Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla sydän välillä muljahtaa tai tuntuu semmonen puristava ote

Vierailija
28.05.2010 |

Siinäpä se. Siis lähinnä kun pyöräilen tai kävelen, joskus (harvoin) mulla tuntuu oudolta sydämessä, siis varmaan lyö ylimääräisen kerran tai liian vähän tms. Äsken juuri pari kertaa peräkkäin tuntui sellanen nopea, pieni puristus.

Pitääkö mun huolestua? Olen ihan varma, että jos menen lääkäriin, se nauraa mut pihalle, kuuntelee sydämen eikä huomaa mitään erityistä, koska noita tosiaan tulee todella harvoin. Mä olen 30-vuotias, normaalipainoinen, tupakoin ehkä yhden tupakan verran viikossa, jos sitäkään, liikuntaa harrastan kylläkin vain hyötyliikuntana, siis kävelen ja pyöräilen aika paljon.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuleeko se tunne rasituksen aikana vai sen jälkeen? etenkin, jos tulee rasituksen jälkeen, on luultavasti normaali lisälyönti, joita on meillä kaikilla. toiset vaan tuntee ne paremmin. jos sen aikana ei huimaa, tule huonoa oloa tms., ei huolta, normaali ilmiö. jos tulee rasituksen aikana usein, sit vois kävästä lääkärillä jos se sua häiritsee. ei sillonkaan välttämättä ole vaarallinen, mutta sitten se olis hyvä varmistaa. mut et sä nyt missään tapauksessa siinä kuolemassa ole!

terv. kardiologinen sairaanhoitaja

Vierailija
2/8 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee siis nimenomaan rasituksen aikana. Mulla on myös pyörtyilemiskokemuksia, siis olen muutaman kerran elämässäni pyörtynyt joko juurin rasituksen ja kuumuuden takia tai ihan iilman mitään näkyvää syytä. Näistä pyörtyilyistä on kyllä jo useampi vuosi.

Ihan kiva, jos en ole kuolemassa. Olen kyllä joskus epäillyt, että mulla saattais olla joku sydänvika tms., mm. nimenomaan noiden pyörtyilyjen takia, mut en ole lääkäreille kai asiasta puhunut.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunne johtuu siitä, että normaalin sydämen lyönnin jälkeen tulee nopeasti toinen, nk. lisälyönti. sen jälkeen menee aavistuksen kauemmin siihen seuraavaan "normaaliin" lyöntiin ja sydän ehtii täyttyä hiukan normaalia enemmän. tämä seuraava normaalilyönti sitten lähettää pikkaisen normaalia enemmän verta eteenpäin sydämestä koska sitä on sinne hiukan enemmän ehtinyt kertyä. tästä tulee se muljahdustunne. kyseessä on sydämen sähköiseen toimintaan liittyvä asia, johon ei juurikaan elintavoilla voi vaikuttaa. paitsi ehkä stressi ja vaikkapa krapula voivat näitä lisälyöntejä lisätä. mutta painotan jälleen, että jos tulee harvakseltaan ja yleensä liikunnan jälkeen tai levossa, ovat täysin vaarattomia ja normaaleja.

Vierailija
4/8 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti vielä huomaat vastata, sillä mulla tosiaan ei tule levossa tuo tunne, vaan rasituksessa, ja rasitus saattaa myös (harvemmin, mutta kuitenkin) aiheuttaa näön ja kuulon sumentumista ja siis myös todella harvoin pyörtyilyä.

Ap

Vierailija
5/8 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee siis nimenomaan rasituksen aikana. Mulla on myös pyörtyilemiskokemuksia, siis olen muutaman kerran elämässäni pyörtynyt joko juurin rasituksen ja kuumuuden takia tai ihan iilman mitään näkyvää syytä. Näistä pyörtyilyistä on kyllä jo useampi vuosi.

Ihan kiva, jos en ole kuolemassa. Olen kyllä joskus epäillyt, että mulla saattais olla joku sydänvika tms., mm. nimenomaan noiden pyörtyilyjen takia, mut en ole lääkäreille kai asiasta puhunut.

Ap

Jos sulla on tommosta pyörtyilyä olemassa, menisin kyllä lääkäriin vaikka edellisestä onkin kauan ja varsinkin jos tulee rasituksessa. voi olla kyseessä sähkötoiminnan häiriö, joka on hoidettavissa, eikä ole varsinaisesti mikään sydänvika. pyörtyilyä kyllä voi tulla myöhemminkin jos sellainen sähkön johtumishäiriö siellä sydämessä on. suosittelen siis käymään lääkärillä. Ja jos se terveyskeksuksen lääkäri ei meinaa tehdä asialle mitään, vaadi lähete erikoislääkärin puheille. se on yksi polikäynti jossa lähinnä juttelet lääkärin kanssa ja tarpeen vaatiessa lääkäri voi tehdä sulle ultraäänitutkimuksen rintakehän päältä. sillä se asia olis ainakin sitten selvitetty.

Vierailija
6/8 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes, näin teen! Suuri kiitos sulle! Ja kiitos kun rauhoittelet myös!!!

Ap

Vierailija
7/8 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ton takia kannata yöunia menettää kuitenkaan, hoida vaan se lääkärikäynti varmuuden vuoksi alta pois! meillä käy polilla paljon juuri samoilla oireilla olevia potilaita (erikoislääkärillä siis). usein niille jutuille ei tarvi tehdä mitään jos potilas ei sitä itse halua. joskus harvoin kyseessä sellainen johtumishäiriö, mikä suositellaan hoitamaan.

Vierailija
8/8 |
28.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minullakin aina joskus muljahtelee, siis levossa. Työterveyslääkäri ei ole kovin aktiivinen sen tutkimisessa. Minulla itselläni on nyt rauhallisempi olo, kun tiedän, mistä se muljahdus johtuu. Se kun tuntuu siltä, että sydän siirtyisi paikaltaan. Kiva tietä, ettei se oikeasti käännykkään ympäri :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi