*** Pitkään tuhdanneiden kesäkuu ***
Kommentit (81)
Nelli: voi surku että inssi menee syksyyn :(
Oma kroppa on jotenkin ihan outo, en muista että ikinä olisi ollut näin "pitkä" kierto (nyt menossa kp 27,kun norm 22-25, yleensä 23pv), rinnat on erilailla kipeet kun yleensä (jotenkin terävämpi tunne) ja turvoksissakin ovat, mikä ei välttämättä ole kiva juttu kun muutenkin on F kuppi... Yleensä rintojen arkuus on sinä aamuna poissa/huomattavasti lievempää kun menkat alkaa, nyt sama arkuus jatkuu vaan. Maha outo myöskin, juilii mutta ei menkkajuilimista vaan jotain muuta. Vuotoa ei ole (ehkä aavistuksen tummempaa valkkaria kun normisti,sori kuvailu).
Väkisinkin tulee mieleen että olisko tää raskautta, mutta eilen testasin tyylipuhtaan negan.
hmm... jos ei vuoto ala niin täytyy testata loppuvkosta uudelleen.
Nyytikki
Täti saapui eilen... Kierron pituudeksi tuli 26 tai 27. Kylläpäs on lyhyiksi jääneet kierrot tähystyksen jälkeen (endon-). Mutta hyvää on se ettei kierrot juurikaan ole nyt heitelleet. Kierron lyhentymisen takia ovisplussan pitäisi osua viikonlopulle nyt tässä kierrossa.
Nelli: Pahoittelut vuodon alkamisesta! :( Ja että inssi siirtyi syksyyn. Jaksamista!
Ennuli: kiitos tsempeistä! Kyllä flunssa alkaa jo hieman talttua. Mutta vielä on nenä tukossa ja ääni maassa. :/
Tinttulina: Kiva että on joku jolla on kierto samassa kohdassa menossa. :)
Kp 2/n.27
Eipäs mulla taas mitään järkevää asiaa oo, ainakaan omasta navasta.. Tuossa se on ihan samoin kuin eilenkin :D
Ennulille kiitokset tietojen päivityksestä! Jos meillä ei viimesestä inssistä tärppää niin siinä tapauksessa saadaan lähete Oulun väestöliittoon. Meidän sairaalalla on sinne maksusitoumus, eli me saadaan kuin yksityisen palvelua, mutta emme itse maksa siitä mitään. Matkakulutkin korvaa Kela. Jos oltais OYS:in puolelle (julkiselle) jouduttu niin sinne olis tietääkseni jonot jotain 6-8kk luokkaa.. Tuonne Oulun VL:lle ne on lääkärin mukaan n. 2kk (tiedän tapauksia jotka ovat lähetteen saaneet samaiseen paikkaan ja ovat päässeet kahdessa viikossa vastaanotolle, eli jonoja ei tietääkseni sinne juuri ole).
Eli vastaus varsinaiseen kysymykseen on että luulisin että eka IVF tulisi vielä tämän vuoden puolelle jos syksyllä ei siitä vikasta inssistä tärppää.. Tämän vuoden puolelle pääseminen olisi ainakin tavoitteena niin saisi ne IVF:än lääkkeet tämän vuoden lääkekattoon.. Tässä kun nopsasti lasken niin olen nyt maksanut lääkkeistä jo vähän reilu 400e, sitte syksyllä vikasta inssistä tulee vähän reilu 100e lisää, eli kyllä se alkaa oleen sitte 550e! Ja jos se eka IVF saadaan tälle vuodelle niin se tarkoittaisi että IVF:än lääkkeitä jäis itse maksettavaksi vain n. 100e!!! Sitte jos menee ens vuodelle niin se on se n. 600e!
Kauanko Ennuli se käsittelee noita pisteitä siellä vyöhyketerapiassa.. Tarkoitan siis että kauanko yksi käynti kestää suunnilleen?
Adalmikselle hyviä lomapäiviä vielä!! Nauti nyt viimeisistä täysin rinnoin :) Toivottavasti pysyis hyvät ilmat.. Täällä on ainakin eilen ja tänään aurinko paistanut :D
Nyytikille toivotaan selvyyttä oudon oman kropan kanssa! Ja toivottavasti sinne parhaaseen suuntaan!
2poj@näidille pahoittelut jälleen kerran menkoista.. Onko sulla muuten endo-kivut vähentyneet tähystyksen jälkeen?
Nelli kp5/28 (Ihmeen äkkiä nuo päivät kuitenkin kuluu!)
No nyt tuli sitten vatsatauti... :( Kyllä tämä on yhtä sairastamista.
Nelli: Ei ole menkkaivut enää niin pahat kun ennen tähystystä. Mutta eivät kokonaan ole kadonneet. Miten sinulla?
Tämä oli vaan pikainen viesti tällä kertaa. :)
Hyvää viikonloppua! :)
Kp 4/n.27
Aloitin siis metformiinin maanantaina ja parina ekana päivänä oli maha sekaisin, hutera olo ja metallin makua suussa. Nämä kaikki ovat nyt täysin hävinneet. Olo on kaikin puolin hyvä. Lisäksi viime viikolla paino oli tippunut 800g, mikä on hyvä saavutus. Odotan innolla alkaako metut vielä kiihdyttää painonpudotusta.
Kaiken lisäksi alkoi menkat! Kierrolle tuli pituutta vaatimattomat 72 päivää.
Olen muuten lueskellut aika paljon www.soulcysters.comia, kannattaa tutustua kaikki pco:laiset ainakin!
Näillä mietteillä seuraavaksi keittiön siivoukseen.
Tinsku
kp4/???
Inkeri mukana edelleen,vaikkakin taustalla oon ollut. Maanantaina mennään kunnan puolelle neuvolaan lääkäriä tapaamaan. Luulisin, että päästään inssi jonoon heti,kun yksityisellä niissä tutkimuksissa on käyty. Huomenna vietetään paperihäitä, niin kuin luulin että tässä vaiheessa meitä jo kolme olisi. Mukava oli lukea vauvauutisiakin, eiköhän me loputkin ne plussat vielä napata!!
inkeri kp 22
Aivan liian nopeaa kuluu nämä v-loput! Ja nyt meni kyllä täysin yhdessä hujauksessa koko v-loppu, kun oli pikkuneidin 5v. synttärit! Juhlittiin synttäreitä kahtena päivänä kun porukkaa olisi muuten ollut niin paljon yhdelle päivälle.. En oikein itse tykkää kauheasta laumasta ihmisiä samassa tilassa :D Mieluummin sitten jakoi porukan kahtia (ja "tuhlasi" kyllä näin sitten sen koko viikonlopun).
Ei voi olla totta 2poj@näiti että olet taas jossain taudissa :( Vaikuttaa kyllä että on yhdenlaista sairastamista sinulla koko ajan :( No pikaista parenemista sinulle kuitenkin!
Ja mulla ei ole tähystyksen jälkeen muuttuneet kivut miksikään :( Mutta syynä on tietenkin se, että mitään sieltä ei saatu poltettua pois koska mitään ei ollut "esillä".. Lääkäri silloin sanoi että olisi tarvinnut avoleikkauksena tehdä, jotta olisivat päässeet kohdun taakse ja suoliston alueen kireyteen käsiksi.. Mutta olin aivan tyytyväinen siihen ettei tähystystä muutettu avoleikkaukseksi! Kyllä näiden kipujen kanssa kuitenkin sen verran toimeen tulee vaikka inhottavaa elo aina menkka-aikaan onkin :(
Tinsku: Toivottavsti metuista olisi hyötyä myös tuohon painonpudotukseen.. monestihan ne saattavat auttaa siinäkin asiassa! Mutta olet kyllä hyvin saanut pudotettua! tsemppiä edelleen siihen hommaan! Ja tietenkin muuhunkin :D
Ja jeeeeeee.. menkat sulla! Toivottavasti ensi kierto olisi jo lyhyempi :) (jos on uusi kierto alkaakseen sitten aikanaan)
Inkeri: Onnittelut paperihäistä! Juhlistitteko asiaa jotenkin? Ja voi kun niin toivoisin että pääsisitte heti inssi jonoon! Tiedätkö onko pitkäkin jono? Meillä ei ollut onneksi jonoa inssiin ollenkaan vaan heti kun oli sen tähystyksen jälkeen asiat "selvänä" niin inssiin päästiin!
Nelli kp ööööö.... 8/28 :)
Pikaisesti tulin piipahtamaan...
Nelli: N. 1,5 tuntia "pisteiden" käsittely vyöhyketerapiassa kestää.
Inkeri: kiva kuulla sinustakin pitkästä aikaa! Mitäs lääkäri tuumasi, joko syksyllä pääsette inssiin?
ON: ei mitään kerrottavaa. Viimeinen Tero tältä kuulta syöty ja tätiä odotellaan aikavälillä ke - pe saapuvaksi... Tai tietenkin miuluummin voisi olla tulematta!
Ennuli
kp 24/26-29?
Palailin tänään töihin loman jälkeen ja oli kyllä kivaa :). Loman aikana oli tullut kutsu lapsettomusklinikalle. Aika on elokuun lopussa. Sitä siis odotellessa :).
Tänään on ollu tosi kipeet tissit. Menkat varmaan alkanee lähipäivinä.
allu kp 24/26-28?
Nyt tulee omanapainen viesti, mutta paska paiva tanaan...
Fiilarit ihan pohjamudissa. En paassy aukkariin tassa kuussa, enka todnak viela ainakaan kahteen kuukauteen. Sanoivat, etta kolmisen kuukautta yleensa menee.. Jippijai.
On niin masentava olo! Tuleekohan tasta ikina koskaan mitaan..
Anyways, mun nappiksesta ei lahe nyt mitaan jarkevaa, valitusta vaan, niin lopetan lyhyeen.
Tinttis :'(
Tinttis, voi kurjuus! Mutta nopeesti se aika näin kesällä menee,hope so!
Nelli ja Ennuli, lääkäri sanoi ettei tässä nyt muuta tehdä kuin lähetettä vaan eteenpäin. Otti papan kylläkin. Menee 2-3kuukautta, kuten arvata saattaa, näin kesällä. Mutta ei haittaa, sillon viimestään saadaan apua ja kesä voidaan viel luomusti tuhdata =) Ei juhlittu hääpäivää kummemmin, lähdetään ens vklna reissuun niin juhlitaan siellä sitten
Tänään kp 24 ja ollut ihan helvetillisiä kipuja aamusta asti. Viiltelee välillä kauheena ja sitten ei mitään. En usko, että on kiinnityskipua..
ainakaan en myönnä niin toivovani ;)
inkeri ajatukset jo etelän lämmössä
Meidät voisi uudistaa:
inkeri-82
Mies-84
yritystä 07/08 alkaen
Inssi syksyllä-10
Kiitos!
Meitä onkin sitten monta jännäämässä inssiä syksyllä! Ainakin minä, Inkeri ja Nelli! Olikohan muita, en muista enää...
Inkeri: jospa kuitenkin olisivat kiinnityskipuja...? Onko sinulla ennen tuollaisia kipuja ollut? Hyvää lomamatkaa joka tapauksessa! Täältä kylmyydestä olisi kyllä kiva päästä lämpöön!
Voi harmi Tinttis, että aukkariin pääsy kestää noin kauan... =(
Adalmis: Kiva, että asia etenee!
Tuntuu, että pitkään aikaan ei ole tullut plussia meidän pinoon...
- Ennuli -
Ma tossa eilen lueskelin enemman noita juttuja ja vaikuttaa silta, etta jos syyna on selittamaton lapsettomuus, niin pitaa yritysta olla kolme vuotta, ennen kuin pistetaan IVF-jonoon ja jonon pituus on ollut n. 36kuukautta!!! Etta nailla mennaan nyt sitten..
