Missä ammateissa kuulovammainen voi toimia esim?
Kommentit (25)
mun tuntemat huonokuuloiset/viittomakieliset ovat:
- lastentarhanopettaja
- it-asiantuntija
- sairaanhoitaja
- eläintenhoitaja
- tuotekehitysinsinööri
- sisustussuunnittelija
- koulutussuunnittelija
Ja kenenkään palkkaamiseen ei ole työnantaja saanut "jotain vammaistukea".
Ja kenenkään palkkaamiseen ei ole työnantaja saanut "jotain vammaistukea".
Kunhan nyt vastasin mitä mieleen tuli, kun ei kukaan ollut vastannut ja hyvä kysymys oli jo menossa kakkossivulle.
mun tuntemat huonokuuloiset/viittomakieliset ovat: - lastentarhanopettaja - it-asiantuntija - sairaanhoitaja - eläintenhoitaja - tuotekehitysinsinööri - sisustussuunnittelija - koulutussuunnittelija Ja kenenkään palkkaamiseen ei ole työnantaja saanut "jotain vammaistukea".
siis jos ei kuule mitään?
oli kuulovammainen avutaja normaaliluokassa ja kuulovammaisten luokassa. Toimi myös sijaisena jos opettaja poissa :) Oli kiva opettaja, Siitä ei edes huomannut, Luki huulilta täysin ja puhui selvästi itse :P
ja tutkija, mutta nykyään tekee töitä koulutusjohtajana eräässä suuressa ammattikorkeakoulussa.
Kaikki kuulovammaiset eivät muuten ole pelkästään viittomakielisiä. TÄmä kyseinen kuulovammainen esim kuulee kyllä kuulokojeen avulla ja puhuu ihan sujuvaa suomea, ruotsia, engalantia ja saksaa.
Tossa viestissähän on, että huonokuuloiset tai viittomakieliset
jos tekee koneella hommia, kirjanpitoa, sähköposteihin vastaamista yms
Käyttää kuulolaitteita ja puhuu ihan normaalisti. Se että on kuulovammainen ei tarkota ettei kuule mitään.
Lapseni tokaluokan opettaja oli kuulovammainen. Ei sitä huomannut yhtään käytännössä. Kuulolaitteet oli ja puhui selkeästi.
Työttömänä on mun tuntemat. Tosi vaikeaa löytää työtä, jossa kuuleminen ei olisi oleellisessa osassa.
Riippuu tietysti siitä kuinka vähäinen vika kuulossa on. Se on niin yksilöllistä.
Kuulovammainen, entinen lähihoitaja, laboratoriotyöntekijä ja eläintenhoitaja tässä. Molemmissa korvissa kuulolaitteet, joiden avulla kuulen jotenkuten. Jouduin jättämään entiset ammattini kuuloni heikennyttyä, koska niissä asiakaspalvelua ja paljon taustamelua erilaisista koneista ym. Puhelimen käyttö töissä ei juurikaan enää onnistunut, ellei ollut täysin hiljainen tila tähän tarkoitukseen. Oli tosi raskasta, kun piti ponnistella kuulemisen kanssa. Virheiden mahdollisuus oli kokoajan läsnä. Esimiesten asenne oli, että kaikki tekee kaikkea, eikä ketään "suosita". Tässä kohdin sopii hyvin sanonta "ei suutarin lapsella kenkiä ole". Työpäivän jälkeen olin aivan loppu ja korvat "huusivat". Minulla on ollut kuulolaitteet kohta 10v. Olen ollut työttömänä reilun vuoden ja etsin ns. hiljaista työtä. Uskon silti töitä löytyvän. Mietin jotain "taustatyötä", jossa voisin hyödyntää osaamistani. Mietin myös uudelleen kouluttautumista, vaikka ei tässä ole enää eläkeikään kuin kymmenisen vuotta. Tsemppiä kaikille kuulovammaisille.
Hyvä, että tämä ope pärjäsi noinkin meluisassa työssä. Kuulokojeet minullakin eikä vaikeuksia puhua. Puhun selkeästi, siitähän ei olekaan kyse. Vaan siitä ettei pysty erottamaan kunnolla toisten puhetta, vaikka on laitteet. Laitteet ottavat ympäristöstä kaiken mahdollisen äänen ja siitä sitä sitten yrittää "nostaa esiin" sen puheen mitä toinen sanoo. Siksi huuliltaluku auttaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että tämä ope pärjäsi noinkin meluisassa työssä. Kuulokojeet minullakin eikä vaikeuksia puhua. Puhun selkeästi, siitähän ei olekaan kyse. Vaan siitä ettei pysty erottamaan kunnolla toisten puhetta, vaikka on laitteet. Laitteet ottavat ympäristöstä kaiken mahdollisen äänen ja siitä sitä sitten yrittää "nostaa esiin" sen puheen mitä toinen sanoo. Siksi huuliltaluku auttaa paljon.
