esikoinen keltainen, toista odotan, miten tutkitaan?
Eli esikoinen oli keltainen, sinivalohoito riitti, nyt odotan toista ja neuvolatäti kertoi että loppuraskaudessa tutkitaan aiemman keltaisen lapsen takia joku veriryhmä-riski-mikä-lie. Onko se siis joku verikoe multa vai mikä?? miten ne lapsen veriryhmää vois ennen syntymää tutkia? kertokoon ken tietää, itse en huomannut terkalta tarkemmin kysyä, aikaa toki on vielä..
Kommentit (2)
mutta tuo tutkitaan jo ekoissa verikokeiss akun ilmottautuu neuvolan kirjoille. Rh neg- rymän äideillä tuota pystytään hoitamaan, muilla kai ei? http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_1996…
Yleensä keltaisuus johtuu siitä, että lapsen maksa ei pysty hajoittamaan bilirubiinia. Hoidetaan tosiaan sinivalolla :) eikä sitä millään verikokeilla pysty raskausaikana tutkimaan :D
Minulla on neljästä lapsesta kolmella ollut jonkin asteista keltaisuustta, mutta on korjaantunut pelkällä auringon valolla (samaa uv säteilyä kuin sinivalokin). Ja olen kuullut että syksyn vauvoilla olisi suurempi riski tuohon (kaikki lapseni ovat syntyneet välillä syys-marraskuu). Tiedä sitten?
Esikoinen oli keltainen, mutta kuopus ei ollut.
Ei sitä etukäteen tutkittu.