Kuinka paljon rahaa häälahjatilille kun meitä on 5 henkeä?
Olemme siis oikeasti pienituloisia ja häät tiedossa. Kuinka "vähän" kehtaa laittaa häälahjaksi tilille? 70e meinasin mutta onko se auttamattoman vähän? Meille tuo on paljon ja sitä on säästetty nyt 3kk tileistä.
Olen vain kuullut että lahjan pitäisi olla niin suuri että se kattaa syömiset ja juomiset?
Kommentit (29)
mainitsi että lahjan pitäisi kattaa osallistujien ruokailut tms. En nyt muista millä sanoin mutta tätä ajettiin takaa.
Minusta 50e on kuitenkin paljon rahaa. Meillä se tarkoittaa 1viikon ruokia ja meitä on 4 henkeä.
Meillä ei siis olisi enempään varaa kuin tuo 50e eli kuuluisiko meidän jättää menemättä? Lapsetkin jo murkkuikäisiä.
sen maksaminen ei aiheuta perheelle taloudellista ongelmaa.
Meillä ei siis olisi enempään varaa kuin tuo 50e eli kuuluisiko meidän jättää menemättä? Lapsetkin jo murkkuikäisiä.
niin olen kyllä lähettänyt lahjan vaikka en itse olisi päässyt häihin. Ihmeen pihiä porukkaa. Ei kenelläkään voi oikeesti olla niin tiukkaa että se olisi 50 eurosta kiinni. Jos lähetätte vain lahjan niin siinähän voitte säästää, kun ei mene rahaa matkoihin ja omiin vaatteisiin ym.
Se olisi "ei nolo"-summa lähisuvulle tai läheiselle muuten. Muuten 50 eur/perhe ihan ok.
Ja jos rahat vähissä, niin osallistuminen tärkein.
Toivottavasti nää linkitykset nyt onnistuu... Tästä voi lukea taas ihan asiaa, eikä av-mammojen mutua:
http://www.hs.fi/juttusarja/vihkiytymisia/artikkeli/Lahjan+hinnalle+ei+…
Ja tässä vielä linkki tuohon aikaisempaan kinasteluun asiasta:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1179659/onko_euroaik…
mutta on kirjoittamattomia sääntöjö, joita ohjaa etiikka. Tuossakin kirjoituksessa sanotaan että lahjan arvo on yleensä 50€/ henkilö.
itse olen laittanut aina mieheni kanssa sen 30e lahjaan. Älytöntä laittaa toisten lahjoihin 50e varsinkin jos vieraampi. Tuo 50e/hekilö on aika älytön. Siis onko sitä viina pakko olla niin paljon, onko ruoan pakko olla parhaimmasta pitopalvelusta ym. ym. Jos hääpari haluaa törsätä rahaa häihinsä, ei vieraitten tarvi kuitenkaan törsätä heihin. Jos joutuisin 50e laittaa vieraitten lahjaan, toivon ettei minua koskaan kutsuta häihin tms. Ristiäislahjat kummeilta ymmärrän ja sisarusten lahjat, mutta eri asia jos tutun häät tai muut juhlat.
Kyllä 50 euroa kehtaa ilman muuta laittaa. Jos lähdettäisiin laskemaan kustannuksia puolin tai toisin, niin siinähän morsiuspari laittais ruokalaskun ja häävieraat vois vastaavasti laittaa vaikka matkalaskun tai vaikka lasten uusien kenkien hankkimisen laskulla hääparille ;-)
Mielestäni 70 euroa on turhan paljon, jos teillä on oikeasti tiukkaa. Meidän piireissä ei tosin noiden lahjojen arvon perään katsota, suurin osa lahjoista on 10-30 euron lahjoja ja niillä osallistuu sitten koko perhe, 1-5 henkilöä tai vaikka joku ystäväporukka. Idea on rahaa tärkeämpi ja osallistuminen vielä tärkeämpi.
että minulla itsellä ei ole ollut häitä enkä koskaan tule pitämäänkään sellaisia, mutta ajattelen näin lahjanantajan näkökulmasta, että omasta mielestäni vähempi kuin 50€ omalta osaltani olisi loukkaavaa antaa.