Oon ehkä julmin ihminen tän maan päällä, vihaan sitä lasta!!
Viha on vahva sana, mutta siis ihan oikeasti itseänikin inhottaa, kuinka voinkin tuntea näin kaverini ruikuttavaa lasta kohtaan!!!? :O Ihan sairasta, toissa päivänä oltiin kaupungilla pörräämässä ja lapsi (pian 3 vee) ei halunnu istuu kärryissä mutta ei voinnu olla ilman kärryjä koska viipottais sata metriä meitä edellä kun ei meinaa millään totella että ei saa juosta tms.
No sanoin sitten kaverilleni että pistä se kävelemään kärryjen vieressä niin että pitää niistä kärryistä kiinni ja missään nimessä ei saa otetta irrottaa kärryistä tai muuten joutaa istumaan takaisin kärryihin. Toimi ihan hyvin... ehkä minuutin, sitten lapsi alkoi vaatimaan että hän työntää kärryjä ja kaverini antoi sitten työntää..
Mä niin KIHISIN siinä vieressä kun ei voi sanoa lapselle että nyt sä kävelet siinä vieressä tai sitten menet kärryihin istumaan.
Parkkipaikalla lapsi juoksenteli ja sai kokoajan olla huutamassa että nyt odotat, ja mielessä välähti et jos se oikeesti auton alle jäis niin mä ihan oikeesti vaan nauraisin :O Valahtaisin maahan pitkäkseni ja nauraa räkättäisin että VIHDOINKIN!
Sitten kun oltiin kaupassa niin lapsen piti päästä niitä ostoskärryjäkin työntämään ja kun tarrasin kärryistä kiinni kun meinasi törmätä ohikulkijaan, niin lapsi alkoi MINULLE vänkäämään: Saara (lapsi) työntää ei Anne (minä) työnnä. Totesin vain että ja tasan työnnän ja panoin lapsen kättä melko kovaa kärryjen kahvaa vasten että lapsi alkoi itkemään.
Ja tässä on vain murto-osa yksinään mitä eilen tapahtu. Ja voitteko kuvitella, olen tuon lapsen kummitäti ja haaveilen saavani joskus omia lapsia :O
Kommentit (46)
ja äidit. Mun mielestä lapselle pitää opettaa mikä on oikein ja mikä väärin.
Mulle kerran kassatyttö sanoi kaupassa "miten sun lapsi on niin kitisti odottanut jonossa. ei huutoa eikä juoksentelua." Lapseni oppi jo 2v:na ettei kaupassa juosta eikä hyllystä oteta mitään.
Kasvatuksesta kiinni!
[/quote]
Minusta vaikutat oikeasti kypsältä vanhemmaksi jo nyt. Jos et vielä halua lapsia se on ok, mutta periaatteessa siis. Vanhemman tehtävä on joskus (tai oikeastaan useinkin) olla "ikävä" lastaan kohtaan. Mitä järkeä on läsyttää ja "keskustella", kun usein näkee tapauksia, joissa oppi ei ole mennyt perille vuosikausien "keskustelusta" huolimatta?
[/quote]
...ystävällesi, sinähän osaisit kasvattaakin lapsen mielestäsi paremmin. Kateellisuutesi kaverisi onnesta purkaantuu pieneen viattomaan lapseen, koska et tunnista tunteitasi ja työstä niitä. Näin kukaan osapuolista ei ole tyytyväinen.
Kandeis varmaan mennä jonnekin vihanhallintakursseille:(. Ja alkaa rakentaa omaa elämääsi eikä takertua noin voimakkaasti toisen elämään, puhut ystävästäsi, kuin hän olisi puolisosi...Säälin tyhmyyttäsi.
Tää on ihan mielenkiintoinen näkökanta, tosin en missään määrin ole kateellinen kaverilleni, hän sai lapsen kun oli juuri ja juuri 18, hän on kiinni lapsessa tosiaan melkein sen 24/7 koska on yh, minä matkustelen ja pidän hauskaa muiden kavereitteni kanssa kun ystäväni jää aina lehdelle soittelemaan..lapsensa kanssa.
