Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluvauva, joulun valmistelut ja vietto

Vierailija
23.11.2008 |

Ja siis viettää aatto myös teillä?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei ole mitään jouluvauvaakaan tulossa. Ihmettelen, miksi ap:n pitää väkisin jättää valmistelut viime hetkeen, kun ne voi ihan hyvin tehdän aiemminkin, kun on vielä paremmin voimissaan. Luulatavasti hän on kuitenkin tiennyt jo muutaman kuukauden olevansa raskaana.

Vierailija
22/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksi joululapsi löytyy.

En ole koskaan stressannut joulusta.

En ymmärrä ap.n ahdistusta.

Mies voi käydä ostamassa lapsen lahjat.Siinä nyt ei kauan nokka tohise. Ei kai nyt 4 vuotias niin erikoisia halua, ettei niitä ehtis tunnissa ostaa ennen joulua.

En tee joulusiivouksia. Mitä se hyödyttää kun ei niitä kaappeja kukaan katso. Normaali viikkosiivous riittää kuten yleensäkin.

Kuusi hommataan ja koristellaan aatonaattona. Mutta ostakaa muovikuusi jos se on ylipääsemätön ongelma.

Normaali kauppareissulla mies voi ostaa kaupan laatikot ja rosollit ja valmiskinunkun. Ne lämmitetään aattona. Jos ei jaksa väkertää jälkiruokia niin ostaa piparit ja tortut ja suklaata kahvin kanssa.

Tärkeintä lapselle on lämmin tunnelma ja hämärät kynttilän valot.

Hyvin on meidän joulut menneet, vaikka en ole yhtenäkään vuonna stressannut joulun takia.

Tiedän yhden uusperheen, missä joulua ei vietetä uuden miehen takia. Sen mielestä se on turhaa hössötystä. Vaimonsa on ns. teiniäiti, minkä mielestä on makeeta vastustaa porvarillista hapatusta. Lapselle ei osteta lahjoja ja syödään tarjousmaksalaatikkoa ja mies pelaa pleikalla koko illan. Ainoat lahjat lapsi saa meiltä, koska olemme kummeja.

Olen ehkä vanhanaikainen, mutta voisi siihen edes hiukan satsata. Ei siihen tarvitsisi muuta kuin edes muutaman kynttilän ja lapselle pari pakettia ja hiukan jouluruokaa ja joululauluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joulusiivouksesta pitäisi stressata? Ihan tavallinen imurointi joulunalusviikolla riittää ja normaali pölyjen pyyhintä.

Mikä kuusessa tuottaa ylimääräisen vaivan? Ostakaa valmiskuusi. Ja ei kyllä kuusenosto nyt muutenkaan iso homma ole. Koristeet vain päälle ja sillä selvä.

Valmisruoat (vai ettekö syö jouluaattona mitään) tuo jouluntunnelman. Piparit ja tortut saa myös kaupasta.

Olen itse ostanut jo suurimman osan lasten lahjoista ja paketoinut. Ei ole koskaan ollut mitään stressiä joulusta. Ihmettelen ihmisiä, jotka ei muka pysty mihinkään kun vauva on talossa. Jouluaattona vain pizzataksi paikalle ja vahdataan kauniita ja rohkeita telkkarista. Mahtaa olla lapselle kivaa.

Vierailija
24/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin saatiin kaikille onnistunut joulu vaikka tuo kuopus sairasti rs-virusta just ennen aattoa. Kaksi kertaa päivässä jouduttiin käymään 25km päässä imemässä räkää rööreistä. Aattona joudittiin sitten vauvan kanssa sinne sisälle.

Kaupasta saa vaikka kaiken valmiina, voit sitten fiksata niitä oman näköiseksi jos haluat. Lahjat voit ostaa vaikka tällä viikolla. Siivota ei tarvitse lainkaan, joulu tulee muutenkin.

