Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opet, rehtorit, sijaiset!

Vierailija
27.05.2010 |

Onko paikalla opettajan sijaisuuksista tietäviä?

Olen lastentarhanopettaja ja nyt tehnyt pitkiä sijaisuuksia päiväkodeissa, mutta nyt on mitta täynnä. Opiskelemaan en vielä hakenut, mutta tahtoisin ensi vuoden tehdä open sijaisuuksia kouluissa. Siis sopii lyhyemmätkin pätkät, kunhan töitä olisi suht koko ajan. Miten se käytännössä toimii?

Meidän kunnassa ei ole keskitettyä sijaislistaa koulutoimistossa, eli varmaan kannattaa ilmoittautua rehtoreille. Mutta koska? Kuinka moneen kouluun, ettei tule töitä liikaa eikä liian vähän?

Omia lapsia on sekä ala- että yläkoulussa, kannattaako noihin kouluihin ilmoittautua? Mitä muuta huomioitava?

Jos joku jaksaisi vastata, olisin kiitollinen!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet valmis töihin "heti" esim. sairastapauksissa.

Vierailija
2/10 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun tein, niin ilmoittelin itsestäni rehtoreille ja vararehtoreille (useimmissa tapauksissa juuri vararehtori oli se, joka soitti).

Ja ilmoittele itsestäsi elokuussa heti koulujen alettua. Nyt ei kannata, unohdut vain.

Ilmoitat niin moneen kouluun kun pystyt kohtuullisesti kulkemaan. Aina voi sanoa ei. Vaikka olisit ilmoittautunut vain kahteen kouluun, niin päällekkäisyyksiä voi tulla silti. Ja toisaalta, vaikka olisit ilmoittanut itsestäsi kymmeneen kouluun, niin saattaa olla ihan hiljaisia jaksoja.

Muista kertoa mitä olet valmis opettamaan. Aineet? Luokanopettajuutta? Mitä et hallitse (esim. voitko opettaa yläkoululaisille kemiaa, kotitaloutta, puutöitä ym.)?

Tässä nyt joitakin kokemuksia :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä tässä vaiheessa on olemassa teoreettinen mahdollisuus myös pitemmistä sijaisuuksista, kun joku opettaja on jo ilmoittanut olevansa osan syksyä sairaslomalla tai koulutuksessa tms. Tietysti kannattaa ilmoittautua myös sitten syksyllä uudelleen päivittääkseen tilanteen.

Mut sori, kaikella todennäköisyydellä töitä EI tule olemaan "suht koko ajan". Sijaisuudet on just sellaisia, että yhdellä viikolla pitäisi olla kolmessa paikkaa yhtä aikaa ja seuraavat kaksi viikkoa onkin sitten hiljaista. Kylmä tosiasia on, että jollei saa oikeasti pitkää pestiä, sijaisuuksilla ei elä, ne ovat vain hauskaa ajankulua työttömyyden lomassa.

Vierailija
4/10 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morre kiitos!

Toi on kyllä hyvä muistaa sanoa, että esim. matemaattiset aineet onnistuu, mutta kielistä korkeintaan englanti ja ruotsi, kun saksaa ja ranskaa en ole lukenut yhtään. Vois olla kivaa, kun oppilaat sais puhua vaikka siansaksaa ja sijainen vaan nyökyttelis tyytyväisenä. Olen siis joskus ennen lapsia tehnyt vähän sijaisuuksia, mutta en tällä lailla järjestelmällisesti.

Onko kellään muita vinkkejä?

Vierailija
5/10 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä tosiasia on, että jollei saa oikeasti pitkää pestiä, sijaisuuksilla ei elä, ne ovat vain hauskaa ajankulua työttömyyden lomassa.

Tein sijaisuuksia opiskelun ohessa, joten en varsinaisesti ollut riippuvainen niistä vaan sillä sain ns. ylimääräistä rahaa.

Pyrkisin ap:n tilanteessa hakemaan reilusti pidempää sijaisuutta.

Vierailija
6/10 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin yleisesti ottaen en usko, että pääset aineenopettajan sijaisuuksia tekemään ilman minkäänlaista koulutusta tai edes koulutuspaikkaa!

