Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen? Asiaa polttareiden kustannuksista.

Vierailija
26.05.2010 |

Meillä on taloudellisesti erittäin tiukkaa tällä hetkellä. Mies elättää yksin palkallaan viisihenkistä perhettä, sillä opiskelen.

Käly on menossa naimisiin ja kaaso järjestää polttareita. Sanoin jo heti suunnittelun alkuvaiheessa, että minulla ei todellakaan ole varaa laittaa polttareihin kuin max 30 euroa, muuten en voi osallistua.

Vaikka kuinka eläisi säästeliäästi, niin koko ajan on lasten synttäreitä ja ylimääräisiä menoja vaikkapa päiväkodin retkeä varten, näistä pikkurahoista kasvaa iso menoreikä helposti, ellei niitä pidä kurissa.

Häihinkin menee rahaa, kun pitää matkustaa paikkakunnalle, hankkia lapsille taas juhlavaatteet jne. Ja häälahja. Siksi olen ehdoton tuossa 30 eurossa.

Alussa budjetti luvattiin pitää 30 eurossa, mutta nyt kaaso lähetti kaikille viestin, että lopullista maksettavaa tuleekin 48 euroa + omat ruokailut ja julkisten kulkuvälineiden maksut (neljä matkaa, eli 10 euroa).

Toisin sanoen budjetti kaksinkertaistui. Polttarit ovat lauantaina. Mitä teen? En todellakaan halua maksaa noin paljoa. Keksisin hyvin paljon tärkeämpiäkin sijoituskohteita rahoille.

En halua nostaa suurta haloota, mutta on mielestäni todella törkeää.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. omissa polttareissani osa jätti maksullisen seikkailuradan väliin. Paljonko kustantaa jos osallistut vain matkoihin ja ruokailuun sekä tietysti osaan morsiammen kuluista?

Vierailija
2/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin hänkään törkeyksissään tai inhotuksissaan järkkäsi niin "kalliit" polttarit, vai mitä luulet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hänelle raha on aina ollut samantekevää. Peri suuren omaisuuden jo teini-iässä, eikä ole koskaan joutunut miettimään raha-asioita. Sitä on aina ollut.

Huoleton rahankäyttö on tullut esille monessa eri yhteydessä aiemminkin. On siis hyvin todennäköistä, ettei kaaso oikeasti ymmärrä 30:n ja 60:n euron välillä olevan kovinkaan suurta eroa. On myös sokea kaikelle "näkymättömälle" rahalle, kuten tuo bussilla liikkumiseen menevä 10 euroa ja ruokailut.

Suunnitelmat ovat alusta asti olleet samat, mutta nyt kaaso on lisännyt pari "pikkukivaa", joista tuli nuo ylimääräiset kustannukset. Malliesimerkki siitä, että pienistä puroista kasvaa iso joki.

ap

Vierailija
4/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit ilmoittanut oman kipurajasi jo alussa, niinpä et siis nyt pääse osallistumaan. Piste.

Vierailija
5/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaaso suostuu, niin minusta olisi parasta, jos voisit jättää jonkun osan polttareista väliin. Esim. ystäväni polttareissa sauna oli kallis yksittäinen kulu, jos ei tullut saunomaan, niin mukaan pääsi halvemmalla. Nämähän ovat poikkaeusjärjestelyjä, ja onnistuvat, jos on sovitteleva kaaso, eikä montaa vierasta, joilla on pieni budjetti.

Ei tietenkään voi olettaa, että polttareiden budjetti määräytyy sen henkilön mukaan, jolla on pienin budjetti. Toisaalta ei voida olettaa, että ihminen voi osallistua polttareihin, jos ei ole rahaa.

Vierailija
6/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää. Mielestäni tuo on jo myös periaatekysymys. Itse maksaisin sen 30€, en muuta. Silloin, kun olen töissä, rahaa on hyvin käytettäviisä, mutta ymmärrän myös ettei kaikilla sitä ole.

Vierailija
7/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaaso suostuu, niin minusta olisi parasta, jos voisit jättää jonkun osan polttareista väliin. Esim. ystäväni polttareissa sauna oli kallis yksittäinen kulu, jos ei tullut saunomaan, niin mukaan pääsi halvemmalla. Nämähän ovat poikkaeusjärjestelyjä, ja onnistuvat, jos on sovitteleva kaaso, eikä montaa vierasta, joilla on pieni budjetti. Ei tietenkään voi olettaa, että polttareiden budjetti määräytyy sen henkilön mukaan, jolla on pienin budjetti. Toisaalta ei voida olettaa, että ihminen voi osallistua polttareihin, jos ei ole rahaa.

Vierailija
8/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No maksakoot kaaso itse "pikkukivansa"

Ärsyttävää. Mielestäni tuo on jo myös periaatekysymys. Itse maksaisin sen 30€, en muuta. Silloin, kun olen töissä, rahaa on hyvin käytettäviisä, mutta ymmärrän myös ettei kaikilla sitä ole.

Jos hänellä ei ole suurta eroa 30 eurolle ja 60 eurolle, niin ehkä ei ole sitten suurta eroa 60 eurolle ja 90 eurolle?

