Te jotka haluatte, etä kirkko muuttuu liberaalimmaksi,
miten te haluaisitte kirkon vielä muuttuvan ja missä asioissa? Mitä asioita haluaisitte kirkon sallivan. (sellaisia, mitä se nyt ei salli). Haluaisitko esim että kirkon papit saisivat tunnustaa vapaasti mitä uskontoa tahansa, kunhan toimittavat pakolliset toimitukset tietyn kaavan mukaan?
Kommentit (58)
yhdessä (ne ovat, vaikka virallisesti muuta väitetään), asia koskee ihan kaikkia Suomessa asuvia.
Kirkko vaikuttaa politiikkaan (KR). Uskonto vaikuttaa yhä esim. kauppojen aukioloihin. Ateisti-yrittäjäkin joutuu maksamaan kirkollisveroa. Valtio ei kohtele eri uskontoja ja uskonnottomuutta tasa-arvoisesti (esim. YLEllä on velvollisuus lähettää kristillisiä ohjelmia).
Ev.lut. kirkko on iso ja vaikuttava elin Suomessa. Ei sitä voi ohittaa ihan noin vain.
Miksi muuten on ihan normaalia, jos ateistin lapsista kasvatetaan ateisteja, mutta on jotenkin sairasta, jos uskovaisen lapset kastetaan tms.?
yhteisöön ilman lupaa. Hän ei voi edes erota sieltä ilman lupaa ennen täysi-ikäisyyttään. Kirkko on käsittääkseni AINOA suomalainen taho, jolla on pokkaa toimia noin.
Sen sijaan jos lapsi kasvatetaan noin muuten (ilman tuollaista juridiikkaa) perheen vakaumuksen mukaan, on se minusta ihan normaalia ja hyväksyttävää.
jotenkin sairasta, jos uskovaisen lapset kastetaan tms.?
Mikä siinä on väärää, jos YLE lähettää kristillistä ohjelmaa, kun kerran yli 80% kansasta kuuluu kirkkoon? Pitäisikö alkaa elää ateistien, noin promillen verran kansasta, ehdoilla?
"niin minä näytän sinulle ateistin, jolla ei ole arvoja. "
No mutta mistähän ne ateistien arvot tulee?Täällä Suomessa ainakin kristinuskon arvoista!
Monissa kommunistimaissa,joissa ateistien "arvot"on valloillaan on tällä hetkellä aika helvetillistä elää.Kuten Pohjois-koreassa!Ja ennenkun ei ollut kristinuskon arvoja,oli esimerkiksi aika ikäviä yhteiskuntia eikä heikoista ja sairaista huolehdittu.Kristityt ne ensimmäisinä aloitti monet toiminnot,joita nykysuomessa pidetään itsestäänselvyyksinä:alkaen lukutaidosta.Mikael Agricola halusi,että suomalaiset oppii itse lukemaan Raamattua ja sen takia hän kehittu suomen kieliopin ja mahdollisti ihmisille lukutaidon!
Mikä siinä on väärää, jos YLE lähettää kristillistä ohjelmaa, kun kerran yli 80% kansasta kuuluu kirkkoon? Pitäisikö alkaa elää ateistien, noin promillen verran kansasta, ehdoilla?
YLE saa lähettää puolestani kristillistä ohjelmaa niin kauan kun tahtoo. Mutta minusta on väärin, että YLE VELVOITETAAN siihen.
Tajuatko eron?
Monille sunnuntain jumalanpalvelus radiosta on perinne.
Miksi pitää tarttua lillukan varsiin?
näihin keskusteluihin. Noissa maissa kuten pohjois-korea on kyse sekopäisistä diktaattoreista, ei mistään ateistin onneloista. Ei sielläkään "ateismi" ole kansasta lähtöisin, vaan ylhäältäpäin pakkosyötetty. Sama neukkulassa aikanaan. Sitäpaitsi Stalin oli kiihkouskovaisen perheen kasvatti ja kävi pappisseminaarin, joten hänen suhteensa on viisaampaa syyttää uskontoa ja sen aiheuttamaa vastareaktiota kuin ateismia.
myös tähän keskusteluun, jee! (Se tulee aina jossakin vaiheessa kehiin...)
Niin, en tiedä, mistä Kari Enqvistin kirjoituksesta tarkalleen ottaen on kyse (eikö hän julistaa samaa sanomaa joka hengentuotoksessaan?), mutta ainakin Helsingin sanomien depatissaan hän moralisoi kovasti moraalitonta kirkkoa. Hän mitätöi täysin toiset suomalaiset aikuiset kanssaeläjänsä, jotka nyt vain sattuvat ajattelemaan eri tavoin kuin hän. Ja tämä eri tavoin ajattelu tuntuu ottamaan monia kirkonvihaajia pannuun niin, että kuuppa kuumenee hetkessä! Uskonnonvapaus = vapaus ajatella vain uskonnottomien/ ateisiten tavoin? Ou jeah!
15: Tässäpä olikin älykäs ja hyviä ja asiallisia vertailupohjia sisältävä viesti. Kirkko kastaa lapsia = kirkko instituutiona suorittaa lapsikasteita 'Kirkko kastaa väkisin lapsia' olisi tuo sinun esimerkkisi... Ja juu. Heti kun joku esittää jonkin kirkkoa kritisoivan mielipiteen, niin vastassa on juuri tämän kaltaista olkinukkeargumentaatiota.
