Olen huomannut, että köyhät laittavat lapsensa kokopäivähoitoon ja keskituloiset hoitavat kotona!!!
Osa keskituloisistakin toki laittaa lapsensa osapäivähoitoon ja maksavaa siitä aika paljon päivähoitomaksuina ja kotihoidontuenmenetyksinä.
Olemme keskituloisia ja lapsemme 3 v ja 5 v käyvät kerhossa, joka maksaa 27 euroa kk/lapsi. Kerhoa on kaksi kertaa viikossa 2,5 tuntia kerrallaan. Kerhoon otetaan omat eväät mukaan. Kesällä ei ole kerhoa. Meillä on myös vauva. Kaikki lapset siis kotihoidossa ja saan näin joko vanhempainpäivärahan (kuopus vielä niin pieni) tai kotihoidontuen (ilman hoitolisää, koska tulomme ylittävät tietyn rajan).
Naapurin perhe asuu kaupungin vuokra-asunnossa. Äiti hoitaa vauvaa kotona ja kaksi vanhempaa lasta käyvät päiväkodissa. Se maksaa vähemmän heille kuin meille tuo kerho. Lapset saavat kaksi lämmintä ruokaa ja välipalat siihen hintaan myös. Kotihoito olisi heille kalliimpaa, kun ruoatkin joutuisivat silloin maksamaan itse. Kotihoidontuessa menettävät vain teoriassa muutaman kympin sisaruskorotuksia, mutta tosiasiassa eivät mitään, koska sossun asiakkaina sieltä saa tilalle. Mies on työttömänä, mutta välillä kyllä töissäkin.
Kommentit (17)
Me olimme kaikkien mittapuiden mukaan köyhiä, saimme esimerkiksi asumistukea mutta jokainen tenava on hoidettu kotona vähintään kolmevuotiaaksi, osa on mennyt päivähoitoon viisivuotiaana kun nuorempi on täyttänyt 3v. Molemmat vanhemmat ovat olleet kotihoidontuella, molemmilla vakituinen työpaikka.
hankkivat ne keskinkertaiset tulonsa jos lapset eivät ole päivähoidossa?
t.keskituloinen palkansaaja, lapset kokopäivähoidossa
Useimmat tuntemani kotiäidit ovat muuten akateemisia...
Ne joiden lapset ovat hoidossa ovat töissä = saavat enemmän rahaa.
joukosta poikkeava köyhä, koska 4v poikani ei ole kertaakaan ollut päivähoidossa, vain srk:n päiväkerhossa kaksi kertaa viikossa (joka maksaa puolelta vuodelta 20e). Ja ei, en ole myöskään töissä, vaan tällä hetkellä työtön.
Onhan se ihan eri asia, että hoitomaksut ovat 0e kuin yli 500e...
ainakin yhtä lasta kotona täysipäiväisesti hoitavien vanhempien toimintaa. Ei työssäkäyvien!
Eikä kannata kadehtia perheitä, jotka hoidattavat lapsensa yhteiskunnalla muutaman kymmenen euron säästön ja varmasti sen oman helpon elämänkin vuoksi. Aika passivoiva järjestelmähän tämä on!
ap
"naapurin perhe asuu kaupungin vuokra-asunnossa"no, jos ne on teidän naapureita, niin asutte ilmeisesti samassa talossa?
Miten oikeasti joku voi olla näin yksinkertainen?
mutta ei lapsia silti viedä hoitoon jos jompikumpi on kotona. Vaikka sun naapurit niin tekeekin!
"naapurin perhe asuu kaupungin vuokra-asunnossa"no, jos ne on teidän naapureita, niin asutte ilmeisesti samassa talossa?
Ostitko kalliin asunnon hyvältä alueelta vuokra-naapureide pelossa. Iik. Naapurissa voi hyvinkin asua vuokralaisia.
nimenomaan keskituloiset ja korkeakoulutetut laittavat isomman lapsen päiväkotiin virikehoitoon, kun perheeseen tulee vauva.
euroa ja ihan kokopäivähoidossa ovat lapset olleet. Ja ihan siksi, että voitaisiin käydä töissä. En oikein tajunnut pointtiasi...
ei kyllä kerro tuloista yhtään mitään.
Mun sähköasentajasiskollani on paljon paremmat tulot kuin mulla, joka olen saanut akateemisen koulutuksen ja olen ollut museoissa hommissa.
nää kanien lailla sikiävät köyhät panee kakarat hoitoon kun ovat vauvan kanssa kotona. Saavat ilmaisen paikan ja isommat ei ole häiritsemässä. Töihin ei tarvitse mennä kun vääntää aina uuden vauvan.
Se nyt vain on totta, että keskituloiset joutuvat maksamaan hoidosta enemmän ja se on yksi syy, miksi ei viedä lapsia hoitoon, vaikka itse on äitiyslomalla. Niin ja voi se olla sitäkin, että niitä lapsia rakastetaan enemmän.
Tuloina meidän perheessä hoitoraha, asumislisä, lapsilisät ja työmarkkinatuki. Esikoinen kävi viime kauden seurakunnan kerhossa. Ja kotona lapset hoidetaan jatkossakin, jos vaan saan sen pph:n paikan mitä olen hakenutkin. Jos en saa niin mies jää kotiin hoitorahalle ja mä menen vanhaan (huonoon) työpaikkaani syksyllä.
Ja toinen näin helpolla saa jopa ateriat lapsilleen? Vai mikä on?