Kuinka paljon rahaa häälahjatilille kun meitä on 5 henkeä?
Olemme siis oikeasti pienituloisia ja häät tiedossa. Kuinka "vähän" kehtaa laittaa häälahjaksi tilille? 70e meinasin mutta onko se auttamattoman vähän? Meille tuo on paljon ja sitä on säästetty nyt 3kk tileistä.
Olen vain kuullut että lahjan pitäisi olla niin suuri että se kattaa syömiset ja juomiset?
Kommentit (29)
mutta aina on niitä joille mikään ei riitä. Tileistä näkyy ikävästi kuka mitäkin antoi eli pikkumaiset voivat tarkastella ja puida näitä jälkikäteen.
jos,ette pysty niin paljoa niin sitten vähemmän :)
Jos tuntuu, että sekin tekee tiukkaa, niin sitten vähemmän.
minkä arvoisen ostaisit? Laita sen verran tilille. Viideltä hengeltä tuo on kyllä melko vähän, mutta en minä morsiamena olisi siitä loukkaantunutkaan. Lahjahevosen suuhun ei katsota ja kukin mahdollisuuksien mukaan.
Ihan käsittämäntöntä. 50 euroa riittää hyvin.
Serkkuni osti serkkumme häihin häälahjaksi 30 euroa maksavat aterimet (toki oli listalla, jossa siis lueteltiin esineitä, joita tarvitsevat, mutta kaupan sai itse valita) ja lahjaan osallistui 4 aikuista ja 5 lasta...
On hankalaa laittaa rahaa, kun summa vaikuttaa aina tosi pieneltä. Itse osallistuimme sisarustemme lahjoihin 100 eurolla mutta muiden lahjoihin pienemmällä. Esim. 2 aikuista voi ihan hyvin laittaa sen 50 euroa ja lapset menee mukana jos ovat ihan pieniä. Jos isompia, niin sitten laittaisin sen 15-20 euroa/hlö. Jos tosiaan on kyse esim. tuttavista tai serkuista, jotka menevät naimisiin, niin se 50 euroa riittää ihan hyvin.
Ihan sama, kuinka monta perheenjäsentä on ja kuinka moni juhliin osallistuu. Näin ajattelisin siis, jos olisin itse se kutsuja.
Tyhmää ajatella jotain ruokailun kustannuksia. Nehän voi olla ihan mitä vaan - eikä tarjoiluilla ja lahjalla ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Juhlien järjestäjä päättää tarjoiluista ja maksaa ne. Lahjan antaja päättää lahjasta.
Jotenkin ajattelin aluksi, että teitä on viisi aikuisikäistä. 70 euroa riittää oikein erinomaisesti, jos kyseessä on kaksi aikuista ja kolme lasta. Varsinkin jos lapset ovat pikkulapsia. Mä koen niin, että lahjan arvo pitää suhteuttaa aikuisten määrään, alaikäisiä lapsia en itse "laske". Tokihan he syövät, mutta varsinkaan pikkulasten ruoasta ei makseta yleensä täyttä hintaa ja toisekseen hehän vain kuluttavat perheessä eivät tuo rahaa, joten en odota heidän "osallistuvan" lahjaankaan.
Eri asia, jos lapset olisivat jo täysi-ikäisiä ja töissä tms.
t. 8
Älä tee tästä murhetta ja ala laskea kuinka paljon te syötte ja juotte. Te annatte sen, mihin teillä on varaa. Varmaan olette iloisia hääparin onnesta, mukavia vieraita häissä ja se on pääasia.
veljelleni. 50 e laitettiin tuttavalle (niissä häissä oltiin ilman lapsia, mutta ei se kyllä mitään vaikuttanut).
Hääpari haluaa pitää juhlat ja he tarjoavat ruuat ym omien halujensa mukaan. Lahja on ihan ylimääräinen lisä siinä, että osallistutte heidän suureen juhlaansa.
Aika hassu ajatus tämä, että hääparin kulut pitäisi jotenkin kattaa lahjoilla. Me vieraina olemme usein joutuneet maksamaan melkoisen summan, että pääsemme koko juhliin (esim juhlavaatteet lapsille, jotka ovat kasvaneet vaatteista yli seuraaviin isoihin juhliin mennessä, bensakulut tai juna/lentoliput, yöpyminen hotellissa, lastenhoito lapsettomissa häissä jne). Eipä olla silti vaadittu, että tarjoilun pitäisi kattaa meidän kuluja! :D
Ei se lahjaraha ole maksu ruuasta. Useinhan lahjatili käytetään johonkin häämatkaan.
Ajatelkaa enemmin niin, että laittamalla 30-50e, jossain paikassa hääpari saa vaikka lounaan tällä rahalla.
