ja tietty jätskiä. Joskus pakastepullia, kun en leivo. Purkkiruokia ei osteta muuta kuin hernekeittoa, sillä se ei jostain syystä ole itse tehtynä hyvää. Ei italianpatoja eikä kalapuikkoja. Jogurtti on maustamatonta, marjat satunnaisesti itsepoimittuja. Ei leivota leipää itse. Muroja ei syödä, mysliä joskus, mahdollisimman vähäsokerisena. Jäätelöä ei todellakaan tehdä itse.