Miksi luokanopettajan koulutukseen on vaikea päästä?
Tänä kevään tunnen kolme, jotka sinne pyrkivät, kaksi poikaa ja yksi tyttö. Kaikki ihan täyspäisiä, pyrkivät jo toista kertaa, todistus sellainen kahdeksikon luokkaa. Kukaan ei päässyt edes toiselle kierrokselle.
Kun olen tästä puhunut ihmisille, on vastaus aina "ei sinne koskaan pääse". Kuka sinne sitten pääsee? Kympin tytötkö?
Kommentit (28)
P.S. Luokanopettajakoulutukseen on vaikeempi päästä kuin lääkikseen. Jos katotaan siis montako prosenttia hakijoista pääsee sisään.
Koska sisään ei valita todellisten ansioiden vaan sen perusteella, sattuuko pärstäkerroin haastattelijaa miellyttämään.
Todistuksella ei väliä, kaikki pääsee ensimmäiseen vaiheeseen. Sinne kun Vakava-kirjan opettelee ulkoa ja heittää rastia ruutuun oikein, niin johan on kakkosvaiheessa. Siellähän sitä sitten nähdään, millainen tyyppi hakee. Tuttusi eivät vain ole olleet soveliaita.
ei pääse eteenpäin soveltuvuuskokeeseen. Vakava-koe vaatii lukemista ja motivaatiota, mikään erityisen vaikea se ei ole. Ei tarvitse olla kympin tyttö saadakseen siitä tarvittavat pisteet (noin 130/188 tänä vuonna) jatkoon.
Oulun opiskelupaikkoihin liittyviin julkaisuihin pääset tutustumaan os. http://oulu.com/tyo-koulutus/
LO:n koulutukseen hakee silti paljon suurempi osa sellaisia jotka vain menevät kokeilemaan kokeita, verrattuna lääkikseen. Jos LO koulutkseen hakee 1000, ehkä noin 700 on tosissaan lukenut VAKAVA-aineistoa määrätietoisesti.
Jos ei ole ensikertalainen yliopistossa/korkeakoulussa, on pienempi todennäköisyys päässä soveltuvuuskokeeseen tai lopulta saada opiskelupaikka ensikertalaiskiintiöstä johtuen. Itse en ole ensikertalainen ja sain kutsun vakava-kokeen kautta, yo-todistus ei riittänyt kutsuun.
ihanaa, että kerroit tämän. Annat toivoa minulle joka valmistuu kohta lastentarhanopeksi ja haaveilee pääsevänsä vielä luokanopeksi opiskelemaan. Kiitos sinulle!