Siis lahjaksi esim 40e ja tilille otteeseen teksti "drinkkikassaan" tai jos pari harrastaa esimerkiksi surffausta tai sukellusta, niin "merileikkeihin"
Ei teidän siis tarvitse antaa 70e sen takia, että perheessänne on enemmän lapsia :)
jos kerran on huono raha tilanne niin miksi sitä rahaa tarttee mille syytää?
ja ite en ainakaan kehtais jälkeenpäin alkaa mussuttamaan , itseasiassa en ees kattois että kuka nyt on mitäkin maksanu. sehän se noloa oliski. :)
Jotenkin ajattelin aluksi, että teitä on viisi aikuisikäistä. 70 euroa riittää oikein erinomaisesti, jos kyseessä on kaksi aikuista ja kolme lasta. Varsinkin jos lapset ovat pikkulapsia. Mä koen niin, että lahjan arvo pitää suhteuttaa aikuisten määrään, alaikäisiä lapsia en itse "laske". Tokihan he syövät, mutta varsinkaan pikkulasten ruoasta ei makseta yleensä täyttä hintaa ja toisekseen hehän vain kuluttavat perheessä eivät tuo rahaa, joten en odota heidän "osallistuvan" lahjaankaan.
t. 8
Eikö kannattaisi ihan laittaa lasku syömisestä vaikka nätissä kirjekuoressa lautasen viereen, lasten lautasten viereen pienempi lasku? :D :D :D
mun veljen häälahja"rahastoon" max.50e
meitä on neljä. mutta enempää en pysty. on rahat vähän tiukassa
t. 8
Eikö kannattaisi ihan laittaa lasku syömisestä vaikka nätissä kirjekuoressa lautasen viereen, lasten lautasten viereen pienempi lasku? :D :D :D
siis lahjarahan ei tarvitse kattaa syömisten kustannuksia. Mutta kun ap oli siitä niin huolissaan, niin yritin vain mainita, että jos haluaa hääparin kustannuksia ajatella, pikkulapset tulevat heillekin halvemmaksi.
Mutta jos 70 euroa tulisi esim. vanhemmilta ja heidän kolmelta aikuiselta lapseltaan (=4 taloutta), jotka kaikki ovat kunnon töissä, taloudellinen tilanne ei mitenkään tiukka jne, niin täytyy myöntää, että hääparina hieman saattaisin ihmetellä. Mutta kuten yllä sanoin, kukin kykynsä mukaan, enkä minä arvostelisi kenenkään lahjoja.
t. 8
siis lahjarahan ei tarvitse kattaa syömisten kustannuksia. Mutta kun ap oli siitä niin huolissaan, niin yritin vain mainita, että jos haluaa hääparin kustannuksia ajatella, pikkulapset tulevat heillekin halvemmaksi.
Mutta jos 70 euroa tulisi esim. vanhemmilta ja heidän kolmelta aikuiselta lapseltaan (=4 taloutta), jotka kaikki ovat kunnon töissä, taloudellinen tilanne ei mitenkään tiukka jne, niin täytyy myöntää, että hääparina hieman saattaisin ihmetellä. Mutta kuten yllä sanoin, kukin kykynsä mukaan, enkä minä arvostelisi kenenkään lahjoja.
toki tänä päivänä 70 euroa tuntuu olevan pieni raha olipa juhla ja lahja mikä hyvänsä, mutta eikö ihmisten pitäisi miettiä miksi juhlia järjestää. Ihan kamaa, että tänä päivänä juhlan järjestäjät miettivät lahjoja niin paljon ja se on melkein muodostunut koko juhlimisen päätavoitteeksi. Ei pitäisi järjestää niin kalliita häitä esimerkiksi, jos sen takia ei ole itsellä varaa järjestää häämatkaa, vaan olettaa, että mummot ja vaarit ja vieraat maksavat tämän osan budjetista. Itse haluaisin järjestää häät siten, että en kerro mitään tiliä, minne rahat saa laittaa. Tilinumero on helppo, mutta samalla erittäin korni tapa kerätä rahaa vierailta. On surullista, että tässäkin kohtaa eriarvoisuus paistaa ja ihmiset joutuvat nöyristelemään ja häpeämään itseään. Miettivät jo etukäteen, että jos minä laitan vaan sen kolmekymppiä tilille, niin katsooko morsiuspari minua kuin halpaa makkaraa kun saavun paikalle ja ajattelevatko, että olen pihi, vai köyhä. Kyllä tätä ajatellessa menee juhlimisesta koko maku.
Jos on kyse perheestä niin sitten 50€/ aikuinen. Vähempi on oikeasti noloa.
Hääpari tuskin syynää tiliään kamalan tarkasti - ja jos tulee jäkikäteen sanomista niin ihmettele, että mihin se meni...