Kokemuksia n. 7kk ikäisen hoitoon laittamisesta?
Meillä on kolme lasta, esikoinen menee eskariin ensi syksynä ja nuorimmat olisivat 3,5v ja 7kk kun heidän pitäisi mennä hoitoon. Kyse on siis ensi syksystä, kesän saavat olla vielä kotona. Esikoinen tulee olemaan päiväkodissa, mutta nuoremmat pääsevät pph:lle.
Kahden isomman lapsemme kanssa olen ollut kotona ekan 1,5v, mutta nyt se ei ole mahdollista. Aloitin äitiysloman vaikean raskauden takia niin aikaisin kun mahdollista, mutta loppujen lopuksi nuorin syntyikin yliaikaisena ja tämän takia äitiyslomani loppuu kun nuorin on 7kk. Tietysti voisin jäädä hoitovapaalle kuten aiemminkin, mutta jos haluan työpaikan läheltä niin työt on aloitettava heti kun äitiyslomani loppuu, olisi pitänyt aloittaa jo kun vauva 6kk, mutta työnantaja jousti sen verran, että saan alottaa kun vauva on 7kk. Entinen työpaikkani meni konkurssiin ja siksi minulla ei ole työpaikkaa johon palata.
Minulla siis on kyllä kaksi vaihtoehtoa työpaikkojen suhteen, molemmat ovat vakituisia, toinen tällä asuinpaikkakunnalla, jolla asumme ja toinen 80km päässä.
Tuossa kauempana olevassa työpaikassa olisi aavistuksen parempi palkka, joskin siitä ei juuri ole hyötyä kun se menee matkakuluihin ja tuon kauempana olevan työn saisin alottaa sitten kun nuorin on 1,5v. Mutta tämän miinuksia se, että loppupeleissä huonompi palkka, lasten hoitopäivät huomattavasti pidempiä ja luultavasti todella raskasta kulkea päivittäin ja ajaa 160km päivässä.
Sitten taas tässä asuinpaikkakunnallamme olevassa työpaikassa miinuksena on tuo, että nuorin joutuu todella varhain hoitoon, mutta plussana lasten lyhyemmät hoitopäivät ja ehdin olla enemmän lasten kanssa kun työmatkaan ei mene niin paljon aikaa.
Jos alotan työt kun nuorin on 1,5v niin lasten hoitopäivät ovat 6-16 tai 6-18. Sen sijaan jos aloitan työt nuorimman ollessa 7kk niin yksi hoitopäivä on 8tuntia pitkä, luultavasti hoitopäivä alkaisi 7-9 aikaan ja päättyisi 15-17 aikaan. Ja muiden neljän päivän pituus vaihtelisi 3-6tuntiin. Kahtena päivänä menisivät vasta puoliltapäivin hoitoon siis suoraan nukkumaan ja hoitopäivä olisi 3-4tunnin mittainen ja kahtena päivänä hoitopäivän pituus olisi luultavasti 5-6tuntia.
Minua vaan ahdistaa eniten, että nuorin on laitettava pienenä hoitoon. Siksi kaipaisin muiden kokemuksia miten on hoidon aloitus sujunut, jos jonkun lapsi on aloittanut hoidon n. 7kk iässä tai edes alle vuoden ikäisenä.
Kommentit (52)
Ap:llä on muutenkin vaikea tilanne ja sit tulet tänne sanomaan tuollasta.
Mutta mietipä kokonaisuutta, onko se sitten lapsille kiva, että äitillä menee työmatkoihin tuhottomasti aikaa ja se on heiltä pois se aika kun vaihtoehtona on myös, että äiti voisi olla lasten kanssa paljon enemmän, jos menee hieman aiemmin töihin.
Minut on aikoinaan laitettu 2,5kk iässä hoitoon ja ihan täysjärkinen minusta on tullut eikä ole jäänyt traumoja.
en ikinä laittaisi alle puolitoista vuotiasta hoitoon jos olisi pienikin mahdollisuus tehdä toisin. vauvahan se on ja usein vielä imetettävä tuon ikäisenä. ei käy kateeksi, tulee olemaan varmaan tuskaa myös äidille. niin pieni tarvitsee läheisyyttä ja läheisyyttä, tuossa se perusturvan tunne luodaan ja rakkauden tunteen pohja, hirveä eroahdistus lapselle ja äidille varmaan tulee. siellä ne itkee äitiä ja oppii konttaamaan ja kävelemään sekä puhumaan vieraan hoidossa =(
päiväkotiin, ns. vauvalaan. Ensimmäisen viikon itki aina viedessä, mutta päivä oli sujunut kuitenkin hyvin ilman itkuja ja muutenkin oli ollut todella hyväntuulinen. Meillä oli siinä mielessä ihana päiväkoti, että tyttö sai nukkua kahdet päikkärit kuten kotonakin eivätkä väkisin valvottaneet ja nukuttaneet vaan yksiä päikkäreitä. Nyt tyttö on jo 5v ja hyvin viihtyy edelleen hoidossa. Tosin kun palasi hoitoon 3,5v iässä niin sillon se alku oli todella vaikeaa, mutta pikkusiskonsa joka oli 11,5kk niin sopeutui hoitoon yhtä hyvin kun siskonsa vauvana.
Minä varmaan myös pph:n kanssa keskustelisin ainakin noista päiväunista, että voiko mennä niin kun kotonakin. Meidän tyttö ainakin nukkui vielä 7kk iässä kolmet päikkärit. Heräsi viiden tai kuuden aikoihin, ekat päikkärit oli n. 8-8.30 ja nukkui siis tunnin, toiset oli 11.30-12 ja nekin kesti tunnin ja viimeiset päikkärit oli 15-16aikoihin ja samoin nuo tunnin mittaiset ja loppuillan oli hereillä ja meni nukkumaan n. 21paikkeilla.
jos vanhemmilla on työpaikat?
