Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten varoitta 5vuotiasta "pahoista aikuisista"=pedofiilit ym..

Vierailija
09.06.2010 |

miten puhua ja opettaa toimimaan 5 vuotiasta tyttöä(erittäin herkkää tyttöä) tilanteissa,joissa esim. pedofiili eli kuka vaan vieras aikuinen koittaa saada lasta mukaansa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa aikuisista ihmisistä ei ole mukavia ja kenenkään vieraan mukaan ei saa lähteä. Ei, vaikka lupaisivat mitä hänelle. Täytyy vaan juosta kotia tai jonkun tutun aikuisen luokse.

Vierailija
2/22 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä kertoa, että kaikki ihmiset eivät ole kilttejä, mutta pelkoa on turha kylvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pienten lasten puhua, mutta se ei varmaan riitä, että kielletään se.

Vierailija
4/22 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten ensisijaisesti vanhemman vastuulla on valvoa lasta.

Mutta sen lisäksi olen ainakin omia hoitolapsiani opastanut siten, että kerron joskus aikuisten olevan sillä lailla henkisesti sairaita, että eivät tykkää lapsista ja voivat tehdä pahaa. Että sellainen ON hyvin harvinaista, mutta varmuuden vuoksi kerron asiasta samoin kuin kerron vaikkapa siitä, miten tulipalon yhteydessä toimitaan.

Ja koskaan ei saa lähteä kenenkään vieraan aikuisen matkaan, eikä mennä esim. auton lähelle, jos joku heille huutelee sieltä.

Sellaisessa tilanteessa pitää juosta pois ja hakea apua joko tutulta aikuiselta tai lastensa kanssa liikkuvalta äidiltä.

Vierailija
5/22 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voi olla pahojakin ihmisiä, jotka voi napata lapsen mukaansa. Ja ettei saa mennä tuntemattomien autoihin, vaikka sanoisivat että siellä on karkkia tai koiranpentuja...

Vierailija
6/22 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten kauheasti ei vielä tuon ikäiselle tarvitse asiasta puhua. Toki voi mainita ja kertoa, että tuntemattomien matkaan ei saa lähteä. Mutta toisaalta ei myöskään pidä liikaa pelotella lasta.

Vierailija
7/22 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku tuttu. Ei siis vieras, eli pitää opettaa, että kukaan ei saa koskea housujen alle tai muutenkaan kosketella niistä paikoista.

Vierailija
8/22 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten kauheasti ei vielä tuon ikäiselle tarvitse asiasta puhua. Toki voi mainita ja kertoa, että tuntemattomien matkaan ei saa lähteä. Mutta toisaalta ei myöskään pidä liikaa pelotella lasta.

mutta esim. meidän asuinalueella oli tapauksia joissa lapsia oli houkuteltu mukaan omalta omakotitalon pihalta.

Vierailija
9/22 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikki ihmiset ei ole hyviä joten ei ole pakko puhua vieraille ja mukaan ei IKINÄ saa lähteä. Mitä sitä kiertelemään mutta ei suuremmin tarvi pelotellakaan.

Vierailija
10/22 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi asia on ajankohtainen.

tuntuu,että kaikki muut talon kakarat ovat saaneet kulkea yhksin pihoilla paljon pienemmästä, niin ehkä minukin on annettava.

mutta en saa hetken rauhaa,jos en ole mukana.

-ap

Vierailija
11/22 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten en tiedä.

Vierailija
12/22 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurimmassa osassa tapauksia se hyväksikäyttäjä on isä, äiti, veli, serkku, setä, isoisä jne, joku luotettavalta vaikuttava henkilö jota vanhemmatkaan ei osaa epäillä ollenkaan, eivätkä suostu näkemään merkkejä vaikka niitä olisi. Tuntemattomien kanssa puhumattomuus ratkaisee vain pienen osan ongelmaa.

Vierailija
13/22 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei kenenkään vieraan mukaan saa lähteä eikä mennä vieraan ihmisen autoon. Ei vaikka hän lupailisi antaa karkkeja, haluaisi näyttää koiranpentuja tms. Kaikki aikuiset eivät ole kilttejä.

Lisäksi olen antanut olla kuunteluetäisyydellä, kun olen 12-vuotiaalle selittänyt samaa asiaa ja sanonut lisäksi, että jos joku tarttuu väkisin, niin huutaa, raapii ja tappelee vastaan vaikka millä uhkailtaisiin.

Liikaa en ole halunnut pelotella, sillä riski tulla pedofiilin sieppaamaksi on kuitenkin todella pieni, mutta jonkinlaiset toimintaohjeet olen kuitenkin halunnut heidän sisäistävän.

Vierailija
14/22 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

salaisuuksia, vaikka joku (ihan kuka vaan) niin vannottaisikin. Juuri nuo tutut pedofiilit ovat varmaan suurin uhkakuva pienille.

Vierailija
15/22 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on asiaa koskeva kirjanen. Sen avulla kenties voi puhua helpommin.

Vierailija
16/22 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin lapsena noin kuusivuotiaana naapurin sedän uhriksi ,

hän kosketteli ja en halunnut enään kylään heille .

vanhemmille en osannut puhua :(

Olisipa minulle kerrottu pahoista ihmisistä olisin osannut kertoa vanhemmille ja saanut tukea.

Kertokaa lapsille näistä kaameista otuksista älkää turhaan pelätkö kertoa .

Voitte pelastaa lapsenne.

Vierailija
17/22 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että kenenkään tuntemattoman mukana EI SAA KOSKAAN LÄHTEÄ!

Aina pitää pyytää äidiltä/isiltä lupa mennä jonnekin, ei riitä että tuntematon sanoo että isi tai äiti antoi luvan.

Pitää sanoa lapselle että sanot EI jos joku pyytää koskettamaan tai joku koskettaa lasta.

Ja sanot että sinulle saa AINA kertoa, kerrot ettei lapsi ole tehnyt itse mitään väärää tilanteessa ja sinä et suutu jos lapsi kertoo, että uskot häneen.

Vierailija
18/22 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kuukauden kärttänyt, että pääsisi lähipuistoon yksin. Minä en oikein tykkää, vaikka matka on pyörätietä, erittäin tuttu ja matkaa alle 200 metriä. Lupasin, että saa käydä katsomassa, onko siellä tuttuja ja sitten tulee kertomaan minulle, niin mennään yhdessä. Pidin sitten puhuttelun siitä, että ei tarvi puhua vieraille aikuisille ja kenenkään mukaan ei saa lähteä. Sanoin siitä, että on olemassa sellaisiakin aikuisia, jotka voi kaapata lapsia. No, lopputuloksena lapsi ei ole viikkoon suostunut poistumaan kotipihasta ja syynä se, että pelkää...:(

Vierailija
19/22 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yksityinen ja siihen ei saa kukaan muu koskea ilman lupaa. Paitsi vanhemmat ja laakari silloin kun tarvitsee.

Valtaosa ihmisista on hyvia, mutta jotkut haluavat lapsille pahaa ja se (pahuus) ei aina nay paalle pain. Siksi ei saa lahtea kenenkaan tuntemattoman mukaan. Jos on pulassa niin pitaa etsia apua aikuiselta, mieluiten sellainen aiti joka on liikenteessa lasten kanssa.

Ja salaisuuksia ei ole, kaiken voi kertoa vanhemmille, erityisesti jos joku kieltaa kertomasta.

Vierailija
20/22 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on koko ajan näköetäisyydellä, ja on sovittu alue, jolta ei saa poistua, tai yksinään ulkoilu loppuu siihen.

Olen sanonut, ettei minnekään saa lähteä siitä ilman lupaa, ei edes naapuriin vaikka pyydettäisiin, aina täytyy pyytää äidiltä lupa. Lisäksi salaisuuksista on puhuttu, ettei ole sellaista salaisuutta, jota isille ja äidille ei kerrota. Olen selittänyt, ettei niitä salaisuuksia tietysti saa kelle tahansa kertoa, siksihän ne ovat salaisuuksia, mutta isille ja äidille voi ja pitää kertoa ihan kaikki, jopa ne salaisuudet. Tyttö on myös kysynyt, miksi sitten isille ja äidille pitää kertoa, jos kellekään ei saa kertoa, tähän olen vastannut, että isi ja äiti ovat eri asia kuin muut ihmiset, koska me olemme hänen isänsä ja äitinsä.

Toistaiseksi on toiminut hyvin, ja edelleen suurimmaksi osaksi tyttö on kuitenkin ulkoilemassa minun, isän, jonkun sukulaisen tms. kanssa. Yleisesti ottaen tytön elinpiiri on toistaiseksi vielä niin pieni, ja käytännössä tyttö on lähes kaiken aikansa minun valvonnassani, joten kovin suurta riskiä pedofiileistä yms. ei ole. Mutta kyllähän tuossa on pian alkamassa eskari, koulu...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän