Miksi uusi avovaimokaan ei voi osallistua lasten ja minun perhe-elämään?
Biologisten lasteni äiti ei avioliiton lopuksi osallistunut millään tavalla lastenhoitoon tai taloudenpitoon. Minä hain ja vein lapset tarhaan ja vapaa-ajan elimme aivan erillistä elämää.
Erohan siitä tuli. Lapset jäivät minulle, eihän lasten äidillä ollut kokemusta, puhumattakaan henkisestä yhteyttä omiin lapsiinsa. Minä ja lapset elimme tylsää ja turvallista kotielämää, joka ei kiinnostanut ex-vaimoani.
No, laitoin uuden naisen. Tällä hetkellä elämme avoliitossa. Ja kauhukseni olen huomannut, että tämä uusikin akka yhä enemmän ja enemmän alkaa käytökseltään muistuttaa ex-vaimoani.
Ja en voi ymmärtää, että mikä juttu tämä on? Miksi ei voi olla minun ja lasten kanssa?
Sekä eksä että tämä uusi keksivät kilvan tapoja, jolla voi välttää lastenhoitoa. Kun lapset ovat aina minun kanssani, niin siitä seuraa hyvin nopeasti täysin erillinen elämä.
Tyypillinen päiväni kulku on:
Aamurutiinit ja lapset tarhaan ja minä töihin. Lastenhaku tarhasta ja koululta, kotona noin kello 17. Ruokailu ja pikkukakkosen kattomista. Sen jälkeen me lähdemme lasten kanssa ulos, pihalle, leikkikentälle kauppaan. Jos ei sada, olemme kotipihalla, johon olemme lasten kanssa kehitelleet vaikka minkälaista aktiviteettimahdollisuutta (leikkikenttää, uima-allasta, temppurataa, majaa jne,). Joskus, etenkin sadepäivinä, lähdemme kaupunkiin, kirjastoon, kauppaan, leikkikentälle, hoplopiin, kyläileen jne.
Ongelma on, että ex-vaimo tai tämä uusi avokki ei lähde meidän mukaan. Akat jää sisälle, puhumaan puhelimeen, surffaamaan nettiin ja kuten exsä teki, viesittelemään toiseen miehen kanssa. Tyypillisesti akat keksii jotain ”menoa”, aina pitää mennä sinne tai tänne. Ja siihen menoon ei taatusti ole suunniteltu lapsia mukaan otettavaksi. Yksin kappalein katottuna ihan ok, mutta kun minusta ja lapsista erillistä menoa alkaa olemaan koko ajan, niin ei oo minusta normaalia parisuhdetta.
No, tulemme lasten kanssa kotiin iltarutiineille. Puoliysiltä koko klaani on jo pehkuissa. Kymmeneen mennessä olen saanut viimeisenkin piltin nukahtamaan. Tämän jälkeen teen kotitöitä, heitän itkuhälyttimen päälle ja meen treenaamaan alakerrokseen. Sekä exsä että avokki vannoivat harrastavansa kuntosalitreenausta, kun tutustuttiin. Kumpaakaan en kuitenkaan ole nähnyt salillani. Ja on hiton hieno ja iso Sali, jossa on paremmat vehkeet kuin monilla maksullisilla saleilla (osallistuminen ei siis voi olla kiinni treeniolosuhteista, jotka ovat ihanteelliset).
Vapaapäivät ja lomat menevät, kuten edellä, paitsi, että aamulla on kakkosen aamuohjelmien kattomista. Sitten on menovaihe. Ruokailu. Päiväunet. Ruokailu. Ja sen jälkeen me taas ”menemme” lasten kaa. Ja taas akkoja ei näy missään.