Vierailija
25/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, mulla on LA 26.12. (toinen lapsi) ja en todellakaan jaksa laittaa joulua. Olen todella huonossa kunnossa nyt, hemppa alle 100 ja verenpaine 100/50, näen tähtiä jo seisomisesta, saati sitten että kantaisin joulukuusta tuolla lumihangessa.

Olen etukäteen stressaaja, joten suunnitelmat on toki jo tehty. Voivat tietysti muuttua jouluvauvan myötä, mutta katsotaan.

- Meille tulee siivooja jouluviikolla.

- Olen päättänyt jo lahjat, kerään vielä voimia ostosreissulle, jonka toteutan mahd pian.

- Kuusen mies kantaa ullakolta paketista sisälle ja lapsi koristelee.

- Anoppi ja miehen sisko tulee meille jouluksi muutamaksi päiväksi. Sovittiin, että mies käyttää anopin ja siskon prismassa/sittarissa, saavat ostaa sieltä valmiina kaiken mitä keksivät. Anoppi paistaa kinkun ja avot, siinä on jouluruoat. Anoppi saa toki leipoa mitä haluaa. Minäkin lähden mukaan kauppaan, JOS jaksan.

- Tarkistin läheisen kirkon ohjelman, ja jouluhartaus + -konsertti + kauneimmat joululaulut löytyy. Niistä tuleekin mukavasti joulutunnelmaa. Muuta 'ohjelmaa' ei tarvita, eikä tarvii kulkea kuin korttelin päähän.

-->> Sitten vaan köllötellään kotona, pelataan lautapelejä, herkutellaan lähikaupan suklaalla ja luetaan kasapäin kirjoja. Ihanaa.

Vierailija
26/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin teette saman tien päätöksen, että joulu vietetään KOTONA. Viimeisillään tai vastasyntyneen kanssa ei ole mitään järkeä lähteä muualle.

Toiseksi nyt lähdet SAMANTIEN lahjaostoksille. Tai jos olet itse huonossa kunnossa lähtetät miehesi lahjaostoksille.

Joulusiivouksista tai edes jouluruoista ei kannata kauheata stressiä tehdä. Ruokia saa valmiina kaupoista.

Mieti nyt sellaisia pieniä asioita, millä saatte lapselle joulun aikaiseksi. Koristelette kotia jo ajoissa, hankitte vähän joululauluja ym.

Lapsen joulu syntyy pienillä asioilla mutta on tuon ikäiselle TOSI tärkeä.

Vierailija
27/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nii ähnelle tärkeää on joulukoristeet, kuusi, kohtuulliset lahjat ja joulupukki. Ja ehkä herkut. Tärkeimpänä yhdessäolo, tavallista pitempään valvominen ja yleeensäkin leppoisa aika perheen kanssa.

Siivouksista ja jouluruuista lapsi ei hirveästi välitä, siihen riittää yleensä pipari ja suklaakonvehti.

Jos vauva syntyy niin, että joudut olemaan joulun pois kotoa, se on tietysti tavallaan kurjaa. Mutta muuten ei kannata stressata. Noista muista luetelluista kaikki on asioita, jotka miehesi ja muu perhe pystyy tekemään ja toteuttamaan.

Vierailija
28/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laskettu (kolmas tenava) on 17. joulukuuta, enkä odota mitään milloin syntyy. Esikoinen viikolla 40 ja toinen viikolla 41, olishan se kiva jos tää päättäis tulla vaikka tällä viikolla (37). ;)

Tehin tossa puuroa ja siitä väkerrän porkkanalaatikkoa. Pakkaseen vaan!

Mieskin voisi tehdä ruuat, mutta tehään valmiiksi JOS vaikka oltais joulu uuden vauvan kanssa kotona niin olis hommat valmiina ja voidaan vaan nuuskia vauvaa.

Ekoja lahjoja on ostettu jo muutamia ja nostetta jouluun tulee kun askarrellaan tonttuja ja tehään pipareita vähän kerrallaan. Teen pienen taikinan illalla kun natiaiset nukkuu ja seuraavana päivänä vaan kaulitaan ja paistetaan. Ei oo raskasta kun tekee vähän kerrallaan.

Kuusen mies hakee lapsien kanssa, on jonkunlainen perinne.

Saatetaan lähteä mummolaan syömään ja avaan lahjoja. Riippuen kunnostani. Lapsille ei suunnitelmista puhuta ennenkö ollaan lähdössä ettei tule pettymyksiä.

Me siis valmistaudutaan joko kotona olemiseen tai vierailuun. Nyt kun tekee kortit ja lahja/ruokahankinnat ja siivoukset niin ei tartte enää joulun aikaan vetää itteensä piippuun.

Joulusiivokin nykyaikaan ei tartte olla mitään kovin kaksista kun asutaan vähän erilailla kun joskus 1800- luvulla.. Mieti mistä siivottavasta sulle tulis hyvä mieli: onko joku jääny rästiin (esim. vaatekomeron räjähdys) ja tee se jo nyt, jouluviikolla sitten jotain perusjuttuja. Vaikka eihän saunan siivoaminenkaan vie kun vartin.. ?

Ja joku kiva saunahaju + vihta kruunaa joulusaunan?

Älä tee joulusta suoritusta! Aattona vaan ootte. Tai kuljette mummoloissa -yhdelle sovitte aamupuuron ja toiselle ruuan. Kotiin illaksi avaamaan lahjoja?

Mikä nyt tuntuu hyvältä ja helpolta.

Mies voi viedä esikoista vaikka hautuumaalle sytyttään kynttilän tai kuunteleen kirkkoon hetkeksi joululauluja? Vähän jotain erillaista arjesta?

Sillävälin sulattelet joulumurkinoita pakkasesta ja laitat pari kynttilää kattaukseen (muistakaa palovarottimien tarkistus ja ettei lapsi jää valvomatta kynttilöitten kanssa).

JOS synnytys lähtisi niin että se sekottaa koko joulun niin kannattaa miettiä miten esikoisen saa hoitajalle, kuka voi ottaa jouluksi lapsen jne.

Ei muuta kun hauskaa ja rauhallista joulua!

Vierailija
29/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni laskettuaika oli myös 27.12. Synnytyssairaala oli samalla paikkakunnalla kuin missä miehen vanhemmat asuvat. He itse sitä ehdottivat ja koko joulu siellä oltiin ja välipäivät myös. Vauva syntyi vasta vuoden vaihteessa.

Ei tosiaan tarvinnut mitään jouluvalmisteluja tehdä.

Vaikka kotona olisin ollut, niin mahdollisimman vähän olisin tehnyt mitään ja pistänyt miehen järjestämään joulun. Meillä oli myös toka lapsi kyseessä ja esikoisen pystyi näppärästi jättämään mummolaan hoitoon synnytyksen ajaksi.

Voihan se mies esikoisen kanssa viettää joulua, jos olet jouluna sairaalassa.

Pikkusisarus muuttaa muutenkin paljon isomman lapsen elämää ja jos vielä joulukin jää viettämättä vauvan takia, niin ei varmaan saa hyvää vastaanottoa.

Vierailija
30/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tulossa perheeseen toinen Jouluvauva, edellinen Jouluvauva täytää kaksi ja syntyi viikko ennen Joulua. Ihan vanhempien sisarusten takia, jo aiemmin laitoin Joulun niinkuin muulloinkin, ei meillä se vauvan tulo siihen mitenkään vaikuttanut. Nyt on isommat sisarukset siis 2v, 4v 6 v ja 8v joten Joulua ei voi taaskaan sivuuttaa. olen alkanut jo nyt laittamaan kaikkea pientä, ja tehnyt Joulukortit valmiiksi. Joulu ruoat laittelen sitten varmaan muutamia päiviä ennen Joulua.

Meillä ainoa positiivinen asia on se,että mulle on määrätty käynistys 15 Joulukuuta, joten tideän että vauva syntyy ennen Joulua.

Normaalisti vietämme osan Joulusta kotona, ja miehen vanhemmat tulevat meille niinkuin tänäkin vuonna, ja Jouluaaton olemme mun vanhempien luona. Eli meillä ei juuri vauvan tulon anneta vaikuttaa Joulun tuloon eikä kulkuun, vaan kaikki toimii niinkuin ennenkin.

Sitten kun laittelen ruokia ja teen Joulusiivouksia, niin mies hoitelee vauvaa ja muita tenavia. Olenkin jo nyt aloittanut hiljaklseen siivoilut, niin ei jää sitten kaikki ihan viimetippaan:)

Vierailija
31/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi stressata turhaan? Teette vaan puuroa ja pistätte vähän koristeita aattoaamuna ja esikoiselle lahjat, jos kerran pakko on jotenkin joulua viettää. Ihme sakkia nämä paasaajat, joiden mielestä elämä on pilalla, jos ei hössötetä vähintään kuukautta etukäteen ja haalita kaiken maailman joulukrääsää nurkat täyteen. Ei ihme, jos on masennusta ja avioeroja, kun pitää tyhjästä repiä stressiä.

Vierailija
32/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä kun näitä jouluvauvoja on niin mitä teidän tenavat saa synttäri lahjaksi??Pidättekö joulun alla synttäri kemut???Esim.toi yksi mamma jolla on pari joululasta?

Vierailija
33/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoja olen ostanut pitkin syksyä:) Lapsen lahjat on jo ostettu yhtä lukuunottamatta ja kummilapsille käytännössä myös.

Ruuat ostetaan kaupasta, niin kuin aina, ja tällä viikolla leivon jo pakkaseen jouluherkkuja. Myöhemmin leivon lisää: piparit lapsen kanssa jne. Sitten ihan normaalisti aatoksi väsätään ne jutut, mitä halutaan (meillä hedelmäsalaattia jne.): olipa vauva silloin jo maailmassa tai ei. Jos ei silloin jakseta, niin ei tehdä. Onneksi kaupasta saa kaiken melkeen valmiina!

Ja jos silloin olen sairaalassa, niin vietetään joulua vähän siellä (ainakin esikoisen pitää saada lahjoja aattona, kun tietää milloin se on! ) ja kotona sitten kun kotona ollaan! Eli varsinainen jouluateria syödään silloin kun voidaan, jos aatto menee sairaalassa.

En ota joulusta kyllä mitään stressiä! Minäkin suosittelen shoppailemaan netissä, jos kaupungille et jaksa lähteä. Ja perusteelliset joulusiivoukset jne. skibataan, jos niitä ei ehdi/jaksa tehdä. Meillä tosin mies on lupautunut ne tekemään.

Itse oon niin hyvässä kunnossa kuin en raskaana olisikaan, joten siinä mielessä ei joulu oo ongelma. Silti säästelen voimiani, etten ala viimeisilläni rehkimään, stressaamaan jne. Ainoa, mitä en voi raskauden takia tehdä on imurointi, luuttuaminen jne., koska selkä menee siitä hommasta tosi kipeäksi.

Stressitöntä ja rauhallista joulua teille! Olette saamassa maailman parhaimman joululahjan:)

Vierailija
34/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei samalla tavalla kuin kotona, mutta jotenkin... pitäisköhän alkaa asiasta stressaamaan?

Vierailija
35/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Paitsi tietysti lauseen alussa...)

Nyt on tulossa perheeseen toinen Jouluvauva, edellinen Jouluvauva täytää kaksi ja syntyi viikko ennen Joulua. Ihan vanhempien sisarusten takia, jo aiemmin laitoin Joulun niinkuin muulloinkin, ei meillä se vauvan tulo siihen mitenkään vaikuttanut. Nyt on isommat sisarukset siis 2v, 4v 6 v ja 8v joten Joulua ei voi taaskaan sivuuttaa. olen alkanut jo nyt laittamaan kaikkea pientä, ja tehnyt Joulukortit valmiiksi. Joulu ruoat laittelen sitten varmaan muutamia päiviä ennen Joulua.