Luokanopen sijaisuuksia alaluokilla voit päästäkin tekemään, mutta ei niiden varaan voi talouttaan laskea! Vertailukohtana voin sanoa, että minä itse tein sijaisuuksia viimeisenä opintovuotenani, kun gradu oli enää tekemättä. Olin siis viittä vaille valmis FM ja aineenopettaja (äidinkieli ja kirjallisuus), kokemusta mm. lastenhoitotyöstä päiväkodeissa ja kasvatustieteelliset opinnotkin taustalla. Ilmoitin itsestäni 106 kouluun (eli kaikkiin kotipaikkakuntani Helsingin kouluihin). Sainkin ihan mukavasti sijaisuuspyyntöjä - niin luokanopen kuin aineenopen sijaisuuksiin. Osa oli yhden päivän, pisimmät parin viikon sijaisuuksia. Keskimäärin töitä oli n. 2-3 päivänä viikossa, ja niillä tienasi alle tonnin kuussa, sillä alaluokilla päivät ovat yleensä aika lyhyitä.

Lähetä itsestäsi kirjallinen esittely rehtoreille ja vararehtoreille heti elokuun alussa, mutta älä missään nimessä kuvittele, että saisit sitä kautta töitä, jotka olisivat verrannollisia täysaikaiseen työntekoon.

Vierailija
7/10 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidemmästä sijaisuudesta on turha haaveillakaan, jos ei ole koulutusta ja työkokemusta. Itse olen valmis aineenopettaja ja kokemusta löytyy puolentoista lukuvuoden opetustöistä. Onnistuin pitkän hakemisen jälkeen saamaan ensi lukuvuodeksi SYYSLUKUKAUDEN pituisen määräaikaisen sijaisuuden. Koko lukuvuoden sijaisuuksiin oli hakijoita pilvin pimein. Rehtorit eivät edes haastattele epäpäteviä, saati sitten sellaisia, jotka eivät edes opiskele alaa.

Vierailija
8/10 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lyhyisiin parin päivän sijaisuuksiin ei mielellään palkata ketään vaan hoidetaan muiden opettajien voimin... Mutta käsittääkseni päteviäkin hakijoita on tarjolla, joten paikkakunnasta riippuen epäpätevän työnsaantimahdollisuudet eivät välttämättä ole kauhea hyvät.

pidemmästä sijaisuudesta on turha haaveillakaan, jos ei ole koulutusta ja työkokemusta. Itse olen valmis aineenopettaja ja kokemusta löytyy puolentoista lukuvuoden opetustöistä. Onnistuin pitkän hakemisen jälkeen saamaan ensi lukuvuodeksi SYYSLUKUKAUDEN pituisen määräaikaisen sijaisuuden. Koko lukuvuoden sijaisuuksiin oli hakijoita pilvin pimein. Rehtorit eivät edes haastattele epäpäteviä, saati sitten sellaisia, jotka eivät edes opiskele alaa.

Vierailija
9/10 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä sijaisia ei ole pakko palkata pätevyysjärjestyksessä. Päinvastoin, rehtori voi pienessä kunnassa pienellä budjetilla toimiessaan laskea, että epäpätevän palkka on pienempi kuin pätevän ja palkata sen pärstäkertoimeltaan sopivan nuoren ylioppilaan...

Vierailija
10/10 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan haetaan pätevää. Ilmoituksissakin jo lukee, että "määräaikaisten tehtävien ollessa kyseessä, voidaan PÄTEVIEN HAKIJOIDEN PUUTTUESSA huomioida myös epäpätevät hakijat".

Ja onhan se nyt fakta, että epäpätevä, jolla ei ole YHTÄÄN alan koulutusta eikä sijaistuskokemusta, on joka tapauksessa niiden epäpätevienkin hakijoiden hännillä.

En usko, että mistään lohkeaa pidempiaikainen sijaisuus noilla meriteeillä. Nopean varoitusajan lyhyitä sairauslomasijaisuuksia alaluokille kyllä varmasti löytyy, sillä silloin on valttia saatavuus eli se, että pääsee tulemaan vaikka heti. Niillä sijaisuuksilla ei kuitenkaan elä kuin äärimmäisellä tuurilla ja väliaikaisesti (esim. pahimpaan flunssa-aikaan), vaan lähinnä hankkii lisäansiota.

Itse sijaistin yhden syksyn "päätoimisesti", kun olin jo tehnyt muut opintoni, mutta aineenopettajan pedagogisen pätevyyden saattoi tehdä loppuun vasta kevätlukukautena. Olin siis työtön ja toimeton ja aina valmis menemään niin ala- kuin yläluokille ja lukioonkin. Tienasin 500-1000 euroa kuussa. Paikkakuntana Helsinki ja olin useamman kymmenen koulun sijaisuuslistoilla. Koulutusta ja kokemusta jo taustalla.