Elämääkin suuremmat eläinmysteerit. Mitä "outoa" teidän elukat tekee?
Meillä:
-Miksi kissan pitää puklata karvapallo oksut just pestyn maton päälle, kun huushollissa olis ties kuinka monta likasta mattoa, jotka odottavat vielä pesua?? Mut ei, kun just se pesty matto on paras.
-Miksi koira myllää sängyssä ja vetää peitot pois, kun voisi nukkua siinä päivänpeiton päällä? Ja miksi sinne peittojen ALLE on pakko kaivautua?
-Miksi kissojen on pakko lätkäistä takamus avonaisen sanomalehden päälle ja nimenomaan just silloin, kun joku yrittää lukea sitä lehteä?
-Sama ilmiö tapahtuu myös, jos levittää esim. kankaan tms. pöydälle tai lattialle.
Kommentit (33)
nuuskii mun hiuksia päivittäin. Siis tulee lähes väkisin syliin ja työntää kuononsa syvälle mun hiuksiin ja nuuskii niitä euforinen ilme naamallaan.:D On tehnyt sitä ihan pennusta asti.
syö mustikoita suoraa varvuista. Kyseessä on pieni perhoskoira ja on aika metkan näköistä, kun koira melkein häviää mättäiden väliin herkutellessaan.
Tämä siis kun olemme marjastamassa, koira toki mukaan ettei itke laumansa perään. Ihmetyttää vieläkin miten ihmeessä koira tuon hoksannut.
Ja lisäksi söi myös isäni avomaakurkut, isäni siis itse halus kasvattaa noita meidän kasvimaalla ja iskä aina ihmetteli, että minne hittoon ne kurkut katoaa, kun vasta eilenhän siellä oli useampi kurkku ja nyt on vaan yksi jäljellä. Noh, syyllinen jäi sitten kiinni itse teossa :D
Samoin koira imuroi kaikki kypsät mansikat, sitäkin ihmeteltiin, kunnes sitten huomattiin, että koira päätti ihan itse avustaa ja meni häntä heiluen mansikkamaalla ja veti mansikat parempiin suihin :D
Kaverin koira tyhjentää aina niiden mustaviinimarjapensaat vai olikohan se punaset, en muista kumpi. Puoliso vaan ihmetteli, että onpas meillä paljon rastaita tms. jotka syövät kaikki marjat. Syyllinen sitten selvisi, kun puolisi näki ikkunasta kuinka marjapuskasta pilkotti heiluva häntä ja koiran takamus :D
pöydän ja vihannesten välistä häviää voileipä makkaroineen heti kun vaan erehdyn selkäni kääntämään. (koira)
Paperi kuin paperi lattialla, oli se hesari tai postimerkki, sen päälle on pakko istua tai mennä nukkumaan. (kissa)
Pyyheliinan kulmat on PAKKO pureksia rikki. (kissa)
Kuonolla on kiva paukutella vessan istuinrengasta, kaataa saappaita tai tyhjiä pulloja. (koira)
on aina kannettava ruoka kupista keittiöstä eteisen matolle, jossa vasta syövät sen. Ja se matto on aika karmean näköinen...
kun oven avaa, se ää varmasti istumaan paikalleen ja katselemaan huoneeseen, muttei vahingossakaan kävele sinne minne pyysi.
Meidän neljäs koira on käytökseltään ja tavoiltaan tismalleen kuin ensimmäinen koiramme, eikä ole voinut matkia näitä ensimmäiseltä koska tämä kuoli 5vuotta ennen neljännen syntymää, kaksi muuta koiraamme eivät myöskään tee näitä juttuja vaikka ovatkin olleet meillä sen ensimmäisen aikana. Tämä neljäs on mm. osannut pennusta saakka ilman opetusta samat temput mitkä ensimmäinen osasi. Nukkuu samalla paikalla ikkunalaudalla kuin ensimmäinen, hakee hihnan kun haluaa lenkille, ei ikinä nuole ihmistä, kääntää suuttuessaan selkänsä jne. jne. Kaikki samat eleet pennusta. En usko uudelleen syntymään mutta tämä karmii hiukkasen.
Epäilenpä sen olevan hyvin tavallista.
vuosikymmenten takainen juttu, kun lapsuudessani meidän koira huvitteli keäsisin mökillä ajamlla takaa lintujen (ja paremman puutteessa perhosten) varjoja! Koira kyttäsi taivaalla lähellä lentävää lintua ja sitten etsi maasta sen varjon ja juoksi innoissan varjon perässä! Aika fiksua, ei tarvinnut juosta niska kenossa... Koira jatkoi tätä huvitusta vanhaksi asti.
nuuskii mun hiuksia päivittäin. Siis tulee lähes väkisin syliin ja työntää kuononsa syvälle mun hiuksiin ja nuuskii niitä euforinen ilme naamallaan.:D On tehnyt sitä ihan pennusta asti.
Kisu imeksii hiuksia ja samalla polkee maitoa kynnet esillä päänahasta. Yöllä.
jos hetkeks selkänsä kääntää niin laatikkoon ilmestyy hampaanjäljet.
Toinen kissa osaa laittaa hiirenraadot ulko-oven eteen niin, että varmasti astut sen päälle, kun et muista varoa.
Kylläkin päivällä eikä yöllä. Ja kehräys on aikamoista :D
Otti aina kisan äitini kanssa että kumpi ehtii ensin kantterellien luo...koira voitti lähes joka vuosi ;). Haperot ja rouskut saivat olla rauhassa!
