Millainen olisi ideaali liikuntaohjelma viikkoon (käytössä 5h)?
Jos ajatellaan sekä terveyttä että hoikistumista.
Olen nyt puolen vuoden ajan käynyt kerta viikkoon pilateksessa ja kerta viikkoon zumbassa. Sitten ihan peruskävely lenkkejä muutaman kerran viikossa.
Nyt pystyn lisäämään viikkoon lisää ohjattuja tunteja kaksi, kun ostin kuukausijäsenyyden.
Kannattaisiko ne tehdä kuntosaliharjoittelua, venyttelyä vai mitä? Esim. spinning kiinnostaisi, kuntosali ei niinkään. Kivointa olisi ehkä ottaa zumbaa toinen tunti. Vai oisiko jopa hyödyllisempää ottaa pilatesta kaksi tuntia, että lihakset vahvistuisivat (löytyisivät..)?
Kommentit (4)
Katselin tuota uutta liikuntasuositusta, missä korostetaan lihaskunnon merkitystä. Eikö kuitenkin esim. zumbakin lisää lihaskuntoa ja tasapainoa? Pilates nyt ainakin.
En aio ottaa vakavasti, mutta tämä liikkuminen on mulle niin uutta, niin kaipailen tietoakin.
Terveyshyötyjen määrä ja aste kasvavat, kun kohtalaisesti kuormittavaa aktiivisuutta lisätään 5 tuntiin tai voimakkaasti kuormittavaa aktiivisuutta 2 tuntiin 30 minuuttiin viikossa tai vastaavaan määrään näitä yhdistettynä.
Eli kunnolla hyppien ja taivuttaen niin että syke pysyy korkeana.
Siinä tapauksessa kuntosali ja spinning molemmat hyviä, itse ottaisin ihan fiiliksen mukaan, ehkä painottuen lihaskuntoon eli kuntosaliin.