8kk lapsi ja ei syö muuta kun ihan soseita
olen yrittänyt siirtyä semmoisiin ruokiin missä on vähän isompia palasia, mutta kun antaa niin oksentaa kaiken pois, pari kertaa on kuitenki syönyt vähän ja maissinaksuista tykkää... mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Alkaa oleen toivoton oli kun lapsi ei syö..
Kommentit (10)
Minä panikoin samaa. Lapsi oli 11kk kun suostui syömään 8kk ikäisten soseita. 15kk kun suostui syömään 12kk ikäisten soseita. Nyt lapsi on lähes 2v ja syö ihan mitä vaan eli ihan samaa kuin vanhempansa.
Varsinkin jos lapsella ei ole vielä monta hammasta niin isompien palojen syöminen on vaikeaa. Kuvittelepa itse syöväsi isompia paloja jos sinulla olisi vain etuhampaat joilla purra. ;) Meillä lähti kovempien ruokien syöminen liikkeelle kunnolla (näin jälkikäteen ajatellen) siitä kun lapsella puhkesi sivultakin hampaita ja pääsi niillä puremaan ruokaa.
Siis ruka lautaselle ja vauvan eteen? Meillä on tuossa iässä jo kauhonut puuronkin itse käsin suuhun ;) Kokköisempi ruoka menee paremmin jos vauva saa itse viedä sen suuhunsa. Eli suosittelen sormiruokaa.
Oletko käynyt esim. perhakahvilassa seuraamassa, mitä samanikäisille lapsille yleensä syötetään? Ne soseet on useimmille vielä hienonhienoja. Noi suositukset ruuan koostumuksesta on yleisiä suosituksia, ja jokaisen lapsi siirtyy niihin sitten kun on valmis. Nyt siis vaan kaivat joko sauvasekoittimen esille tai annat taas noita sileitä soseita, ja kokeilet kuukauden päästä uudelleen.
ja palat ruoassa tökkii myös. Marjasosetta jossa pieniä paloja on alkanut syömään nyt ihan hyvin. Samoin maissinaksut, kurkku ja kananmuna menee pieninä paloina, mut muuten täytyy ruoka olla ihan hienona soseena.... Pikkuhiljaa kait tästä hyvä tulee.
Kokeile antaa hyvin pieninä määrinä suuhun. Lapsen oman lusikan kärjellä. Meillä oli alussa sama juttu, mutta nyt menee palat, kun aloitimme näin.
Mun tyttö on syönyt tosi pienestä sellaista karkeeta ruokaa ja kaverin vauva taas kakoo, jos vaikka leipää antaa. Hiljaa hyvää tulee:)
kökköruokia vähä aikaisemmin ku ny vasta 8kk iässä. mä annoin niitä 8kk purkkiruokia jo sillon ku tyttö oli 6kk. ja 6kk ikäisille on jo kökköruokia esim. semperillä.
ei tässä vissiin sitten mitään kiirettä vielä ole jos monet vielä syö niitä :) meinasin että kokeilen sekottaa sitä ihan sosetta siihen toiseen niin ei ole paljoa palasia :) Meidän kaupassa ei ollu 6kk ikäisille sitä kökköruokaa.. :/
Meidän 8 kk vanhalla ei tainnut olla kuin kaksi alahammasta. Eli siinä vaiheessa kun olisi pitänyt alkaa antaa "kökköruokaa" niin suussa ei ollut oikein välineistöä, jolla sitä pureskella. Eihän se lähes pelkillä ikenillä onnistu.
Mutta annapa joku suupala nyt ensi alkuun ja totuttele lapsi vähitellen. Jos suussa ei oikein ole vielä hampaita, odota, että hampaat puhkeavat.