Meneekö lapsilisä lapseen?
Vai ihan yleiseen talouden pitoon?
Mun vanhemmat veti herneet nenään ku sewlvisi, että me emme talleta lapsilisiä lasten omille tileille vaan ne menevät ihan minun tilille koko perheen käyttöön. Olemme hyvin toimeen tuleva perhe, lapsilla on kaikki mitä tarvitsevat. Heillä on omat säästötilinsä ja osakesalkut. Emme mieheni kanssa olleet edes ajatelleet, että lapsilisät pitäisi panna aina tilille. Nyt vanhempani tekivät ison siirron lasten tileille ja "anelivat" meitä tästä lähtien laittamaan tuon 100€/kk/lapsi lapsille. Olemme kyllä miehen kanssa puhuneet, että haluamme lapsille maksaa autokoulut, ensiasunnon huonekalut ym. elämän alkuun auttavat asiat. Siltikin äitini varsinkin oli vihainen.
Kommentit (37)
selvällä suomen kieleläl sanoi, että lapsilisä on lapselle. Ja on kovin ikävää kun se ei aina toteudu.
kyllähän asia silloin niin on! Kyllä ministerit tietää ja puhuu AINA totta!
mutta joo, päästäisiinkö tästä jo eteenpäin :)
ihan normaaliin elämiseen, laskujen maksuun, ruokaan jne.
En erottele mikä raha on mistäkin tullut eikä käyttötarkoitus muutu sen perusteella. Periaatteessa meilläkin olisi varaa säästää rahat lapsille, mutta en ymmärrä miksi tekisin niin.
Jos lapsilisä on tarkoitettu lapselle niin eikö se mene oikeaan osoitteeseen jos rahalla ostetaan ruokaa ja rahoitetaan peruselämistä? Tuskin päättäjät ovat tarkoittaneet sillä, että raha menee lapselle, että lapsilisä pitää sijoittaa osakkeisiin tai laittaa lapsen tilille.
Meillä kolme lasta ja summahan on eri jokaisesta lapsesta. Mun mielestä olisi epäreilua antaa esikoiselle vähiten ja nuorimmalle eniten rahaa. Kyllä ne rahat meillä ainakin käytetään ihan yleisiin menoihin kuten ruokaan, vaatteisiin ja nyt viikonloppuna jopa uuteen turvaistuimeen. No hyi meitä, kun tollaisiin turhuuksiin lasten rahat tuhlataan.
Ps. Meillä on jokaisella lapsella säästötilit erikseen.
Meillä ei ole mitään rahoja korvamerkitty, sekä miehen että minun palkat, kuten myös lapsilisät yms., menevät perheen yhteiseen elämiseen. Niillä eletään, ostellaan ja huvitellaan kaikki yhdessä tai kukin joskus erikseen.
Meillä kolme lasta ja summahan on eri jokaisesta lapsesta. Mun mielestä olisi epäreilua antaa esikoiselle vähiten ja nuorimmalle eniten rahaa. Kyllä ne rahat meillä ainakin käytetään ihan yleisiin menoihin kuten ruokaan, vaatteisiin ja nyt viikonloppuna jopa uuteen turvaistuimeen. No hyi meitä, kun tollaisiin turhuuksiin lasten rahat tuhlataan. Ps. Meillä on jokaisella lapsella säästötilit erikseen.
Samaan tyyliin meilläkin, vaikkakin vaan sen yhden ainokaisen kanssa.
Lasten kulut katetaan omilla tuloillamme.
kolmesta lapsesta menee sama summa omille tileille, vaikka lapsilisän määrä jokaisella onkin hieman eri.
korvamerkitä rahoja, kaikki tulee yhdelle tilille ja sieltä käytetään mihin käytetään. Lapsen tilille ei lapsilisät mene.
meidän vanhempien tilille eikä mietitä mihin ne menee mut kyllähän noihin lapsiin menee ainaki sen lapsilisän verran kuukaudessa (2 alle 2v) ja vaikka ei meniskään ihan kaikki niin aina välillä tulee isompia lapsiin liittyviä ostoksia (rattaat, turvaistuin, vaatteita ym). Vähän pelottais et miten taloudelle kävis jos kaikki lasten kustannukset pitäis ottaa "omista" pienehköistä tuloista... Mä oon ainaki käsittänyt sen niin, että lapsilisä on nimenomaan tarkotettu lapsesta aiheutuviin kustannuksiin (ruoka, vaipat, tarvikkeet jne).
En minä tiedä kenelle se nyt sitten meillä menee...
Mutta aivan varmasti meillä kuluu lapsen hankintoihin ja menoihin enemmän rahaa kuin tuo 100 euroa kuussa, joten ei tarvitse olla huolissaan, etteikö lapsi saisi sen mitä tarvitseekin, tuo satanen ei mene äidin hömppäkuluihin lapsen kustannuksella.
ja sitten 10 euroa lasten tilille joka kuukausi 17 ikävuoteen saakka.
Meillä on alun pitäen laitettu lapsilisät erilliselle säästötilille, josta maksetaan isompia lasten hankintoja myöhemmin (ajokortteja, mopoja, kalliimpia harrastuksia). Puolet lapsilisistä tosin kuluu heti lasten kuukausittaisiin rahastosäästösopimuksiin. Lisäksi heillä on omaa asuntoa varten isovanhempien säästämää pesämunaa osakkeina.
Olemme ihan normaalituloinen perhe, itse tosin olen vielä opiskelija. Ei se lapsilisien säästäminen ole niinkään paljon tuloista kiinni kuin halusta.
On heillä kaikilla (3kpl) kyllä säästötilit, jossain vaiheessa sinne meni joitakin kymppejä, ei enää. Pitää mennä taas laittamaan vaikka kymppi kuussa kaikille.
Minä en kyllä aio maksaa lapsien autokoulua tms. hieman voin avustaa. Mutta jos tuonnekkin ennen 18v-syntymäpäivää kertyy vaikka parikolme tonnia, niin ihan itse saa sillä maksaa, ei se ole humputukseen tarkoitettu.
Mitään ei siitä jää säästöön lapsille tai kenellekään.
alunperin tarkoitettu ÄIDIN omaksi rahaksi. Että näin:)
missä? Kelan sivuillako?
lapsista koituviin kuluihin. Naita kuluja ovat myos asumis- ja ruokakulut. En todellakaan ajattele, etta se on vain ja ainoastaan tarkoitettu lapsille saastoon laitettavaksi, muutenhan se tulisi lapsen nimelle jollekin saastotilille.
MUTTA jos meilla varaa olisi olla lapsilisat kayttamatta yleiseen talouteen niin tottahan sitten laittaisin ne lasten tileille tulevaisuutta varten.