Mitäs mieltä tästä, äitini otti äkkilähdön..
eli ulkomaanmatkalle lähti parin päivän varoitusajalla. Mutta.. viime viikolla itkien lainasi minulta rahaa lääkkeisiin kun oli kuulemma ostanut kaikilla rahoillaan ruokaa.
En ole saanut lainaa takaisin, enkä mitään muutakaan tässä viime vuosina lainaamiani summia.. Itkua ja pierua tulee aina kun alan kyselemään rahoja takaisin. Olen itse hoitovapaalla, olisi tarvetta itselläkin..
Kommentit (17)
jos on noin kamalaa hyvksikäyttöä ja koet kaiken taakaksi niin katkaise ne välit
Sano, ettet lainaa penniäkään ennen kuin edelliset lainat on maksettu takaisin. Tietysti.
niin..katkaise välit. mutta helpommin sanottu kuin tehty. hän on silti äitisi. ymmärrän tunteesi...samoja ajatuksia ollu itsellä erästä sukulaista kohtaan...mutta silti välitän ihmisestä oli minkälainen tahansa
jos katkaiset välit tuollaiseen äitiin.
Ja kuullostaa kyllä tosi kauheelle. Ja oikeesti me muut lukijat ollaan onnellisia, kun meillä on ihan tavallisia äitejä.
Kyllä tuohon sun tilanteeseen on vaikea keksiä ratkaisuakaan. Mutta millään vähemmän radikaalilla tuskin mitään tapahtuu. Eli sun tarvii hakea lähestymiskieltoa esimerkiksi, jos haluat saada elämääsi vähän rauhaa.
Tulee mieleen yksi ketju, missä vähän saman tapainen tilanne, ja se ihminen oikeesti suunnitteli, että muuttaa muualle. Ei tietenkään kenenkään pitäisi joutua tuollaisesta syystä muuttamaan, mutta jos ootte haaveilleet muuttamisesta, niin muuttakaa sitten kanssa riittävän kauas. Tosin mikäänhän ei takaa, etteikö sun vanhemmat muuta puolen vuoden päästä perässä...
Joka tapauksessa ehdottaisin sulle, että hakeutuisit kuntasi mielenterveystoimistoon, missä saisit purkaa tuota asiaa ammattilaisen kanssa. Hän osaisi suhteuttaa sulle noita asioita niin, ettet enää tuntisi huonoa omaatuntoa siitä, että kieltäydyt auttamasta hyväksikäyttävää äitiäsi.
nyt opit, että älä lainaa äidillesi rahaa..? Laita tiukasti kukkaronnyörit kiinni ja sano äidille, että sossuna olo loppu nyt.
äitisi on päättänyt ottaa takaisin samalla mitalla, kun hän on aikoinaan laittanut paljon rahaa sinuun :/
Tätä sanontaahan käytetään yleensä tilanteesta, kun joku pyytää tuotteesta ylihintaa. Mutta sanonta sopii hyvin sinunkin tilanteeseesi.
äitisi on päättänyt ottaa takaisin samalla mitalla, kun hän on aikoinaan laittanut paljon rahaa sinuun :/
käymällä töissä, kotoa muutin jo 17-vuotiaana ja siitä eteenpäin olen itseni elättänyt.. ja näköjään elätän porukoitakin tässä sivussa.
Mutta voi kun joskus saisitte itse sellaisen puhelun kun mä saan aina kun rahat on loppu... jos en vastaa, se soittaa soittaa soittaa, joka jumalan luuriin ja numeroon, lopulta tyttärelle tai miehelle että mikä on kun ei saa kiinni.. ja sitten itketään, että kohta lähtee henki kun ei oo lääkkeitä...
Äiti on narsisti, hän on kuningatar, häntä pitää ymmärtää ja totella..
ap
Siitä ei hyödy kukaan, ei narsisti ettekä te. Jos on oikeasti rahat loppu, niin saisi tuoda minulle kolmen kuukauden tiliotteet näytille. Piste.
koeta pitää pää kylmänä ja olla lainaamatta (antamatta) rahaa. Sun äitihän on selvästi sairas henkisesti, narsisti kuten itsekin sanoit.
hyvin olet vedätettävissä..Äitis käyttää hyväkseen ja sinä vaan kitiset. Pistä touhulle stoppi ihan reilusti.
Sanot ettei sinullakaan ole juuri nyt rahaa lainaksi.
Luoja on tän homman hoitanut niin, että lapset rakastaa vanhempiaan ja haluaa olla niille hyviä. Ja jotkut vanhemmat sitten käyttää tätä hyväkseen.
Mutta olkoon kuinka vaikeaa hyvänsä, niin eipä se muulla lopu kuin laittamalla kovan kovaa vastaan. Ilmoita äidilles etukäteen, että et enää aio antaa rahaa, ja että jos rahat loppuu, niin se on sitten oma vikansa, jos ei uskonut sun sanomista. Ja sit et tosiaan anna, vaikka kuinka soittelee.
Tarjoudu antamaan taloudenpidon neuvontaa. Käsket kirjata kaikki menot ylös ja kuitit niistä mukaan. Siitä sitten katsot, että missä voi säästää niin, että rahat riittää. Ja tietenkin menojen ja tulojen on täsmättävä. Jos menoja on vähemmän kuin tuloja, niin se tarkoittaa, että äitisi pimittää sinulta menoja tai että hänellä on säästöjä.
Ja jos neuvonta ei kelpaa, niin silloin varmaan osaa homman paremmin ihan itse.
älä nyt ainakaan enää lainaa, eli lahjoita senttiäkään.
Niitä jo lainattuja rahoja et varmaan tuu enää saamaan takaisin..mutta istuka alas ja jutelkaa..
-selitä ett oot hoitovapaalla
-teilläkin on nyt tiukkaa ku on useampi lapsi ja vain mies käy töissä
-ja että et pysty enää auttamaan häntä taloudellisesti
Onko hänen tulot oikeasti todella pienet? jos on nii auta ottamaan yhteyttä sossuun.
ei osaa suoraan sanoa EI rahanlainaajalle, niin kannattaa sitten valehdella.
Itket takasin, että ei ole mitään mistä lainata. Lainasit juuri itse "maijalta" 10 euroa ja kävit sillä ostamassa vaippoja.
siis ette arvaa, kuinka monesti olen tehnyt stopin!! Kertonut, että on tiukkaa ja tili on miinuksella minullakin (oli tai ei) ja kertonut, paljonko nettoan parhaillaan kht:lla, kieltäytynyt lainaamasta, kieltäytynyt kuskaamasta. Siis hän on niin röyhkeä, että jos häntä vaikka kyyditsen kauppa-asioille (multa kuluu 2h plus mun kotimatkat) niin kehuu mulle, kuinka monta euroa säästi bussirahoja kun minä kuskasin, mulle ei tietenkään maksa mitään..
tätä on jatkunut jatkunut... ihan väsytystaistelua, kiellän vaikkapa 10 kertaa peräkkäin, 11. kerta jo menee läpi kun mulle tulee ihan paska fiilis kun taas torjun.. Tää on oikeesti ihan hirveää ja olkaa onnellisia te, joilla on ihanat ja täysipäiset vanhemmat.
Aloitus saattoi kuulostaakin kitinältä, kuten joku kirjoitti, mutta täällä on ihan oikea jäävuori täällä pinnan alla. Järkyttävän iso ongelma, josta en näe ulospääsyä loukkaamatta drama queenia iäksi, ehkä katkomalla välit kokonaan ja saamalla siitäKIN huonon omantunnon.
Äiti on tunnustanut huonon taloudenpitonsa, sitä ennen hän vippaili omalta äidiltään omat kassakriisinsä peittoon. Mummolta jäi sitten hyvä perintö rahana äidille, sen hassasi noin vuodessa.. toivoton tapaus.