Olisko kellään VINKKEJÄ miten PALAUTTAA VATSAA jos VAUVOILLA vuosi vain välissä?
jos tietää että haluaa toisen lapsen vaikka heti perään ja on siinä muutama kk aikaa palauttaa mahaa niin onko se kannattavaa pitkällä tähtäimellä? Et esim. jos tulee 3 lasta vuoden välein ja on välissä treenannu vatsalihakset kuntoon aina ennen uutta raskautta vai et antaa rauhassa palautua noissa väleissä, niin kumpi on parempi? :)
Kommentit (8)
Eka lapsi on tullut, toisesta haaveilen. Mahanahka venyi jo ekan aikana eikä ole palautunut, tuskin palautuukaan. Synnytyksestä nyt 1v7kk eli en usko mihinkään treenaamiseen...
Eka lapsi on tullut, toisesta haaveilen. Mahanahka venyi jo ekan aikana eikä ole palautunut, tuskin palautuukaan. Synnytyksestä nyt 1v7kk eli en usko mihinkään treenaamiseen...
Mä kyllä uskon treenaamiseen...
Ensimmäisen syntymän jälkeen aloin heti sairaalassa tehdä lantiopohjan lihasharjoituksia, mielestäni ne litistävät myös vatsaa. Kahden kuukauden kuluttua synnytyksestä jatkoin juoksuharrastusta, mutta varsinaisia vatsalihastreenejä en aloittanut koskaan sillä lihaksien välissä oli aina vain rako.
Toisen synnyttyä aloitin samoin sairaalassa lantiopohjan treenit mutta juoksun vasta kun vauva oli vuoden ikäinen. Vatsa palautui hitaammin kuin ekasta, mutta en vain pystynyt juoksemaan kahden niin pienen kanssa kun nivelet oli imetyksestä vielä ihan löysänä. Imetyksen loputtua olen lenkkeillyt niin että lapset on tuplavaunuissa ja sitten se vatsakin kiinteytyi aika äkkiä.
Vatsalihaksiahan voi treenata myös raskausaikana, ja kyllä itse ainakin heti synnytyksen jälkeenkin aloin treenata vatsalihaksia jännittämällä niitä selkärankaa vasten.
Oleellista on että tapa treenata valitaan tilanteeseen sopivaksi. Lihasten treenaus on myös osa palautumista. Kyllä mulla ainakin on ollut lihakset koko ajan kunnossa vaikka onkin lapsia vuoden välein.
Minulla on ensimmäisen lapsen synnytyksestä kaksi kuukautta ja vatsaa on vielä vähän. Painoa tuli raskausaikana 19 kg, 14 kg on lähtenyt itsestään, imetän. Treenasin kuntosalilla viikolle 33 myös vatsalihaksia. Tähän mennessä olen vähän tehnyt Pilates-tyyppisiä syvien vatsalihasten treeniä. Uskon, että kun saan ylimääräiset kilot pois ja aloitan kunnon vatsalihastreenin, niin vatsa palautuu ennalleen tai lähelle sitä. En ole huolissani, vauvan saaminen oli paljon tärkeämpää kuin ok-kunnossa oleva vatsa.
Uskon että liiallisen painonnousun välttämisellä, vauvakilojen laihduttamisella ja kuntoilulla on aina merkitystä! Vaikka sitten ehtisit tehdä niin vaan 3kk.
Itse karistin vauvakilot 3kk:ssa synnytyksen jälkeen (huom! en laihduttanut sanan normaalissa merkityksessä koska imetin, mutta katsoin vain että söin herkkuja vähemmän ja muutenkin terveellisesti) ja aloitin myös heti synnärillä lantionpohjalihakset, Kotona synnytyksen jälkeen aloin vetää vatsaa sisään eli aktivoimaan vatsalihaksia muutaman kerran päivässä vaikka 10 kertaa. Hiljalleen aloin käydä myös salilla mutta suoria vatsoja tein vasta 6kk:tta synnytyksestä ja juoksemaan en juuri löysien nivelien takia ehtinyt kunnolla ennen kuin tulin uudestaan raskaaksi.
Olemme nyt saamassa toisen lapsen ja ikäeroksi tulee 1v 6kk. Itselläni on fyysisesti ja henkisesti hyvä olo siitä, että olin aika toipunut raskauksien välissä. Korostan, että en siis todellakaan kehota sinua pakkomielteiseen laihduttamiseen tai urheiluun, mutta pidä itsestäsi ja kunnostasi huolta niissä raameissa, mitä se kulloisessa tilanteessa on mahdollista. Se varmasti auttaa jaksamaan toisen raskauden ja palautumaan siitäkin.
ja ehdin siinä välillä käydä treenaamassa muutaman kuukauden. En tiedä auttoiko mitenkään, mutta vatsaa ei ole jäänyt.