Siinä mielessä on totta että tosiaan itsekin haluan olla äiti joku päivä, mutta en tosiaan vielä moneen vuoteen sillä olen tässä tapauksessa nähnyt hyvin läheltä, että pitää ensin elää tätä omaa elämää , matkustaa jne jne ennen niitä lapsia. :)
Ja joku tuossa kommentoi että kyllä minunkin lapseni tulevat käyttäytymään noin, mikä on ihan varmasti totta, mutta mä en edes KESKUSTELISI lapsen kanssa siitä että jos nyt istut nätisti rattaissa niin mennään ostamaan jäätelöä. Kun tietää että se ei kuitenkaan istu nätisti ja silti se jäätelö ostetaan.
Ja minä en todellakaan vänkäisi lasta turvaistuimeen autoon todeten hiljaa hyssytellen: Rauhoituhan nyt... noooh... äläs nyt... kato laitetaan turvavyö ni mennään sitten kotiin syömään jäätelöä... Saara hei... kato, lähetää kohta ajamaan....
Vaan ottaisin sen lapsen, laittaisin istumaan ja toteaisin että nyt istut siinä ja antaisin huutaa vaan leipää. Ja jäätelöt ja muut herkut jäis siltä päivältä saamatta huonon käytöksen takia.
ap
On tyhmää luvata esim jäätelö jos istuu kiltisti ja sitten kun se lapsi ei istu niin sille annetaan kuitenkin se jäätelö! Mitä järkeä.
lasta vihaat. Sun vihan pitäisi kohdistua siihen kaveriisi, äitiin, joka ei ilmeisesti kasvata lastaan eikä opeta käyttäytymistä. Tuon ikäiselle pitäisi takoa jo sääntöjä.
Entäs jos sen lapsen äiti lukee tämän. Ärsyttäis kyllä minuakin.
ja äidit. Mun mielestä lapselle pitää opettaa mikä on oikein ja mikä väärin.
Mulle kerran kassatyttö sanoi kaupassa "miten sun lapsi on niin kitisti odottanut jonossa. ei huutoa eikä juoksentelua." Lapseni oppi jo 2v:na ettei kaupassa juosta eikä hyllystä oteta mitään.
Kasvatuksesta kiinni!
Kyllä niitä hyvin käyttäytyviä lapsiakin näkee, mutta valitettavan harvoin =( Miksi täytyy lapsille lässyttää eikä tehdä selviä rajoja mitä saa tehdä mitä ei. Lopputulos parempi ja omat hermot ei aivan riekaleina.
Jotain AP:n tekstissä kuitenkin on ymmärettävää, jos se kaveri on hukassa sen uhmiksen kanssa.
mutta toisaalta uhmaikä on se kamalin.. !
Jos mielestäsi kaverisi kasvattaa väärin niin ei kai se sen lapsen vika ole?
Kun kyseessä on LAPSI!!
on kyllä oksettavaa. Jos ap:lle tulee joskus omia lapsia ja se muistaa että on tuolla tavalla salaa satuttanut pikkuista, niin voi että se sitten häpäää ja inhoaa itseään. Haluaisi että maa nielisi. Pitää itseään koirankakan ja jammun arvoisena.
oon ihmetellyt että mistä mun aggressiiviset ajatukset sitä kohtaan oikein nousee.
Minulla on 3v poika, vilkas kun mikä sille päälle sattuessaan. MUTTA aina kun olemme kaupassa tai muuten vain kävelyllä, poika osaa ajaa pyörällä vaunujen vieressä! Muita vaihtoehtoja ei ole. Jos ei osaa ajaa nätisti pyörällä, ei tarvitse ajaa ollenkaan. Julmaa mutta toimii.
Ja kyllä, kiemurtelevankin lapsen saa autoon ilman jäätelö ja karkki lahjontaa. Tavasta ei pääse ikinä eroon jos sille linjalle lähtee.
Minulla on 3v poika, vilkas kun mikä sille päälle sattuessaan. MUTTA aina kun olemme kaupassa tai muuten vain kävelyllä, poika osaa ajaa pyörällä vaunujen vieressä! Muita vaihtoehtoja ei ole. Jos ei osaa ajaa nätisti pyörällä, ei tarvitse ajaa ollenkaan. Julmaa mutta toimii.
