Suostuuko kaikki uhmaiässä olevat muka noin vaan potalle?
Tänään aloitin kolmevuotiaani pottaopettelun. Olen aikaisemmin kyllä kertonut tytölle potasta. Huomaan, että pikkuhousuja pitää olla paljon enemmän. Tyttöni on hidas sopeutumaan kaikkeen uuteen. Itkee jos joutuu menemään potalle eikä saa pakottaa. Onko mitään neuvoja mitä mun pitäisi tehdä?
Kommentit (11)
Olisit aloittanut potasta puhumisen ja sen näyttämisen vuotta aiemmin. Nyt suosittelen ostamaan pöntölle pienennysrenkaan, jos potta on outo juttu.
Turha enää opetella potalle, muvampi aikuisenkin kannalta mennä sinne pöntölle. Näin sinun on helpompi näyttää malliakin.
Ei kannata siis hernmostua jos ei heti onnistu :)Voiko kolmevuotias jo mennä pöntölle renkaan kanssa?
-ap
Mutta se vaihtelee. Jos pitää mennä nukkumaan niin silloin on "pakko päästä potalle" vaikka sata kertaa... viivytystaktiikka.
Ei tosiaan suostu aina, se on ihan normaalia.
vaikka olis pottailu aloitetettu alle vuoden vanhana... Nimim. kokemusta on...
Ei kannata siis hernmostua jos ei heti onnistu :)Voiko kolmevuotias jo mennä pöntölle renkaan kanssa? -ap
ja se oli meidän tytöstä paljon mieluisampaa ja kiva kun pääsi potalta sinne, suosittelen kokeilemaan! Ja se on ihan oikeesti aikuiselle mukavampi vaihtoehto, kuin se potan tyhjennys. Ja tulee lapsellekin sellainen ison tytön fiilis..
vaikka olis pottailu aloitetettu alle vuoden vanhana... Nimim. kokemusta on...
siksi suosittelinkin pöntö pienennytrengasta, joka on meillä ollut muvampi :)
3
kokeile sinne pöntölle. Meidän poika kans hidas uusiin juttuihin.
Kokeile aluksi pienennysrenkaalla, potta on jo varmasti liian pieni. Meillä poika jätti renkaankin pois jo muutaman kuukauden jälkeen.
Kokeile tosiaan ehdottelua tyyliin "käytäisiinkö kokeilemssa pönttöä?" ja jos kieltäytyy niin totea vain "no yritetään joku toinen kerta, kun sinusta siltä tuntuu". Älä tee asiasta kädenvääntöä. Voit myös kokeilla niitä palkintoja. Meillä ne ei toiminu, toisilla toimii.
Tsemppiä ja hermoja :-)
2
Minä tein sen virheen, että meinasin hermostua ja tuskastua (vähän ympäristön paineenkin vuoksi) ja sitten, kun poika itse alkoi pöntölle huomasin, että se tuskailu oli ihan turhaa. Varmasti joku joskus ihmettelee, ettei 3-vuotias käy pöntöllä, mut anna ihmetellä. Toiset on tosiaan hitaampia uusille asioille kuin toiset. Joillekin se on vain niin vaikea ymmärtää.
Ja kuten tässä jo useampi sanonut ei uhmis potalle/pöntölle välttämätä suostu vaikka olisi harjoiteltu jo kauan. Meillä yksi lapsisita oli päiväkuiva jo 2v iässä mutta alkoi 3v. iässä tekemään uudelleen housuun kun meni pottalakkoon. Hänellä auttoi tuo pöntölle siirtyminen.
Lahjonta toimii myös. Meillä koupus nyt 2v9kk ja päätin kesälämpiminen tultua jättää pojalta vaipan pois. Poika ei suostunut potalle vaan kamala huuto ja pissat housuun joka kerta. Lopulta sanoin että jos pisat tulee pottaan saa tikkarin. Poika meni potalle ja tiristi kaksi tippaa ja sai tikkarin. Seuraavalla kerralla kun potalle menoa ehdotin kysyi saako sitten taas tikkarin ja lupasin. Teki kunnon pissat. Tikkareita sai parin päivän ajan joka pissasta.Tulihan siinä paljon herkkua syötettyä mutta pissat alkoi tulla pottaan ja nyt menee jo ihan itsenäisesti kun on pissahätä. Ilman vaippaa ollut nyt viikon.
Tyttö oli 2v9kk, kun alettiin painostaa potalle menoa. Tähän saakka ei ollut suostunut potalla, saati pöntöllä pienennysrenkaan kanssa istumaan. 1-vuotiaanakin vain huusi potalla, unohdettiin koko juttu :)
Päiväkodin aloitti 2v 7kk ja sielläkään ei suotunut potalla istumaan vaikka muutkin istuivat :) Sitten lokakuussa otettiin vaippa pois, ja pissa tuli aina housuun. Potalla suostui tässä vaiheessa istumaan, mutta siihen ei sattumia tullut, kunnes sitten kerran pissa tulikin, ja tämän jälkeen pissaaminen alkoi onnistua, vahinkoja sattui vain muutama.
Pissaaminen siis alkoi sujua, tyttö tajusi homman nopeasti, mutta kakka olikin sitten toinen juttu... Kakkaa ei suostunut pottaan tekemään, mieluummin panttasi vaikka viikon. Ei auttanut lahjonta, kiristys, ei mikään.
4v synttärit lähestyivät, alettiin puhua että 4v tytölle ei ole tässä talossa vaippoja. Synttärit menivät ja panttaus alkoi. 5 päivää ennätti pantata, kunnes laitettiin pienoisperäruiske lääkärin ohjeen mukaan. Tässäkin vaiheessa tyttö yritti pantata kakkaa, huusi potalla kuin syötävä, mutta joutui antamaan periksi ja kakka tuli pottaan. Tämän jälkeen kakkaaminenkin on onnistunut, vaikka koville se otti.
Nyt tyttö on 4v 5kk, kotona edelleen käy vain potalla. Päiväkodissa pissan tekee isoon pönttöön, kakan säästää kotiin. Kotona ei suostu pöntölle, mutta aivan sama, kunhan vaipoista päästiin. Kai hän joskus oma-aloitteisesti siirtyy pöntölle...
Meillä tätä kuivaksioppimista on hidastanut kehitysvammainen isoveli, joka on vaipoissa 24/7. Tyttö oli sitä mieltä että kun veljellä on vaippa, hänkin tarvitsee...
vaikka joku superäiti kohta haukkuu sut pystyyn.
Suostuttele, lahjo, ehdottele, mutta älä pakota. Meillä poika oppi suoraan pöntölle 2v8kk iässä, kun olin aikani suostutellut, lahjonut, houkutellut, ehdotellut huonolla menestyksellä. Kun lopetin kaiken tämän, poika halusi itse ja jätti saman tien yö- ja päivävaipan pois. Pointti oli se, että sai itse päättää. Älä siis pakota, vaan ehdottele ja anna tytön päättää.