Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tehdäänkö lapsille karies-määrityksiä syljestä

Vierailija
06.06.2010 |

myös yksityisellä? Onko kenelläkään tietoa? Minkä verran maksaa?

Meillä on 2v poika, ja minua asia jotenkin vaivaa ja stressaa... Meillä ei kunta tarjoa sitä tutkimusta kuin vasta 3v iässä (voiko edes tehdä aikaisemmin, vaatiiko lapselta jotain erityisiä yhteistyötaitoja?) ja tuntuu että siihen on vielä niin kovin kauan....

Olen lapsen suun terveydestä tarkka, hän saa joka aterian päälle xylitol-pastillin ja hampaat harjataan niin hyvin kuin ikinä voi vastaan taistelevalta lapselta harjata... Emme ikinä syötä lasta samalla lusikalla millä itse olemme syöneet, emme juo samasta lasista emmenkä suukota märkiä suukkoja suulle.

Nyt tänään huomasin kuitenkin helmenvalkeassa poskihampaassa pienen harmahtavan pisteen. Onko tämä reikä?! :( Tarkkaan kun katsoo, siinä on sellainen pieni syventymä josta alkaa sitten ne purupinnoilla olevat uurteet... Eli voi olla kyllä ihan pieni "värivirhekin" vain....

Mutta yhtä kaikki. Pelkään reikiä kuin ruttoa, eihän näin pieneltä voi niitä mitenkään edes hoitaa. Haluaisin vähän helpotusta mielelleni, olisi kiva tietää onko lapsi edes mutans-bakteeria mistään saanut (esim. kerhoissa ym. tuntuu niin pahalta kun lapset työntää samoja leluja vuorotellen kuolaisiin suihinsa, ja monista lapsista tiedän että heidän vanhempansa heitä syöttävät omilla lusikoillaan...). Ainahan sanotaan että sen saa kotoa omilta vanhemmiltaan, mutta kai se on mahdollista muualtakin saada...?

Pitäkää vaan ylihysteerisenä, mutta onko kellään kokemusta yksityisellä käynnistä? Paljonko tuli maksamaan?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
06.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meidän kunnassa tuo sylkitesti tehtiin 2-vuotiaille, joten kyllä se tuon ikäiseltä onnistuu ihan helposti.

Värivirheeltä kuulostaisi. Kyllähän sen bakteerin voi muualtakin kuin vanhemiltaan saada, mutta ei se niin kovin helposti tartu, että hysteerinen lelujen kanssa kannattaisi olla. Ja toisaalta, jos tartunnan olisikin saanut, niin hyvällä hammashygienialla ne reiät pystyy aika hyvin välttämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi