Tic-oireita vai koira- tai siitepölyallergiaa?
Poika 4,5 v on n. kuukauden ajan ikään kuin selvitellyt kurkkuaan. Höm, höm.. ei osaa sanoa kysyttäessä syytä, eikä kurkkua mikään vaivaakaan. Tätä ei tapahdu touhutessa, enemmänkin toimettomassa tilassa, kuten unta odotellessa, satua kuunnellessa, tv.tä katsoessa tai vaikka vuoroaan odotellessa. Olen kuullut että tic-oireetkin voivat esiintyä näin? Mitä tehdä?
Kommentit (3)
Kotihoidossa 4-vuotiaaksi, sitten pph:lle joka lopetti ja nyt kuukauden olut päiväkodissa. Onhan se iso muutos pienelle miehelle.
ap
samanlainen juttu kahteen eri otteeseen.Molemmilla kerroilla jäi päälle flunssan jälkeen.ensimmäisellä kerralla mentiin korvien takia lekuriin,sai ab-kuurin,niin samalla loppui kröhiminen.
Toisella kerralla ab-kuurista ei apua,kitarisat pullotti rtg-kuvissa,siihen lääkäri sanoi että ne voi olla kröhimisen syynä myös.
Mietittiin sitten risojen poistoa,mutta se jäi kun kröhiminen loppui kuin seinään.
Meille lääkäri sanoi myös että se voi lapsella jäädä tavaksi esim.juuri flunssan jälkeen.
Ainahan sitä kannattaa kysästä jos vaikka on jotain risojen suurentumaa tms. taustalla.
tapa on voinut jäädä päälle esim yskän jälkeen...
oma poikani ryki samanlaista virkayskää ja se oli aika rasittavan kuuloista.
kysyttäessä neuvoa asiantuntijalta oli vastaus, että on normaalia, eikä siihen saisi kiinnittää huomoita tai puuttua, koska lapsi ei voi sille itse mitään.
yleensä tunnolliset ja vähän jännittämiseen taipuvaiset lapset saavat tic-oireita. omalla pojallani ongelman laukaisi ilmeisesti koulu.
rykimisvaiheen jälkeen poikani rupesi nostelemaan toista hartiaa, jopa siinämäärin, että vein erkoislääkärille ja ultraan, missä mitään ei löytynyt...
no nyt ovat kaikki oireet jääneet pois ja poikani vain itse silloin tällöin muistelee, että miksiköhän hän ryki ja nosteli harteitaan=)