ADHD- vanhempia?
Olisin kysellyt miten teillä sujuu arki ja elämä noin niinkuin muutenkin :)
Miehelläni ADHD todettu jo lapsena ja kyllä sen arjen touhuissa huomaa. Ylivilkkaus kyllä iän myötä hiipunut, mutta muut oireet näkyy perusarjessa.. Esim. asiat, jotka on tylsiä tai ei muuten kiinnosta, jäävät varmasti hoitamatta. Oli kyse sitten imuroinnista tai pankkiasioista.
Lääkitystä hänellä ei ole käytössä, ei pidä sivuvaikutuksista. Miten teillä? Onko mitään arjen vinkkejä tai muita kikkoja :)
Kommentit (7)
joten olen varmaan huono neuvomaan. Peliriippuvuutta, epäluotettavuutta. varmaan nuorempana oli jännää kun puoliso oli kuin tuuliviiri, spontaani ja nopea liikkeissään, mutta ei "aikuista lasta" jaksa kun on 2 pientä hoidettavana. Riippuu varmaan paljon tapauksesta. Exäni oli jokasuhteessa erittäin vaikea tapaus mutta tiedän toisia jotka osaavat kääntää ADHD-tarmokkuuden edukseen ja ovat erittäin menestyneitä työssä ja elämässä muutenkin. Valitettavasti usein vaikea tapaus on sellainen joka viisveisaa seurauksista ja impulsiivisesti tekee mitä huvittaa.
Jos olen väsynyt, sen huomaa. En pysty keskittymään mihinkään, unohtelen ja sopertelen.
Minä pidän tiukoista struktuureista itselläni kiinni siivouksen ja laskujen maksun suhteen. Muuten ei onnistuisi. Esim imurointi joka 3. pvä, vaikka ei aina näkyvää pölyä ole, lakanoiden- ja pyyhkeiden vaihto aina tiettyinä pvämäärinä, laskujen maksut samoin. Niistä ei lipsuta, koska muuten jää.
Lapsellani on ADHD-diagnoosi saatu jo 4,5vuotiaana, joten suuremmalla syyllä struktuurit meidän perheessä todella tiukat.
Minulla myös ylivilkkaus hävinnyt iän myötä, pienenä olin aika perkele myös oman muistin mukaan :D aina menossa, äänessä ja mustelmilla/naarmuilla. Itsesuojeluvaisto puuttui täysin.
n.23v kun erosin esikoisen isästä, meinasi viina viedä, kun en ihan heti saanut elämää järjestymään.
Tiukkaa struktuuria suosittelen, ja vaihtoehtoja ei kovin montaa, tyyliin vaihtoehdot a) imuroi tai b) tiskaa, joista täytyy valita ja toinen tekee toisen.
Jos olen väsynyt, sen huomaa. En pysty keskittymään mihinkään, unohtelen ja sopertelen.
Minä pidän tiukoista struktuureista itselläni kiinni siivouksen ja laskujen maksun suhteen. Muuten ei onnistuisi. Esim imurointi joka 3. pvä, vaikka ei aina näkyvää pölyä ole, lakanoiden- ja pyyhkeiden vaihto aina tiettyinä pvämäärinä, laskujen maksut samoin. Niistä ei lipsuta, koska muuten jää.
Lapsellani on ADHD-diagnoosi saatu jo 4,5vuotiaana, joten suuremmalla syyllä struktuurit meidän perheessä todella tiukat.
Minulla myös ylivilkkaus hävinnyt iän myötä, pienenä olin aika perkele myös oman muistin mukaan :D aina menossa, äänessä ja mustelmilla/naarmuilla. Itsesuojeluvaisto puuttui täysin.
n.23v kun erosin esikoisen isästä, meinasi viina viedä, kun en ihan heti saanut elämää järjestymään.
Tiukkaa struktuuria suosittelen, ja vaihtoehtoja ei kovin montaa, tyyliin vaihtoehdot a) imuroi tai b) tiskaa, joista täytyy valita ja toinen tekee toisen.
päiväkodissa?? entä kotona?? meillä vahva epäily adhd:sta mutta vaikee on saada tutkimukset käyntiin
ainakin löytyy jotain tietoa aiheesta..
ainakin löytyy jotain tietoa aiheesta..
kyllä mä oon lukenut kaiken luettavan tiedon aiheesta. ei se ole sama asia kun se että puhutaan jostain tietystä persoonasta
päiväkodissa?? entä kotona?? meillä vahva epäily adhd:sta mutta vaikee on saada tutkimukset käyntiin
Epäilin itse omalla lapsella jo vauvana jotain, kun ei nukkunut oikeasti juuri koskaan päivisin, pärjäsi siis tosi vähällä unella. Ja oli aina liikkeessä.
3,5 vuotiaana otin pväkodissa puheeksi, ja sain kiertävän erityislastentarhan open konsultoimaan, joka suositteli tutkimuksia. 4 vuotiaana otin itse yhteyttä perheneuvolaan jotta saataisin asia etenemään, siellä psykologi teki testit ja tutki, ja 4,5 vuotiaana oli jo diagnoosi paperilla. Se helpotti, lapsi on saanut siitä lähtien hyvää apua.
Tuo aiempi Lievästi adhd-äitivastaaja
ja meillä vauva tulossa syksyllä, saa nähdä miten elämä mullistuu :)
-ap-