Kehtaanko pyytää uusia rattaita lainaan?
Olemme menossa ystävälle viikonloppu vierailulle ja heillä olisi ihan uudet käyttämättömät rattaat. Oma lapsemme on 1½ vuotias ja nukkuu päiväunensa rattaissa. Ystäväni on siis raskaana ja on jo ostanut rattaat. Nyt vain pohdin että kehtaanko edes kysyä saammeko lainata rattaita. Ja syy miksi emme veisi omia rattaita on se että tavaraa on jo muutenkin niin paljon pienessä autossamme.
Kommentit (27)
No mä en ehkä pyytäisi. Monet suhtautuvat aika suojelevasti esikoisen tavaroihin.
Ja sitten: ei ole mitään takeita, että 1,5-vuotias nukkuisi vieraissa rattaissa sen paremmin kuin vieraassa sängyssä sisällä.
"korkkaamattomia" esikoisesi rattaita jollekin? Tuskin kovinkaan moni mielellään lainaa tavaraa jota ei ole vielä itse käyttänyt ollenkaan.
Itse en haluaisi lainata mutta en kehtaisi kieltäytyäkään. Omat mukaan tai matkasänky tai lapsi nukkumaan tavalliseen sänkyyn.
suhtaudu tavaraan suurella tunteella. Ne on vaan tavaroita.
Antaisin omat kyllä lainaan, kun en kehatsi kieltäytyä. Jos olisin ostanut uudet vaunut vauvalla jota odotan niin haluaisin säästää ne hänelle. Käyetyt vaunut olisi eri asia ne antaisin lainaan...
mihin ne siitä kuluu jos niissä kahdet päiväunet nukutaan?
no mutta ei taas AV-palstailijoiden taso yllätä.
Itse ainakin olisin mieluusti antanut kaverin lapsen nukkua päiväunet vaunuissa mitkä hommattu omalle lapselle, varsinkin kun ei olisi vielä ollut sitä omaa lasta niitä edes käyttämässä.
Siis järkyttävää itsekkyyttä, ihan kuin ne rattaat siitä kuluisi jos joku lapsi niissä nukkuu kahtena päivänä päiväunet.
Tottakai hyvä varmistaa etukäteen, kyllä nyt ainakin kysyä voi.
eli soitat kaverille ja kysyt, pitääkö teidän ottaa rattaat mukaan viikonlopuksi.
Eriasia olisi jos joku haluaisi uusia rattaita lainata esim reissuun tai kotiinsa ja niillä sitten kärryteltäisiin enemmänkin, mutta että paikallaan niin että niissä muutama tunti vaan nukutaan niin ei voi olla niin kamalaa...
ja lainasinkin omiani siskon lapselle, kun olivat yökylässä. Mutta ei kannata kysyä edes, jos häntä ei oikeasti haittaa, ni olis varmasti huomannut ehdottaakin. Suurin osa ei kuitenkaan mielellään lainais, enkä tiedä olisinko itsekkään lainannut, jos kyseessä olis ollut joku muu kuin siskoni...en olis kehdannut kieltää, mutta olisin kyllä hiljaa itsekseni ihmetellyt että miten kehtaskin pyytää uusia rattaita...
Ja sen perusteella suosittelen että ottakaa omat rattaat mukaan. Uudet rattaat esikoiselle ovat ihan tabu, niihin ei saa kukaan koskeakaan ennen kuin oma lapsi on niissä ollut.
Minkä ikäistä porukkaa täällä oikein kirjoittelee? Itse olisin lainannut kernaasti esikoiseni rattaita, jos joku niitä olisi tarvinnut. Pitää ihan aidosti olla päässä vikaa, jos ei kykene lainaamaan. Siis uskomatonta kirjoittelua!!!
nimin. 3 kk tytön äiti
Uskoisin, että useimmat iloiten lainaavat rattaita muutamia päiväunia varten. Ihan eri asia on lähteä kurakengillä kärryttelemään, mutta ei tietenkään kannata, vaikka mahtuisikin, sulloia omia autoon, jos perillä on vehje.Itse ainakin lainaisin.
toisen esikoiselle tarkoitettuja käyttämättömiä rattaita. Voi olla toiselle vaikea tilanne, ei varmasti halua että kukaan muu käyttää niitä ekaksi muttei ehkä kehtaa sanoakaan... Ei ehkä rationaalista mutta minusta enemmän kuin todennäköistä. Eikö lapsi oikeasti osaa nukkua muuten kuin rattaissa?
kaverille jolla ei ole rattaita, ihmeesti ne omat mahtuisi sinne pieneen autoon.
Minkä ikäistä porukkaa täällä oikein kirjoittelee? Itse olisin lainannut kernaasti esikoiseni rattaita, jos joku niitä olisi tarvinnut. Pitää ihan aidosti olla päässä vikaa, jos ei kykene lainaamaan. Siis uskomatonta kirjoittelua!!!
nimin. 3 kk tytön äiti
ja itse voisin kyllä lainata, ainakin jos lapsi menisi siisteissä sisävaatteissa kärryihin, mutta osaan silti kuvitella että monelle uudelle äidille tuo voisi olla hankala tilanne, enkä siksi haluaisi pistää heitä sellaiseen, etenkin kun tuohonkin ongelmaan on monta muuta ratkaisua.
lainaisitteko sitten teille uusia käytettyjä? Ja mikä siinä on niin tärkeää että se oma vauva niissä rattaissa on ensimäinen nukkuja? Vai onko teille lainaaminen ylipäätään vaikeaa? Mä olen ilmeisesti tehnyt kauhean mokan kun lainasin meidän vaunujamme ennen oman lapsen syntymää. Ystävä tuli 6kk vanhan lapsen kanssa kylään ja itse sanoin ettei tarvitse ottaa rattaita mukaan, meiltä saa lainata.
siihen päiväunitarkoitukseen. varmaan muutenkin, mutta kurakärryttely olis harmittanut vähän. Ainakin jos vaunuja ei oltaisi kurasta sitten puhdistettu.
Mä olen ilmeisesti tehnyt kauhean mokan kun lainasin meidän vaunujamme ennen oman lapsen syntymää. Ystävä tuli 6kk vanhan lapsen kanssa kylään ja itse sanoin ettei tarvitse ottaa rattaita mukaan, meiltä saa lainata.
eihän tässä puhuta siitä etteikö _saisi_ lainata, vaan siitä, että _joillekin_ (ei sinulle) ihmisille se on vaikeaa, jostain täysin epärationaalisesta emotionaalisesta syystä.
Jos ystäväsi odottaa esikoistaan, hän ei halua lainata rattaita eikä ehkä kehtaa sitä sanoakaan. Toisen lapsen kohdalla asia on jo ihan eri juttu.