endo/pco
Millaisia oireita/löydöksiä teillä on ollut, jotka kärsitte endosta tai PCO:sta? Minulla itselläni ei ole diagnosoitu kumpaakaan, mutta epäilen, että minulla saattaisi olla jonkinasteista endometrioosia. Gynet ei vaan ole kukaan sitä kovin vakavasti ottanut, kun olen asiasta maininnut.. Voiko endoa tai PCO:ta diagnosoida pelkästään ultrassa vai vaatiiko se muitakin tutkimuksia? Itselläni on takana yksi keskenmeno, eikä uutta raskautta ole alkanut toiveista ja yrityksistä huolimatta :( Mietin jo, että pitäisikö hakeutua kunnon tutkimuksiin ennen kuin on liian myöhäistä. Mieheni kanssa toivotaan lasta enemmän kuin mitään muuta, mutta ei vaan raskaus ota alkaakseen :(
Kommentit (2)
pco kyllä pitäis näkyä ultrassa. monirakkulaiset munasarjat.. sitä on monen asteista, mutta esimerkkioireina kuukautiset ei tule silloin kuin pitäisi, akne, ylipaino, hirsutismi... eiköhän se kannata pyytää lähete lapsettomuushoitoihin, sielä ne selvittää kaiken minkä pystyvät..tsemppiä
Endometrioosi on usein kivulias tila jossa lihassolut ovat "eksyneet" väärään paikkaan eli vatsaonteloon ja näkyvät "läiskinä" tai laikkuina elinten pinnalla. Olen itse leikkaussalihoitaja ja hoitanut endometrioosia tähystyskirurgian avulla useita vuosia. Näitä endometrioosilaikkuja hoidetaan siis tähystyksessä "polttamalla" eli tuhoamalla sitä alueilta joissa sitä esiintyy. Ei tiedetä varmuudella miksi sillä on vaikutus hedelmöittymiseen mutta varmuudella tiedetään että niillä joilla endometrioosia esiintyy on usein vaikeuksia tulla raskaaksi. Tiedän kyllä parin joilla on tästä huolimatta 3 lasta ja neljättä suunnitellaan. Tsemppiä ja toivon että ongelma selviää. Kannattaa varmaan tutkia asiaa ja saada siisen asianmukaista hoitoa.