mitä tekisitte tämän mummon asiassa?
hänellä on Alzhaimer, ikää on 82v. ja hän juo usein mielellään viiniä. Mutta nyt lääkärit ovat kieltäneet häneltä viinin juonnin koska se hidastaa lääkkeiden vaikusta.
Olen hakenut hänelle silloin tällöin viiniä, koska hän asuu yksin ja ainoa ilo on viinilasi silloin tällöin. Hänellä ei ole sukulaisia ja eikä hän pääse ulos yksin. teenkö väärin kun haen hänelle viiniä?
Kommentit (14)
hän juo aika pikapikavauhtia sen pullon, jos rehellisiä ollaan.
ap.
En veisi kuitenkaan viiniä kovin usein, ettei ala juoda liikaa (ei montaa lasillista päivässä).
Alkoholihan voi myös pahentaa alzheimeria sinansä jos paljon juo jajoka tapauksessa humalaan tulee vähemmästä kuin terveenä. Toisaalta taas onhan se nyt sairaalla ja vanhuksellakin oikeus nauttia elämästään, mitä sitten jos se on vähän epäterveellistä. Se on perusihmisoikeus sentään määrätä syömisestään ja juomisestaan itse.
Tekisin minä sen viinin kanssa miten hyvänsä , yrittäisin kyllä pitää huolta siitä, että se vinilasillinen ei olisi ihan ainoa ilo, mitä hänellä on. On meinaan melko vähäinen ilo sekin.
Jotenkin tuntuu, että kyllä tuossa iässä saa edes jotenkin yrittää nauttia jostakin. Kamalaa jos ei edes asunnostaan pääse ulos ikinä:(
Veisin varmaan itsekin viiniä, mutta pitäisi huolen etten kovin usein.
Jos mummo juo koko pullon kerralla, niin se on jo tosi paljon! Saattaa tehdä hänelle tosi pahaa hallaa, ei vanhuksen kroppa kestä enää tuollaisia alkoholimääriä.
hänelle asiasta. Minä en haluaisi hakea sitä niin usein hänelle mutta hän haluaa ja kinuaa aina, kun käyn siellä. Minä veisin häntä mielelläni ulos mutta hän ei halua aina lähteä.
ap.
Jos mummo juo koko pullon kerralla, niin se on jo tosi paljon! Saattaa tehdä hänelle tosi pahaa hallaa, ei vanhuksen kroppa kestä enää tuollaisia alkoholimääriä.
siis herranjesta, se mummohan on henkisesti kuolemassa joka tapauksessa. Mitä hyötyä tai iloa hänelle on enää pitää sitä ruumista hengissä hirveällä pinnistelyllä ja kieltäymyksellä? Anna sen nauttia edes kunnon kännistä kun vielä siihen pystyy. Sama se jos sitten vihanneksena on muutaman viikon vähemmän!
(terveisin yhden dementikon tytär)
Kyllä tuossa iässä ny voi jo vähän irrotellakin. Eihän se alzhaimer ikinä edes parannu joten ihan sama.
Voithan viedä vaikka pikkupulloja, joten kerta-annos ei ole niin iso, että pääsee hengenvaarallisia kännejä juomaan.
Miten usein mummo sitä haluaa haettavan?
Mä olen sitä mieltä, että täytyy tossa iässä jotakin omaa olla, sanoivat lääkärit mitä hyvänsä. Ei yksi vinkkupullo silloin tällöin mummoa tapa.
että mitä väliä enää kun ei sitä elämää ole kauhean paljoa jäljellä muutenkaan.
Hänellä käy kotisairaanhoito ja he tuntuvat paheksuvan tätä viinin juontia. Olen kyllä jutellut asiasta heidänkin kanssa.
ap.
eli kerran viikossa ja pari pulloa.
ap.
Mun mummolla dementia, diabetes, alzheimer ja mitä lie muuta. Ei saisi syödä suklaata ym. mutta syö ihan kunnolla ja sanoo että mitä väliä enää tässä vaiheessa on. Oikeasti kun ei elinaikaa muutenkaan enää paljon ole tai ties kuinka kauan enää "tolkuissaan" niin mitä sitä enää jarruttelemaan. Etenkin jos elämänlaatu on yksin sisällä kököttämistä eikä siitä tule muuksi muuttumaan niin mitä väliä? Mietipä jos itse olisit siinä tilanteessa?
siis herranjesta, se mummohan on henkisesti kuolemassa joka tapauksessa. Mitä hyötyä tai iloa hänelle on enää pitää sitä ruumista hengissä hirveällä pinnistelyllä ja kieltäymyksellä? Anna sen nauttia edes kunnon kännistä kun vielä siihen pystyy. Sama se jos sitten vihanneksena on muutaman viikon vähemmän!
(terveisin yhden dementikon tytär)
jos mummi ei sitä koko pulloa vetäse kerralla.
Kyllähän ryhmäkodeissa yms. annetaan mummoille napsuja konjakkia tms. silloin tällöin. Ja aika monella sielläkin on jos minkämoinen lääkitys