Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Allergiset, onko mitään antihistamiinia, mitä voi käyttää imettäessä?

Vierailija
07.06.2010 |

Sain allergisen reaktion yhdestä käsikauppalääkkeestä ja nyt on hirveä nokkosrokko, tietäisikö kukaan, onko mitään ilman reseptiä saatavaa antihistamiinia, jota imettävä äiti voi ottaa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käyttää raskaana ollessa ja imettäessä! Olen nyt raskaana ja tänä keväänä kärsinyt älyttömistä allergiaoireista ja käytän lääkärin luvalla. Monia muita ei voi käyttää, mut Cetirizin on turvallinen.

Vierailija
2/12 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä pahat allergikot joutuvat käyttämään raskausaikanakin ja imettäessä. Kun varuiksi sitä kysyin, mulle allergialääkäri sanoi, että ensisijaisesti paikallishoitovalmisteita, sitten Atarax seuraavaksi turvallisin ja sen jälkeen Zyrtec (tai vastaava).

Toimisiko sun nokkosrokkoosi vaikka kortisoni? Tosin jos se on koko vartalolla, niin imeytyyhän se kortisonikin pienissä määrin ihon kautta.

Jotenkin en oikein jaksa pelätä antihistamiinia imetysaikana niin kamalasti. Mulla yhä imetettävä lapsi itse syö antihistamiinia, jota ei saa käyttää imettäessä. Toisaalta eihän se lapsi imetäkään:D (Lapsi on kylläkin jo reilu vuoden eli vähän eri asia.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön allergiaan Tuulix-lääkettä. Raskausaikana sai syödä Histec-lääkettä sekä loppuajasta Ataraxia.

Vierailija
4/12 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjotettiin zetirizin raskauden ja imetyksen ajaksi. käsikauppatavarasta ainakin heinix koostuu ko. aineesta ja sitä voi siis käyttää, vaikka tuoteselosteissa muuta lukee. apteekista tämän varmistin vielä

Vierailija
5/12 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on noi varoitukset koskien raskaudenaikaista käyttöä. Se ei tarkoita, että ko. lääke olisi jotenkin "kielletty" tai siis vaarallinen, jos sitä käyttää raskausaikana tai imettäessä. Toki siis noita kiellettyjäkin lääkkeitä on, mutta noi mainitut allergialääkkeet eivät ole niitä. Ja oikeasti vaarallisissa lääkkeissä on kyllä ihan eri tason varoitukset, ei niistä voi erehtyä...

Zyrteciä ja vastaavia voi ihan hyvin käyttää raskaana ollessa ja imettäessä, ei niistä mitään vaaraa vauvalle aiheudu. Olen itse käyttänyt ja tiedän monia äitejä, jotka ovat käyttäneet, ja kaikki lapset ihan ok. Siis ohjeen mukaisia annostuksia tietysti olemme käyttäneet ja ihan lääkärin ohjeistamina. Toki varminta neuvotella käytöstä lääkärin kanssa, siksi nuo suositukset. Mutta jos asia epäilyttää, niin ota yhteys lääkäriin. Hän osaa neuvoa, mikä laake tehokkain ja turvallisin tapauksessasi.

että ei saa käyttää imetysaikana. ap

Vierailija
6/12 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on noi varoitukset koskien raskaudenaikaista käyttöä. Se ei tarkoita, että ko. lääke olisi jotenkin "kielletty" tai siis vaarallinen, jos sitä käyttää raskausaikana tai imettäessä. Toki siis noita kiellettyjäkin lääkkeitä on, mutta noi mainitut allergialääkkeet eivät ole niitä. Ja oikeasti vaarallisissa lääkkeissä on kyllä ihan eri tason varoitukset, ei niistä voi erehtyä...

ne varoituksethan on sen vuoksi, ettei tiedetä onko lääke turvallinen. Ei tiedetä sen olevan vaarallinenkaan, mutta niin kauan kun ei ole testattu, ei voida olla 100% varmoja turvallisuudesta. Ja eettisistä syistä ei voida tehdä lääketestejäkään odottavilla ja imettävillä äideillä. Käytännössä sitten, kun lääkettä joudutaan käyttämään saadaan kokemusta lääkkeen turvallisuudesta.

Vierailija
7/12 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten kyllä niiden haitoista tiedettäisiin. Eihän mitkään nuo mainitut lääkkeet ole mitenkään uusia. Niitä käytetään maailmanlaajuisesti hyvin paljon, joten kyllä haitatkin tiedettäisiin varsin hyvin. Eli siis mitään Talidomidi-tyyppisiä "yllätyksiä" ei voi noista lääkkeistä tulla. Mutta toki on paras olla käyttämättä lääkkeitä, jos ei niitä tarvitse. Jos tarvitsee, niin kannattaa konsultoida lääkäriä.

ne varoituksethan on sen vuoksi, ettei tiedetä onko lääke turvallinen. Ei tiedetä sen olevan vaarallinenkaan, mutta niin kauan kun ei ole testattu, ei voida olla 100% varmoja turvallisuudesta. Ja eettisistä syistä ei voida tehdä lääketestejäkään odottavilla ja imettävillä äideillä. Käytännössä sitten, kun lääkettä joudutaan käyttämään saadaan kokemusta lääkkeen turvallisuudesta.

Vierailija
8/12 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanotaan, että setiritsiiniä ja loratadiinia (clarityn)voi käyttää sekä raskauden että imetyksen aikana. Ko tietokanta kertoo siis eri lääkkeiden sopivuudesta raskauden ja imetyksen aikana.

Vierailija
9/12 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mitä saa ottaa raskauden ja imetyksen aikana on Atarax, mutta se on reseptilääke. En saanut sitä siitepölyallergiaan, vaan olin ihan tukossa eikä henkikään meinannut kulkea, mutta sitten raskaushepatoosiin sitä määrättiin. Kummallisia nuo lääkärit.

Vierailija
10/12 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli setiritsiini. Se siis käy, mutta varmista asia teratologisesta tietopalvelusta.

Vierailija
11/12 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei saa käyttää imetysaikana.

ap

Vierailija
12/12 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä Ataraxissa muuten oo sama vaikuttava aine kuin Zyrtecissä, ei todellakaan!