Jos tama kovin hankalaksi menee, niin taytyy katsoa yhtena vaihtoehtona Suomeen yksityiselle tuloa. Ovat kuitenkin hinnat ihan eri stratosfaareissa kuin taalla meilla pain.... :(
No kylläpäs tinttis on harmillisia nuo hommat :( Tai suoraan sanoen täysin perseestä!!! Jaksuja sulle, äläkä vaivu epätoivoon.. kyllä ne asiat jossakin vaiheessa järjestyy, näin toivomme ja uskomme!
Inkerille hyvää reissua! (Toivotan jo nyt ettei unohdu) Meilläkin alkaa miehellä perjantaina loma ja johonkin me ajateltiin viikoksi lähteä asuntoautolla reissaamaan! Ei vielä tiedetä mihin suunnataan :)
Ennuli: No niinhän meitä muuten onkin jo useampia sitten syksyllä inssi-jännäyksessä! Emma taitaa vielä tuohon kastiin kuulua syksyllä jos ei tule tulosta ennen sitä! Eikös Emmalla ollut se ensimmäinen inssi tässä vähän aikaa sitten...
ON: Mieli ei ole ollut kamalan maassa siitä että tässä tuli nyt muutaman kuukauden odotus ennen seuraavaa inssiä! Jos ei olisi kesä ja lomaa tiedossa niin uskoisin että silloin olisi eri asia! Olen yrittänyt nyt vain asennoitua että odotetaan muutama kuukausi ja rentoudutaan näistä asioista... hankalaa se rentoutuminen on, koska tämä vauva-asia pyörii koko ajan päässä, siitä en vaan pääse mihinkään!
TAHTOO SAADA PYSYVÄN PLUSSAN!!!!!!!!!! Ja mielellään nyt heti :D
Nelli kp 10/28
Tinttis: Älä vaivu epätoivoon!! Tässä on kesä välissä, kolmisen kuukautta menee nopeammin kuin huomaakaan.. Sitten voit pyöristellä vaikka ylöspäin teidän yritysvuosia, jos ei muuten.. Syytät sitten kielimuuria, jos ei muuta..;) Onko siellä päin hoidot sitten huomattavasti halvempia vai kuinka?
2pojanäitille paranemisia! Teille tuntuu pesiytyneen harvinaisen sitkeä pöpö..:(
Inkerillä on jänniä kipuja, mä oon kyllä kuullut, että toi vihlova kipu, voisi olla merkki juuri siitä..;) Toivotaan!!! Jospa se olis heti auttanut, kun tieto inssistä tuli.. Eikö se niin mee, että monet on raskautunut juuri, kun ovat yrityksen lopettaneet..
Tinskulle tsemppiä painonpudotukseen ja kierron kuriin saamiseen!:)
Inkerille ja Nellille oikein rentouttavaa lomaa! Voi kun itsekin pääsis, mutta ei..
Itsellä ei oo lomaa tiedossa koko kesänä, sain yllättäen sijaisuuden syksylle asti.. Opinnot on loppusuoralla, joten ei voinut kieltäytyä oman alan työstä..:)
Aamulla peilistä katsoi naama, jossa on mehevä finni leuassa, tätiä siis odotellaan varmasti saapuvaksi su-ma -akselilla.. Peestä...
Terveisin Sofi
siitä onkin jo vähäsen aikaa kun olen viimeksi kirjoitellu. Aika moni täällä joutuu odottelemaan syksyä että pääsee inssiin minä mukaan lukien, toivottavasti kaikilla tärppäis ennen sitä :) Mitä te ootte muuten vastaillu vauva-uteluihin? mä pelkään itsestäni sitä että jos joku erehtyy kyselemään että millos te teette lapsia? niin vastaus on todennäköisesti että:sillon ku me saadaan niitä..