Meillä ainoa positiivinen asia on se,että mulle on määrätty käynistys 15 Joulukuuta, joten tideän että vauva syntyy ennen Joulua.

Normaalisti vietämme osan Joulusta kotona, ja miehen vanhemmat tulevat meille niinkuin tänäkin vuonna, ja Jouluaaton olemme mun vanhempien luona. Eli meillä ei juuri vauvan tulon anneta vaikuttaa Joulun tuloon eikä kulkuun, vaan kaikki toimii niinkuin ennenkin.

Sitten kun laittelen ruokia ja teen Joulusiivouksia, niin mies hoitelee vauvaa ja muita tenavia. Olenkin jo nyt aloittanut hiljaklseen siivoilut, niin ei jää sitten kaikki ihan viimetippaan:)

Vierailija
36/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmas syntyi viikkoa ennen joulua ja vanhemmat lapset olivat tuolloin melkein 4v ja 1,5v. Ruuat ostin valmiina kaupasta, kinkun toi appiukko joka vietti aaton meidän kanssa. Lahjoja olin ostanut jo pitkin vuotta niin että niitä ei tarvinnut enää pahemmin miettiä.

Jouluaattona lapset koristelivat kuusen isän kanssa. Puuron jälkeen muut kävivät haudoilla ja minä jäin vauvan kanssa kotiin tekemään pieniä valmisteluja ruuan suhteen. Illalla kävi pukki ja vasta sen jälkeen syötiin. Toki lapsilla ei syönnistä tullut mitään kun touhusivat lahjojen kanssa mutta eipä tuon ikäiset pahemmin jouluruuasta välitäkään. Ne on ne lahjat, pukki ja herkut mitkä ovat tärkeitä.

Tämä joulu on teillä erilainen tuli vauva ennen tai jälkeen joulun. Älä stressaa!!

Kaupan laatikot ovat hyviä kun lorautat reilusti kermaa joukkoon ja sitten uuniin.

Hyvää joulun odotusta ap!!

Vierailija
37/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorimmainen syntyi käynnistyksen jälkeen tasan jouluaattona ja keskimmäinen poika vietti tuolloin joulun mummilassa. Mies söi yksin kinkun ja kuusi taisi olla verkkopussissa Juhannuksen asti autotallin nurkalla :) La oli tuolloin 27.12. vaan niinpä meille tulikin kunnon joululahja.

Mies ei varmaan ole ihan kädetön, eli pystyy siivoamaan ja auttamaan ruokaostoksissa ym. Sapuskoita ei tarvitse tehdä itse vaan kaupasta saa kaiken valmiina. Älä stressaa, tärkeintä on iloinen mieli ja koko perhe koolla!

Vierailija
38/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joululahjat ostettu jo ajat sitten ja pakkasessa paljon jouluruokia valmiina, sitten vaan mies kalakauppaan joulunpyhiä ennen.

Mikäs tässä, ihanaa kun saa olla sitten vaan rauhassa ja möllötellä

Vierailija
39/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä kuopus on syntynyt jouluaattona, joten synttärit pidetään n.viikkoa ennen, jolloin tarhakaverit ja kummit ym antavat lahjat. Oma perhe antaa lahjan sitten aatto-aamuna. Tämä siksi, koska meillä on tapana jokaisen synttärinä herättää päivänsankari laulamalla+antamalla lahja ja aamupala sänkyyn.

Vierailija
40/50 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

möllöttäjät kotiäitejä? Työssäkäyvällä on tätä stressiä ihan riittämiin, vaikka ei ole vauvaakaan tulossa. Jos olisi, mua stressaisi kyllä kovasti, koska olisin liitoskipujen vuoksi melkein liikuntakyvytön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi