Lausutaanko Syreeni syreeni vai sireeni?
Kommentit (52)
...itekin oon mennyt sekaisin kumpi oikea. Kummatkin käyvät, jompikumpi taisi olla kansanomaisempi nimitys.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Syreenit
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sireeni
99%:a sanoista lausutaan ihan niin kuin kirjoitetaan. Siis vähintään 99%.
Ja niin olen kuullut muidenkin kutsuvan. Syreeni kuulostaa liian hienolta puhekieleen. En tiedä onko tässä jotain alueellisia eroja.
Se on helppo erottaa siitä mölyvehkeestä, kun niitä ei tule käytettyä samoissa tilanteissa. Yleensä tulee puhuttua Sireenin kukkimisesta, Sireenin oksista tai sitten sireenit huutaa tms.
sirreni=esim. palosireeni, sumusireeni
Syreeniä on kutsuttu eri puolilla Suomean noilla molemmilla nimillä. Ne ovat siis molemmat vuosikymmeniä käytössä olleita nimityksiä ja ihan yhtä hyväksyttäviä.
Molemmat muodot tosiaan käy, eikä siihen huutavaan sireeniin kovin helpostu sekoita.
Vai sekoitatteko kovin usein esim. numeron kuusi ja kuusipuun?
seireeni lienee sellanen viettelijä jossain tarustossa...
Sireeni sanotaan ja syreeni kirjoitetaan. Kasvin nimi taitaa olla lainaa ruotsista et siks se kirjotus asu on erilainen ku kansanomainen lausuminen.
Turun suunnalla kaikki puhuu sireenipensaista.
Savolaistuttu lausuu syreeni.
Sireeni sanotaan ja syreeni kirjoitetaan. Kasvin nimi taitaa olla lainaa ruotsista et siks se kirjotus asu on erilainen ku kansanomainen lausuminen.
EteläPohjanmaalla ja Lapissa osa ainakin puhuu sireeneistä.
syreeni (syringa) ja sireeni (syringa vulgaris) viittaavat hieman eri asiaan. Sireenillä tarkoitetaan sitä perinteistä pihapensasta ja syreenillä koko sukua ja kaikkai sen edustajia.
syreeni (syringa) ja sireeni (syringa vulgaris) viittaavat hieman eri asiaan. Sireenillä tarkoitetaan sitä perinteistä pihapensasta ja syreenillä koko sukua ja kaikkai sen edustajia.
Esim. täälläkin
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,26270#S
kuka olet! Mun eräs tuttavani väittää aina samantyyppistä ja se on kyllä ihan puutaheinää. :)
Vastaava vertailu voisi olla peippo/leivo(nen).
Peipoilla tarkoitetaan joko koko heimoa tai sen yhtä edustajaa.
Leivo(nen) eli vanha kansanomainen nimitys viittaa vain siihen yhteen lajiin.
maajussithan puhuu aika kummasti.
EteläPohjanmaalla ja Lapissa osa ainakin puhuu sireeneistä.
Epäilen kyllä, koska en ole tästä asiasta keskustellut "maallikkojen" kanssa.
kuka olet! Mun eräs tuttavani väittää aina samantyyppistä ja se on kyllä ihan puutaheinää. :)
on se pensas/puu, sireeni huutaa katolla.