Entä onko teidän tehny mieli kysyä ystäväpariskunnalta jotka ovat pitkään yhdessä ja ei lapsia niin että "eivätkö he saa lapsia". Mun on tehny mieli kysyä, nimittäin mulla ei ole yhtään ystävää/kaveria (minun tietääkseni) jotka on käyny samaa prosessia tai käyvät parhaillaan..eli mulla ei ole mitään muuta "tukiverkkoa" kuin te täällä.. ;(
Tsemppiä täältäkin tinskulle painonpudotukseen täällä ollaan samassa veneessä! pikkusen on paino jo tippunutkin..
Inkerille ja nellille myös iloista lomaa ja toivottavasti "lomaa tästäkin" että jos saa ajatukset muualle vähäksi aikaa :) niin ehkä sillä olis positiivista merkitystä :D
Mä täällä oon vähän taustaillu taas, käyny säännöllisesti lukemassa mutta yritäny laittaa ajatukset ihan muualle ja suht hyvin siinä onnistunutkin. Menkat oli ja meni, päätin että en laske en mieti en tikuttele, en laita ees menkkojen alkamispäivää kalenteriin! ja kas kummaa eilen sit sorruin ja tein ovistestin niin hymynaamahan sieltä tuli, että ihan 2viikkoa meni haahuillen :D
Mutta stemppiä kaikille kovasti, jospa se kesä alkais niin mielikin piristyis, elokuuta odotellessa!
Täti pamahti paikalle jo eilen, eli viime kierron pituudeksi tuli vain 24 pv! Onkohan näistä Teroista mitään hyötyä... luomukierto ei oo tämän melkein 2 vuoden aikana ollut ikinä noin lyhyt!
Iiris: Vauva-uteluihin vastaan yleensä "en tiedä" tai "tulee sitten kun tulee". Ja vauvautunut hymy päälle ja nopeesti aiheen vaihdos. Mieli tekisi kysyä ystäväpariskunnilta vauva-asioista, mutta kun tiedän, kuinka arka aihe itselle on, en uskalla kysyä, vaikka kuinka mieli tekisi!
Eipä mullakaan paljon muuta tukiverkkoa asian käsittelyyn ole. Aika yksin tämän asian kanssa on, vaikka mies toki on "samassa veneessä" myös.
Tinttulina: kauheen pitkä jono siellä IVF:ään ja jos vielä 3 vuotta pitää olla yritystä takana ennen jonoon pääsyä?!? Hullua! Onko tuo siis julkisella vai yksityisellä puolella? Kannattaa tosiaan varmaan miettiä Suomeakin yhtenä vaihtoehtona. 1,5 vuotta on täällä päin jono julkiselle IVF:ään, ja jonoon "päästiin" n. 1,5 vuoden yrittämisen jälkeen.
- Ennuli -
Kp 2
Mä oon viime aikoina vastannu kyl ihan että "onhan tuota yritetty mut ei oo vielä näkyny" mut kuitenki sellasella hymynkareella ettei kysyjän tartte ihan romuttua :P. Oon ehkä vähän ilkee sit :>. Tukiverkko mullakin on täällä ja sitten yhden kaverin kanssa sattumalta tuli esille, että nekin on jo pitkään yrittäneet. Se on mukavaa kun on ihan silmäkkäinkin joku ihminen joka ymmärtää ajatuksia :).
Mulla on tissit edelleen kipeet ja vatsaa särkenyt eilisestä tosi kovasti välillä. Aikataulussa siis mennään.
Adalmis, kp 26/26-30
Hejsan ja terkut lomalta :). Vielä ois muutama päivä lomailua ennen työmaalle paluuta. Lomallakaan ei kyl oo päässy eroon vauvajutuista kun ollaan tavattu muutamaa tuttua jotka on ollu vimosillaan raskaana tai jo saaneet käärön. Maanantaina käytiin katsomassa viikonikäistä rinsessaa . En itse ennustamiseen usko, mutta olihan se ihan hassu ajatus :).
Nellille paljon tsemppiä! Kurjuus kun inssi siirtyi syksylly :/.
Paljon haleja kaikille!