Tämä vastaus liittyi siis tuohon aikaisempaan "tokaluokan ope" kommenttiin. En ole aiemmin kirjoittanut täällä niin kävi tällainen kömmähdys.
Vierailija kirjoitti:
Käyttää kuulolaitteita ja puhuu ihan normaalisti. Se että on kuulovammainen ei tarkota ettei kuule mitään.
Se, että on kuulovammainen ei todellakaan tarkoita aina sitä, ettei osaisi puhua! Monella näyttää olevan käsitys, että kuulovammaisuuteen liittyy aina myös vaikeus puhua. Sehän riippuu täysin siitä missä vaiheessa on kuuroutunut ym.
Meidän keittiön asentanut puuseppä oli kuuro. Paperiin kirjoittamalla kommunikoitiin.
Teki ihan ok työtä, mutta kyllä tuo rajoitti, kun ei oikein viitsinyt mitään kommunikoida, kun se oli niin vaikeaa. En ottaisi toista kertaa kuuroa työmiestä tekemään mitään, sori vaan.
Lähinnä hommaan, missä ei ole suoraa asiakasvuorovaikutusta IRL käy kuulovammainen.
Olen kuulovammainen arkkitehti, tehnyt loistavaa kansainvälistä työtä, puhun sujuvasti useita kieliä ja olen myös opettanut yliopistossa. Käytän kuulokojeita, jotka ovat nykyisin lähes näkymättömiä 1,5 cm:n mittaisia korvalehden takana. Oli todella valtava kynnys aloittaa kuulokojekäyttö aikanaan varhaisteininä, jotkut kavereista olivat syrjiviä, mutta sittemmin kojeista saatu hyöty syrjäytti kaiken muun. Nuoruusaikana kuulokojeet olivat erilaisia kuin nykylaitteet, mekaanisia, isokokoisia, ja hankalia käyttää. Eikä niillä aina kuullut, tekivät kakofoniaa jos alkuasetukset olivat huonoja. Asetuksia tehtiin pienellä ruuvimeisselillä kuuloarvion mukaisesti.
Nykyisin digitaaliset laitteet testauksineen ovat omalle kuulolle suora jatke, luonnollisen tuntuisia. Kaikki tapahtuu ihmeellisellä nykytekniikalla, kuulokin saadaan tutkittua tarkkaan, mitä alueita kuulee, missä puheen erotuskykyä pitää vahvistaa. Pienen kuulolaitteen voi monissa tapauksissa tarvittaessa myös kätkeä korvakäytävän sisälle, mallista riippuen. Joskus 30-50-luvulla oli häpeä käyttää silmälaseja, nyt kuulokojeen käytölle on käynyt samoin, se ei ole mikään häpeä enää ihmisten silmissä. Kojeet saatavat olla myös koruja korvissa.
joten missä vaan, missä niitä ei juuri ole. No, aika monessa sitten kuitenkin on niitä asiakkaita, vaikka itse työ olisikin koneiden korjausta, laskutusta, ompelua tms, jossa ei niin kuuloa tarvita. Joten jos jotain tuon tyyppistä kaipaa tehdä, niin sitten sellaista, missä toimeksiannot saa sähköpostilla tai vastaavalla.
Eli nyt tulee mieleen käännöstyöt, kotisivujen teko ym. it-hommat. Jos tykkää enemmän käsityötyyppisestä tekemisestä, niin kyllähän sekin onnistuu kimpassa jonkun toisen kanssa. Eikö noihin saa työnantaja jotain vammaistukeakin, jos palkkaa kuulovammaisen, kun kuluuhan työnantajalta siihen aikaa, jos ohjeet pitää antaa kirjallisena. Mutta on sitten eri asia kuinka helppo on löytää sellaista työnantajaa, joka suostuu alkaa puljaamaan tuollaiseen.
Kuitenkin jos työn jälki on loistavaa, niin ainahan sellaisille tekijöille on kysyntää, oli kuuloa tai ei.