Sekä exsä että avokki eivät voi tulla meidän kanssa pihalle. Eivät vain tule. Tupakalla voivat käydä terassilla, mutta siinä se. Sekä exsä että avokki eivät voi lähteä minun ja lasten kaa kauppaan, leikkikentälle, uimaan jne. koska lapset ”käyttäytyvät” huonosti. Sekä exsä että avokki eivät koskaan ole menneet kaikkien lasten kanssa yksin kauppaan. Eivät lähde mielellään edes silloin, jos minä olen mukana. Nainenhan tarvitsee omaa aikaa ja rauhaa…
Homman kruunaa sitten yövuoro, avioliiton loppu oli lasten jatkuva valvottaminen. Nainenhan tarvitsee yöunensa, että jaksaa. Ex- vaimo ei osallistunut yövalvomiseen. Luulen, että siksi lapset kiintyivät täysin isäänsä, koska valvoivat mun kaa. Minä lapsista aina huolehdin. No, mitäs, pienin pilttini hiippaili yöllä itkien viereeni, niin eiköhän avokkini ovet paukkuen vihaisensa marssinut toiseen makkariin nukkumaan. Tuli vahvasti ex-vaimo mieleen.
Pienin lapseni on vielä vaippaiässä, hän tarvitsee jatkuvaa valvontaa. Jonkun on hoidettava lastenhoito ja voin vakuuttaa, että olen tehnyt siitä mahdollisimman miellyttävää kaikin puolin ja kaikille osapuolille, sekä lapsille että minulle. Tämä on arki ja en voi ymmärtää, miksi nainen ei voi jakaa tätä kanssani.
Mitä on muuttunut naista vaihtamalla? Nyt minulla on omien lasteni lisäksi avokin lapsi, joka osallistuu meidän rientoihin. Uusi avokki tekee kyllä kotitöitä, toisin kuin ex-vaimoni. Mutta panee ajattelemaan, että kuinka kauan? Palataan takaisin aikaan, jolloin pikkukakkosen aikaan ja lasten nukahdettua yöunille hoidan kotihommat yksin.
Olen kuin alkoholisti, jolle on aivan sama, että missä ollaan tai mitä tapahtuu, kunhan saa juoda viinaa. Viinan tilalla minulla on lapset, oli niin tai näin, niin aina lopputulema on, että minä hoidan lapsia. Ja enimmäkseen yksin.
Ja mitään tukea naiselta on turha odottaa. Esim. kun lapset olivat sairaana, niin sekä ex-vaimo että uusi avokki pakkasivat laukkunsa ja lähtivät viikonlopuksi reissuun. Exsällä oli toinen mies (kävi jälkeen päin ilmi), avokki ilmeisesti meni vain vanhempiensa luona käymään. Sairaat lapset ottivat liikaa hermoille… Mutta molemmilla kerroilla olin itsekin sairaana ja olisin kyllä odottanut, että nainen olisi jäänyt kotiin auttamaan minua sairaiden lasten kanssa.
Ironista on, että ympärilläni on pilvin pimein naisia, jotka aivan hyvin voisivat minun mielestäni auttaa lastenhoidossa. Mutta kukaan ei suostu jäämään kahden lasten kanssa. Ei koskaan. Miestenkin työt, joita omakotitalon hoidossa riittää, joudun hoitamaan lastenhoidon ohessa. Ja jos jokin homma jää hoitamatta, niin saan kyllä kuulla siitä.
Mutta homma on niin, että lapset menevät kaiken edelle. Sitten tulevat muut asiat. Tätä naisen on kai sitten mahdoton hyväksyä. Tämä on minun elämä ja kai se on vain pakko hyväksyä tämäkin elämänmeno…
Kommentit (58)
Kunnon isä olet. Sinulla on väärä nainen plakkarissa.
Toisaalta vaikutat ns. ihanneisältä, mutta toisaalta käy mielessä että odotat ehkä vähän liikoja naiselta lastesi suhteen? Kirjoituksestasi kun saa sellaisen kuvan (voin olla väärässäkin), että se ei riitä jos lähtee mukaan vaikkapa kirjastoon vaan pitäisi mielellään vahtia niitä lapsia yksin jotta sinä voit treenata/tehdä muuta.