Kylläkin päivällä eikä yöllä. Ja kehräys on aikamoista :D
koska lähes poikkeuksetta johtuu siitä, että kissa on pentuna luovutettu uuteen kotiin 8 tai jopa 6 viikkoisena.
Kissan kun saisi erottaa emostaan vasta aikaisintaan 12 viikkoisena.
Kissoilla tärkeä sosiaalistumisen vaihe, se kun opettelevat olemaan kissoja, tapahtuu emon opastuksella juuri silloin 7-12 viikkoisena.
Tällöin ne oppivat muummoassa leikkiessään käyttämään kysiä ja hampaita ilman että satuttavat leikkitoveria niillä.
Liian aikaisesta luovutuksesta seuraa yleensä poikkeuksetta tuon lutkutuksen lisäksi myös muita "käytöshäiriöitä" esim. vääriin paikkoihin pissaamista, hyökkäilyä jalkoihin ja käsiin, liian kovaa raapimista ja puremista jne.
Takoi tassuilla ovea kuunes se avattiin. Sitten työnsi itse oven uudelleen kiinni päästäkseen taas takomaan sitä ovea ja saadakseen meidät liikkeelle. Ihan mikä tahansa ovi sopi tähän touhuun. "hiukan " ärsyttävää etenkin öisin....
kun koira jää yksin kotiin, muuten runkuttaa niitä, ja siis myös sohvatyynyt pitää laittaa pois. Tämä on kieltämättä noloakin, ainakin jos pitää koira jättää johonkin hoitoon. Ei tee tätä kuin yksinollessa...
Enpä tiedä onko tämä nyt niin epätavallista pikemminkin hellyyttävää, aina kun meidän lapset ovat nukkuneet päiväunia sängyssämme, niin siinä vaiheessa kun lapsi on nukahtanut ja minä poistun lapsen vierestä, koira menee nukkumaan aivan lapsen viereen. Tätä tehnyt molempien lasten kohdalla ihan vauvasta saakka.
Ja kun ostimme uuden parisängyn, niin koira alkoi nukkumaan yöt jalkopäässäni. Ja ollaan kokeiltu miehen kanssa puolien vaihto, niin vaihtaa koirakin puolta:)
Koiramme ei ole koskaan suostunut esim. hyppäämään agility-esteitä tms. mutta veneeseen hyppää todella ketterästi. Tosin veneestä ei sitten haluaisi poistua, on veneilyhullu.
Meidän koira ei suostu myöskään uimaan, ainoastaan kahlaa rantavedessä.
Meidän koira tunnistaa miehen auton, vaikka se tulisi kadulla vastaan. On aina oppinut tunnistamaan autot, vaikka ne vaihtuvatkin säännöllisin väliajoin.
Kylläkin päivällä eikä yöllä. Ja kehräys on aikamoista :Dkoska lähes poikkeuksetta johtuu siitä, että kissa on pentuna luovutettu uuteen kotiin 8 tai jopa 6 viikkoisena.
Kissan kun saisi erottaa emostaan vasta aikaisintaan 12 viikkoisena.
Kissoilla tärkeä sosiaalistumisen vaihe, se kun opettelevat olemaan kissoja, tapahtuu emon opastuksella juuri silloin 7-12 viikkoisena.
Tällöin ne oppivat muummoassa leikkiessään käyttämään kysiä ja hampaita ilman että satuttavat leikkitoveria niillä.Liian aikaisesta luovutuksesta seuraa yleensä poikkeuksetta tuon lutkutuksen lisäksi myös muita "käytöshäiriöitä" esim. vääriin paikkoihin pissaamista, hyökkäilyä jalkoihin ja käsiin, liian kovaa raapimista ja puremista jne.
Meidän kisu oli 13 vkon ikäinen, kun erosi mammasta ja tuli meille. :)
sänky juttuun: peiton alla on koirankin lämpöisempi olla ja tuntee olevansa siellä turvassa.
mattojuttuun: koska likaisella ja haisevalla matolla on ikävä olla ja puhtaalle voi pysähtyä oksun ajaksi.
Liian aikaisesta luovutuksesta seuraa yleensä poikkeuksetta tuon lutkutuksen lisäksi myös muita "käytöshäiriöitä" esim. vääriin paikkoihin pissaamista, hyökkäilyä jalkoihin ja käsiin, liian kovaa raapimista ja puremista jne.
Sain kissani sen ollessa 10 viikkoinen, olisi tapettu muuten, eli...
Mutta se muunmuassa tykkää kiipeillä tuuletusikkunaa pitkin sinne verho"tangon" päälle. Ja sitten ihmettelee, että mitenhän pois pääsee :,D
Joitain tiettyjä ihmisiä vihaa heti ensinäkemältä. Kaverinkin kättä sylistä läppäisi silleen hauskasti- molemmat (etu)tassut yhteen lyöden..
Välillä myös tykkää näykkiä mua sormesta ja päälle nuolee- ei oikein tiedä vihaako se vai rakastaako.
Aika ADD välillä muutenkin, ihan kiltti ja kiva ja suloinen kyllä. Johtuneeko sitten tosta aikaisesta luovutuksesta, jaa-a, mutta en kyllä vaihtaisi noita piirteitä pois :D
Toisin kuin sen että sängynpäätyä on PAKKO raapia, vaikka jokapäivä kielletään monta kertaa (aina kun raapii).
ai niin, joskus tuo myös tuli ruoan jälkeen luokse ja puski. Taisi kiittää. Nykyään saa olla aika erikoista herkkua, että kiitos tippuu...
Tämä siis kun olemme marjastamassa, koira toki mukaan ettei itke laumansa perään. Ihmetyttää vieläkin miten ihmeessä koira tuon hoksannut.