Ja kyllä, kiemurtelevankin lapsen saa autoon ilman jäätelö ja karkki lahjontaa. Tavasta ei pääse ikinä eroon jos sille linjalle lähtee.
Ei ole koskaan tullut itkupotkuraivareita lelu tai karkkihyllyn edessä.
veikkaan et valtaosa 3 vuotiaista on juuri tuommosia. Terkuin 3 vuotiaan äiti
Tuo on jonkun ihan sairaan ihmisen kirjoitus. Ja te jotka ap:n käytöstä puolustatte, ootte itsekin ihan sekaisin. Onko tää av muuttunut näin kesällä joksikin wt-temmellyskentäksi? Vaikeaa muuten uskoa lukemaansa :(
pohdit mistä noi tunteet nousee. Onko sulla voimakas usko siihen että elämä on hallittavissa? Jospa lapsi muistuttaa sinua ikävästi siitä että näin ei olekaan. Ihmeellistä että kohdistit aggressiosi lapseen etkä lapsen äidin toimintaan. Itse olisin varmaan hermostunut äidin epäjohdonmukaiseen käytökseen. Lapsen käytös on vain äidin toiminnan tulos.
Lapset eivät ole vanhempiensa kopioita tai muokattavissa niinkuin vanhempi haluaa. Lapsilla on oma sielu ja tahto, jotkut pistävät vanhempansa tosi lujille alusta asti. Ap avauksessa lapsen äidin toiminnallakin on oma osansa miksi lapsi ei käyttäydy toiveiden mukaisesti, mutta lasten kanssa vaaditaan joskus useita, jopa tuhansia toistoja kun opetellaan elämässä tarvittavia taitoja. Jotkut oppivat kerrasta, jotkut kokeilevat kymmeniä kertoja miten hyvin säännöt pitävät.
ajatukset eivät vahingoita ketään.
Lapsikin on ihmienn ja pitkästyy jollei ole tekemistä.
Hän ei nauti muodista, tädin kans juoruamisesta, shoppailusta YHTÄÄN.
Hän nauttii siitä että näyttää tädille että on iso tyttö ja osaa työntää kärryjä. Hän nauttii torilla juoksentelusta, kikatuksesta, hömppäilystä.
Vaihdapa vähän näkökulmaa, ap, millainen oli lapsen päivä? Mitään ei tapahdu, mitään ei saa tehdä. Kummitti inhoaa ja lopulta satuttaa... grrrh. Olisit itsekin alkanut käyttäytyä huonosti jos olisit ollut tuo lapsi.
mee ittees!
Tuota satuttamista en hyväksy, mutta todellakaan kaikki 2-3 vuotiaat saati sitä isommat lapset eivät käyttäydy noin. Minun lapsillani olisi tasan 2 vaihtoehtoa; joko kävelet nätisti vieressä tai sitten istut rattaissa. Myös turvaistuimessa istutaan ihan ilman mitään lahjontaa. Laitan lapsen turvaistuimeen ja vyöt kiinni. Jos lapsi vastustelee/kiukuttelee, selitän lyhyesti, että autossa vyöt on oltava kiinni ja sillä selvä. Parkkipaikalla ei todellakaan juoksennella; sehän on suorastaan vaarallista.
Mutta ap: älä vihaa sitä lasta, hän on viaton siihen, ettei äitinsä osaa pitää rajoja.
eikä tarvi olla tekemisissä muiden lasten kanssa kovin paljoa ainakaan. Ei todellakaan toimi sellainen että kun näkis pieniä lapsia että siitä tulis vauvakuume! Päinvastoin, ne ovat parasta ehkäisyä. Inhoan kiukuttelevia lapsia! Mutta en uskaltaisi komentaa tai satuttaa muiden lapsia vaikka mieli tekisi, vaikkei siinä mielestäni mitään pahaa olekaan! Kyllä lapsia pitää komentaa.
äitinä sitten näet koko kuvan.