Toisaalta vaikutat ns. ihanneisältä, mutta toisaalta käy mielessä että odotat ehkä vähän liikoja naiselta lastesi suhteen? Kirjoituksestasi kun saa sellaisen kuvan (voin olla väärässäkin), että se ei riitä jos lähtee mukaan vaikkapa kirjastoon vaan pitäisi mielellään vahtia niitä lapsia yksin jotta sinä voit treenata/tehdä muuta.
itsenäisesti? salli mun nauraa
tuntuu että aina kaikilla muilla nainen on aina vastuussa lapsista.
Vaan tästä uudesta avokista ja mahdollisista muista! Tämä siis kommentiksi tuolle "eikö muka äidin tarvitse hoitaa omia lapsiaan".
Hommaa maksullinen hoitaja lapsillesi kun tarvitset vapaata.
Jos ei nyt löydy sopivaa uusiovaimokandidaattia, odota kunnes lapset kasvavat ja etsi sitten uudelleen. Isommat lapset ovat helpompia myös vieraille ihmisille.
Älä odota, että se uusi nainen olisi kiinnostunut lapsistasi, hyvä jos edes sinä kiinnostat.
Jospa näillä naisilla on ollut erilainen käsitys tai suunnitelma siitä, mitä lapsiperheen elämä on. Jospa ne odottaa sitä "teidän aikaa" ja ihmettelevät miksi se ukko on koko ajan menossa niiden lasten kanssa milloin mihinkin suuntaan. Sitähän se lapsiperheen arki tuppaa olemaan, joten jos et halua höllätä tahtia (onko kaikki ne "menot" pakollisia?) tai lähteä luopumaan jostain aktiviteetista parisuhteen hyväksi, neuvottele naisen kanssa siitä vuorokauden kahdenkymmenen neljän tunnin aikatauluttamisesta ja elämään (= lasten ja kodin hoitoa) osallistumisesta ja vastuun jakamisesta, ja jos ei vaan onnistu (ja myös aktiivisesti jätät hommia naisen vastuulle, ettei käy niin että hän on tottunut siihen, että kaikki hoituu vaikkei eväänsä hetkauta, ja niin hoituukin) etkä halua jatkaa tuolla menolla, niin eroa.
Tosin en sinuna ihan herkästi lähtisi eroamaan juurikin niiden lasten vuoksi, sinun lapset on varmaan jo ensimmäisestä erosta vielä ihmeissään, uuden naisen ja tämän lapsen mukaan tulosta ja nyt sitten jos olet taas höykyttämässä perhekuviota, niin kyllä se lapsiin vaikuttaa. Ja toki tähän avokin lapseen myös, hän joutuu sitten taas muuttamaan ja jättämään uuden kotinsa ja perheensä.
Ja sitten jatkossa et ihan heti ota uutta akkaa taloon, ja jos otat niin etsi joku yh, joka jo pyörittää omalla tahollaan aktiivista lapsiperheen elämää ja jonka kanssa saatte perheenne ja elämänne sovitettua yhteen.
Vaan tästä uudesta avokista ja mahdollisista muista! Tämä siis kommentiksi tuolle "eikö muka äidin tarvitse hoitaa omia lapsiaan".
yhdessä ja kuitenkin olla ottamatta minkäänlaista vastuuta avoki lapsista. Tai alkaa kiukuttelemaan siitä että lapset tulevat vaikka isän viereen tms. Mielestäni ei kerro ihmisestä tuollainen käytös mitään hyvää, päinvastoin. Kun suhteessa on mukana lapsia niin silloin on opeteltava elämään myös lapset huomioiden ja aikuisen täytyy jopa kestää pettymyksiä ja pystyä olemaan järkevä ja turvallinen aikuinen. Jos siihen ei kykene, ei kannata alkaa isä/äitipuoleksi.
