Mikä on HuK? Millaista työtä tekevät?
Kommentit (38)
Miksi muuten HUMAKin sivuilla ei puhuta mitään näistä vastaavuuksista? Luulisi olevan mainostamisen arvoinen seikka.
ihminen joka on opiskellut yhteiskunta /valtiotieteellisessä tiedekunnassa kandidaatin tutkintoon kuuluvat 120ov ja on suorittanut hyväksyttävästi siihen kuuluvan kypsyystestin.
(ja vielä pätevämpiä). oon taas huomaavinani täällä yliopistolaisten itseäänkorostamista. Onko vaikea myöntää, että amk voi olla tasokkaampi?
Varmasti AMKsta saa pätevyyden monelle alalle, mutta tiedettä siellä EI tehdä!
Silti et voi virallisissa yhteyksissä väittää olevasi HuK.
Vai miksi luulet, että AMK opinnoista hyväksytään vain 15 ov jos sitäkään pyrittäessä yliopistoon ??
Vierailija:
Varmasti AMKsta saa pätevyyden monelle alalle, mutta tiedettä siellä EI tehdä!
en oo koskaan huomannut tiedettä tekeväni ...
töitä oon tehnyt jo ennen valmistumista - sama meno jatkuu edelleen
meneekö teillä useinkin päivät opintoja vertaillessa?
itse en tiedä yrityksessäni koulutustaustaa muilta, kuin itse rekrytoimiltani
repikää vaikkas siitä :-)
tarkoitus valmistua maisteriksi tänä vuonna. Opiskelen humanistisessa tiedekunnassa kieliä ja ole ollut pari vuotta osa-aikatöissä eräässä ministeriössä. Palkka nousee kun valmistun maisteriksi, koska periaatteessa työtehtäväni sellaista titteliä edellyttää. Teen siis käännös- ja oikolukuhommia sekä jonkin verran kulttuurikoulutustehtäviä (=pidän seminaareja eri kulttuurien toimintatavoista). Palkka ei ole kummoinen, maisterina ja kokopäivätyössä reilu pari tonnia.
Että tallainen HuK minä olen. Ja tosiaan, HuK voi olla niin monelta alalta, että työtehtävät voi vaihdella melkoisesti. Mutta ainakaan meidän työpaikassa ei amk HuKeja tunnusteta, sosionomeja tai kulttuurisihteereitä kylläkin.
voivansa käyttää yliopiston titteleitä. Tahtovat vaan saada akateemiset kuohahtamaan, tätä on nähty vauvapalstalla ennenkin.
kukaan opiskelukavereista ei kuvittele olevansa VTK tms.
Vierailija:
voivansa käyttää yliopiston titteleitä. Tahtovat vaan saada akateemiset kuohahtamaan, tätä on nähty vauvapalstalla ennenkin.
Vastailin täällä kyllä ' kulttuurisihteerille' (olen itse FM), mutta en mielestäni ole kuohunut. Oikeastaan on vähän hymyilyttänyt koko ketju.
Vierailija:
vastaa hum. kand. tutkintoa eli HuK:ia, eli voin käyttää itsestäni sitä titteliä jos haluan! Onko niin vaikea ymmärtää?
myös esim. kulttuurisihteerin tai sosionomin ammattinimikettä? Vai onx tää tittelienvaihto-oikeus vaan amislaisilla ku ne on niin monipuolisia (sekä tiede- että käytännönihmisiä) ?
Vierailija:
tutkinto. Jopa parempiin, monessa tapauksessa verrattavissa filosofian tai humanististen tieteiden maisterin tutkintoon. Itse toimin kulttuurisihteerinä eräässä kunnassa ja paikkaani haki moni maisterikin!
sosiaalialan amk joitain valtsikan linjoja, esim. sosiologia, sosiaalipolitiikka jne. Amk-tutkinto vastaa alempaa yliopistotukintoa, eli kandia. Ja kuten joku tuossa sanoikin, että amk on laajempi (160 ov, yo-kansi 120 ov). Eli amk:sta saa tieteellisen pätevyyden lisäksi valmiutta työelämään. Siksi amk-laiset menee monesti yliopistolaisten edelle työnhaussa.