Tiedän useampia, jotka ovat alottaneet hoidossa 6-9kk iässä. Hyvin ovat sopeutuneet/tottuneet.
Miksi kunta ottaa noin pienen hoitoon? Meillä ei onnistuisi.
Kimurantti tilanne tavallaan, mutta itse olen sitä mieltä, että laita ihmeessä lapsi hoitoon ja lähde itse tienaamaan! Ei 7 kk ole liian pieni hoitoon menemään. Varmasti kaikki menee ihan hyvin!! Ja todellakin ymmärrän ettei miehesi voi töistä olla nyt poissa.
Itse olemme mieheni kanssa opiskelijoita ja tulevana talvena yht. tulot tulevat olemaan vain vähän yli 1000 euroa kuussa, siitä puolet menee vuokraan. Siispä keväällä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin laittaa lapsi n. 9 kk ikäisenä hoitoon (jos ei jo ennemmin) ja hankkia kesätöitä kummallekin, tai ajaudumme väistämättä velkoihin.
Tsemppiä ap!!
Alkuun kuopusta hoiti veljen avovaimo, joka oli raskaana. Tosin tein vaan keikkaa, eli työpäiviä oli harvoin. Yhtäjaksoisen työn aloitin kuopuksen ollessa 8 kk:n ikäinen ja meni vuoropäiväkotiin hoitoon. Ihan hyvin meni, lapsesta on kasvanut ihan normaali. Täyttää kohta 10 v.
Ja ap:n tilanteessahan se jo on, kun lapsi on 7 kk. Mutta sääliksi käy hoitajaa.
Eikös esim. -70-luvulla kaikki lapset laitettu alle vuoden vanhana hoitoon. Minäkin olen ollut hoidoss 6kk ikäisestä lähtien.
ja päiväkotiin pääsi lähinnä kait sosiaalisin perustein. Meillä oli kotona hoitaja ja äidin palkka menikin sitten hoitomaksuihin kokonaan. Ja minä olin noin 3kk, kun äiti meni töihin.
Nyt itse olen kotona niin pitkään kuin pystyn eli varmaan kuopuksen täyttäessä 3 vuotta menen vasta töihin. Työpaikka vielä mulla on, mut en oo varma onko enää sitten. Mutta se on sitten sen ajan murhe. Nyt lapset on ykkösenä.
Ap:lle paljon tsemppiä! Vaikea tilanne teillä. Harkitkaa vielä sitä lastenhoitajaa kotiin. Jos vaikka jostain pystyisitte pihistämään sen verran.
joku tietäväisempi valistaa näistä lakipykälistä: eikös vanhemmalla ole LAKISÄÄTEINEN OIKEUS vanhempainvapaaseen, joten ei työnantaja, uusikaan, voi vaatia, että ap jättää hoitovapaansa käyttämättä työsuhteen alussa.
Ilmoitat ensimmäisenä työpäivänäsi jääväsi vanhempainvapaalle. Se ei käsittääkseni saa vaikuttaa työsuhteesi jatkumiseen. Jos kerran sinut on meriittiesi takia työhön palkattu ja työsopimuksessa on nimi alla, sinulla on ihan yhtäläinen oikeus vanhempainvapaaseen uudessa kuin vanhassakin työpaikassa. Eikö näin sano laki?
joku tietäväisempi valistaa näistä lakipykälistä: eikös vanhemmalla ole LAKISÄÄTEINEN OIKEUS vanhempainvapaaseen, joten ei työnantaja, uusikaan, voi vaatia, että ap jättää hoitovapaansa käyttämättä työsuhteen alussa.
Ilmoitat ensimmäisenä työpäivänäsi jääväsi vanhempainvapaalle. Se ei käsittääkseni saa vaikuttaa työsuhteesi jatkumiseen. Jos kerran sinut on meriittiesi takia työhön palkattu ja työsopimuksessa on nimi alla, sinulla on ihan yhtäläinen oikeus vanhempainvapaaseen uudessa kuin vanhassakin työpaikassa. Eikö näin sano laki?
sulla menee nyt hieman termit sekaisin... ensin on ÄITIYSvapaa (-loma) sitten VANHEMPAINvapaa ja sen jälkeen tulee HOITOvapaa. Ja yleensä lapsi on n.9kk kun vanhempainvapaa loppuu, mutta jos äitiysloma alkaa aikaisemmin niin se myös loppuu aiemmin.
Koittakaa nyt edes opetella nuo 3 termiä oikein niin ei tule sekaannuksia...
Ja hoitovapaalle voi jäädä, mutta ensin pitää olla (kai) se 6kk työsuhteessa ennenkuin sille voi jäädä
kun vaihtoehtona on laittaa pienenä hoitoon ja päästä lähelle töihin ja hoitopäivät on suht lyhyitä tai olla kotona pidempään ja mennä kauemmas töihin ja lapset joutuu olemaan hoidossa paljon pidempään ja ehdin olla heidän kanssaan paljon vähemmän.
Kokonaisuutta kun ajattelee niin on pienempi paha mennä töihin nuorimman ollessa 7kk kun mennä myöhemmin ja ajaa kohtuuttoman pitkä matka päivittäin.
Ja kun niitä töitä ei täältä niin vaan löydy, varsinkaan vakituisia paikkoja niin tämä on kun lottovoitto siinä mielessä.
ap