Silloin muistaakseni asuit vielä itseksesi lastesi kanssa. Ilmeisesti avoliittonne on siis kohtuullisen tuore, ja silloin on aika usein niin, että yhteiset pelisäännöt vielä hakevat muotoaan. Oletko puhunut naisellesi tästä? Olen itse huomannut suhteissani sen, että toinen herkästi heittäytyy vapaamatkustajaksi, jos katsoo sinun olevan toimelias ihminen. Siitä vaan täytyy puhua ja puolipakolla työntää sitä vastuuta toiselle. Tsemppiä!
Jos ei nyt löydy sopivaa uusiovaimokandidaattia, odota kunnes lapset kasvavat ja etsi sitten uudelleen. Isommat lapset ovat helpompia myös vieraille ihmisille.
Älä odota, että se uusi nainen olisi kiinnostunut lapsistasi, hyvä jos edes sinä kiinnostat.
Ihme kommentti
Ihme kommentti
Ihme kommentti
lapset ovat aina ykkössijalla ja sitten vasta tulee joku muu.
Jokainen hoitaa omansa. Et sinä hae tasavaertaista kahden aikuisen suhdetta, vaan lastenhoitajaaö Palkkaa sellainen.
Naismaustasi kertonee jotain, kun puhut "akoista". Ei se "akka" vaihtamalla parane. Sitä saa mitä tilaa.
Ihme kommentti
Mulle on ykkössijalla vain OMAT lapset.
Jonkun miesystävän lapset ei vois vähempää kiinnostaa.
Ihme kommentti
Ihme kommentti
TOki on kohtuullista odottaa, että uusi puoliso ja itsekin äiti osaa ja haluaakin lapsia ja kotia hoitaa myöskin. Mutta et kerro miten pitkä teidän suhteenne on, ja miten olette ajautuneet siihen tilanteeseen että teet itse yksin kaiken. Jos muuttaa hyvin itsenäisen ihmisen (olethan jo exäsi aikana tottunut toimimaan yksin ja tekemään päätökset yksin) kanssa asumaan, ei ehkä ole helppoa tarttua toimeen, jos siellä huushollissa on jo selvät sävelet ja marssijärjestys, jota sinä johdat. Ehkä siinä ei helposti tule sellainen emäntäolo, jos kaikki tuntuu vieraalta eikä ole ns. omaa tilaa toteuttaa omaa näkemystään kodissa, vaan tuntuu että asuu ylimääräisenä sinun talossasi. Jospa siinä on rooli hukassa. Mutta uskoisin että tuollainen tilanne saadaan parisuhdetta hoitamalla ja keskustelemalla kyllä ratkaistua, jos molemmilla on halua. Jos taas ei ole halua, ja nainen joko etsii pelkkää täyshoitolaa tai sinä et halua missään joustaa, niin sitten yhteiselo ei varmastikaan tuosta helpotu.
En tällä tarkoita puolustella vapaakyytiläistä, mutta pystyn kyllä samaistumaan sellaiseen tilanteeseen, jossa toisella puolisolla ei ole tilaa toimia, vaan hän on ylimääräinen ja ulkopuolinen. Yleensähän se on mies, joka naisen mielestä sotkee kaiken, ei osaa mitään ja parempi kun pysyisi poissa tieltä, mutta uskoisin että se asetelma riippuu ihan siitä, kumpi on se ensisijainen hoitaja ja kumpi taas ei. Ensisijaisella hoitajalla voi olla taipumusta jyrätä se toinen, jolloin valitettavasti on helppoa vetäytyä taka-alalle.
Ap:n tilanne on ihan normi usealle naiselle.
Puhut loukkaavaan sävyyn naisista, eli akkoina.
ymmärrän hyvin, ettei avovaimosi halua hoitaa lapsiasi, eihän he ole hänelle ykkösiä ja ihan taatusti tuo sun akoittelu välittyy kumppanillesi.
tai huono säkä. Akka vaihtoon. Itse olen kohta 12v hoitanut miehen lasta kuin omaani ja kivasti on mennyt.