Vinkkejä 10 kk ikäisen ruokiin
Nyt tarvisin vinkkejä minkälaisia ruokia voisin tehdä 10 kk ikäiselle. Tuntuu ettei nykyään pojalle kelpaa oikein mikään. Eiemmin tein itse soseet, mutta sitten en eivät enää kelvanneet. Söi mielellään kaupan soseita, mutta nyt ei enää niitäkään. Jos saa itse syödä, esim. leipää, niin syö mielellään. Savustetusta kalasta ja broilerista myös tykkää, mutta ne ovat vielä liian suolaisia.
Yleensä kaikki meidän lautasella oleva ruoka kiinnostaa, mutta käytän aika paljon maitotuotteita ja sitten tietysti suolaa, joten ihan samoja ei voi antaa.
Mä olen nyt ihan uusavuton tässä. joten joku kiva resepti olis kiva! =)
Kommentit (3)
Ajattele, parin kuukauden päästä syö samaa kuin sinä.
Eli vähän suolattomampaa ruoka nyt, voi olla vähän muussatummassa muodossa.
Eikö teillä muuta ruokaa ole kuin savukala ja kana? Vois varmaan vähän panostaa monipuolisuuteen?
Jos olet ihan käsi, niin kysy pääsetkö johonkin ravitsemusterapeutille jutteleen ravinnosta.
Lapselle laitetaan lautaselle mitä päätät että syötte. Lapsi päättää määrän. Etkä ala antamaan mitään vaihtoehtoja jos ei joku kelpaa. On nälissään sitten seuraavalle ruokailulle saakka.
Lapsi siis maistaa ruokaa, jos ei halua syödä niin ei pakko. Joskus oppii ruokaan.
ja ota siitä osa lapselle, ennen kuin lisäät suolan. Kanaakin saa maustamattomana. Ite oon antanu esim keittoja, joissa on kermaa, kun oon kuumentanu sen kerman kiehuvaksi (pilkkoo valkuaisaineita). Hapanmaitotuotteet kans käy jo 10kk ikäiselle yleensä. Mutta lisää niitä maitotuotteita ja suolaa vasta, kun oot ottanu lapsen "osuuden" ruuasta erilleen. Oon itse todennu, että se on helpointa.
Joskus oon keitelly vaan kasviksia ja makaroneja ja antanu lapsen syödä sormin ite.
niin tee vaikka makaronilaatikkoa (suolattomana) tai sitten meidän tytön suosikkia maissipihvejä. tässä ohje: http://www.nutriciamuksu.fi/ruokatietoa/keittokirja/paaruoat/fi_FI/mais…