Olisko mitään tekemistä sen kanssa että uskonto ja politiikka on erotettu toisistaan? Amerikoissa yritettiin palata entiseen ja joku älykkö selitti telkussa miten koskaan usan historiassa ei olla käyty niin lähellä fasismia.
Sitten kun annetaan erilaisia esimerkkejä, ne ovatkin vain "lillukan varsia", joita voi vähätellä.
Minusta tässä on kyse ennen kaikkea valtion kaksinaamaisuudesta. Väitetään, että kirkko ja valtio ovat erillään ja että uskonnolliset tahot ovat tasa-arvoisia. Pah!
Kirkollehan tämä on toki edullista. Enemmän niitä maksavia tapaluterilaisia.
Ei se ole minulta pois.
Mutta minusta uskon pitäisi olla henkilökohtainen asia, johon esim. valtio tai mikään muu isompi taho ei puutu.
Uskonnolliset instituutiot näen "pahoina" (vaikka ne ovat tehneet hyvääkin) - en niinkään uskoa tai yksittäisiä uskovia.
vähän tekemistä Pohjois-Korean tai Venäjän kanssa. Olen akateeminen, politiikan tutkija. Minulla on kolme lasta, joista ketään ei ole kastettu. Erotan diktatuurin, julmuuden, nälänhädän, Jumalan ja julmuuden toisistaan. Mitä tekemistä millään tässä keskustelussa on enää ev. lut. kirkon kanssa? Jos uskikset jättäisivät meidän perheemme rauhaan, kevätkirkon ja suvivirren ja juhlapyhien kanssa, minusta olisi ihan paska hailee, mitä kirkko haluaa.
Ota heidät kotikouluun! Opeta itse lapsillesi vain se, mikä on hyvää ja kaunista ja näin he välttävät aiheuttamasta sinulle mielipahaa joutumalla olemaan samassa tilassa, missä suvivirttä lauletaan kerran vuodessa!
No just juu , ei kosketa. Miksi minun lapseni joutui taas hoilaamaan tänään jo joutui armas aiiiika, ja suvi suloinen?
perhettäsi? Olen todella pahoillani! Voinko jotenkin hyvittää tekoni?
Olen ateisti ja silti minulla on ihan älyttlömän vähän tekemistä Pohjois-Korean tai Venäjän kanssa. Olen akateeminen, politiikan tutkija. Minulla on kolme lasta, joista ketään ei ole kastettu. Erotan diktatuurin, julmuuden, nälänhädän, Jumalan ja julmuuden toisistaan. Mitä tekemistä millään tässä keskustelussa on enää ev. lut. kirkon kanssa? Jos uskikset jättäisivät meidän perheemme rauhaan, kevätkirkon ja suvivirren ja juhlapyhien kanssa, minusta olisi ihan paska hailee, mitä kirkko haluaa.
Ateismi ei ole mitään muuta kuin jumalan kieltämistä. Se ei ole mikään uskonto, jolla olisi laajoja dogmeja tms. Eikä siis ateismilla ole yhtenäisiä arvojakaan.
Tämä tulkitaan niin, että ateistilla ei ole mitään elämänarvoja (älytöntä...).
Minusta uskonnoton valtio on kaikkein paras ja tasa-arvoisin pohja. Ateistinen valtio ei.
Ymmärrättekö uskonnottoman ja ateismin eron?
Kannatan siis sitä, että jokainen saa uskoa mihin tahtoo, mutta kenenkään uskonto ei vaikuta toisen elämään. Eikä valtion harjoittamaan politiikkaan suoranaisesti.
Sitten kun annetaan erilaisia esimerkkejä, ne ovatkin vain "lillukan varsia", joita voi vähätellä.
Minusta tässä on kyse ennen kaikkea valtion kaksinaamaisuudesta. Väitetään, että kirkko ja valtio ovat erillään ja että uskonnolliset tahot ovat tasa-arvoisia. Pah!
Kirkollehan tämä on toki edullista. Enemmän niitä maksavia tapaluterilaisia.
Niin, onko väliä että MIKSI YLE lähettää ohjelmia, jos se joka tapauksessa niitä lähettää? Mä en hyväksy sitä, että te ateistit kirkon ulkopuolelta huutelette meille, että kuinka meidän nyt pitäisi muuttaa kirkkoa TEITÄ miellyttämään, vaikka te ette tähän klubiin kuulu. Te saatte perustaa omat ateistihuvitupanne ja keksiä omat sääntönne, ja niihin minä en puutu.
Koita hyväksyä se, että suuri enemmistö suomalaisista kuuluu kirkkoon. Näin ollen on normaalia, että luterilainen kirkko näkyy ja kuuluu yhteiskunnassa. Kirkosta eroaminen on täysin sallittua ja hyvin vaivatonta, kuten varmaan tiedät. Ehkä me vaan halutaan kuulua kirkkoon, oletko koskaan tullut ajatelleeksi?
tuskin kukaan haluaa lapsensa laulavan kevätjuhlassa myöskään rentun ruusua tai eppujen syyttömänä syntymään. Onhan nekin kotimaisia traditioita. Ei ehkä sytytä juuri sinua, eikä sovi arvoihisi, mutta hei, älä nipoile. Ne on suomalaista kansanperinnettä!
Miksi minun lapseni joutui taas hoilaamaan tänään jo joutui armas aiiiika, ja suvi suloinen?