Vierailija
9/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan alussa tämä 30 euroa oli ihan yleisesti hyväksytty katto - viestiteltiin yhteismeilejä polttareihin osallistuvien kesken.

Polttaripäivä on rakennettu niin, ettei oikein kesken voi tulla. Kalliit menot osuvat väleihin.

Jos olisin ilkeä ihminen, menisin mukaan ja maksaisin sen 30 euroa, josta alunperin sovittiin. Tai lähetän kaasolle viestin, että osallistun 30 euron edestä ja kun se raja tulee vastaan, lähden kotiin. On kuitenkin epäreilua maksattaa muut hommat sitten muilla, kun on yksi kustannusten jakaja vähemmän..

ap

Vierailija
10/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä löydätte kompromissin. Voisit ehkä toisaan osallistua vain osaan ohjelmasta. Lapsiperheen äidille on minusta ihan "hyväksyttävääkin" olla mukana vain lyhyemmän aikaa, perheellä kun voi olla muitakin menoja. Tietysti tuo rahapuoli on vähän kiusallinen puheenaihe, mutta en oikein näe vaihtoehtoa sen kiertämiseen. Tai tietysti, jos vain ilmoitat, ettet pääsekään mukaan. Minä kyllä yrittäisin keskustella, toivottavasti pääsette johonin ratkaisuun.

Vierailija
11/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienemmistä kustannuksista voi porukassa olla muitakin, jotka mielellään karsisivat kustannuksia. Joten siinäkin mielessä kannattaa keskustella vielä. Jospa ne "pikkukivat" voisi kuitenkin jättää pois, tai kaaso sitten kustantaa.

Vierailija
12/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että valitettavasti osaltasi se on niin paljon, ettet voi tällä kertaa osallistua, koska sulla oli 30 euroa ehdottomana maksimina. Pahoittelet toki vuolaasti asiaa.

Vierailija
13/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää maksaa vaikka ei pääse. Sit saa nimensä polttarikansioon. Koska muuten muut maksavat kokonaisuudessaan sen sinun osuutesi. Mutta tässä tilanteessa ottaisin kaasoon yhteyttä ja kertoisin kuinka asia on. että ei vaan ole enempää maksaa, että jätänko kokonaan väliin (enkä maksa mitään) tai tulen ja maksan sen 30 eur.

Onkohan porukassa moni muukin samoilla mietteillä kuin ap. Sitten jos moni jääkin pois, lopullinen summa voi nousta tuosta 48 eur.

Vierailija
14/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestää niin kalliita polttareita. Häihin osallistuminenkin jo tulee kalliiksi lahjoineen ja juhlavaatteineen...

Vierailija
15/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 euroa on aika vähän. Tuntuu siltä, että nykyään harvoista polttareista selviää alle sadan euron.

Vierailija
16/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 euroa on aika vähän. Tuntuu siltä, että nykyään harvoista polttareista selviää alle sadan euron.

Mä en ole ikinä ollut missään polttareissa - onneksi. Mua järkkyttäisi syvästi maksella tuollaisia summia, varsinkin jos niitä sattuisi peräkkäisinä vuosina useat kesässä..

Vierailija
17/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ota kaasoon yhteyttä ja sano mikä mättää.

Ja oikeesti, mitä pikemmin, sitä parempi.

Itselläni oli n 10 v ihan sama asia, mä ilmoitin kaasoille voin maksaa vain tämän verran. Siitä huolimatta budjetti oli yli tuplasti.

Otin yhteyttä kaasoihin ja kysyin mistä voidaan säästää. Tehtiin niin että illallisen maksoin minä lounareillani, siis maksoin omani, kaasot ja morsiamen. He olisivat käyttäneet siihen kuitenkin rahaa, joten ei haitannut yhtään ketään.

Lisäksi me mentiin piknikille ja sinne oli jokaisen määrä ostaa listalta jotain. Mä sain valita listalta sen, joka oli tarkoitus ostaa, muistaakseen tein fetapiirakan. Tarkoitus oli piirakka hakea se x-hintaan kaupasta, mutta kun mä tein, ei sekään ollut ns keneltäkään pois.

Se että maksat liikaa polttareista, se näkyy kauan teidän arjessa. Jos kaaso on yhtään fiksu, tajuaa että a) morsian haluaa sinut myös polttareihin, kannattaa tehdä niin että voit myös osallistua ja b) jos et osallistu, nousee hinta entisestään.

Samaa mieltä olen, edulliset polttarit on saatu kokoon, mutta jos rahamäärä on sinulle liikaa, silloin se on.

Vierailija
18/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kaaso voi muuten tietää että ongelma todella on olemassa. voithan säästää myös omassa illan ruoassa ja juot vettä.

ja jos teillä on paljon lapsia, niin tarviiko niille kaikille yhtä juhlaa varten taas ostaa uudet juhlavaatteet. voihan niissä säästää ja menet sen sijaan pitämään hauskaa polttareihin. taatusti säilyy muisto tästä pidempään kuin uusista vaatteista...

Vierailija
19/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkä pääse polttareihin. Sille kun ei kukaan voi minkään, niin kaikki ymmärtää...

Vierailija
20/24 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla ihan kiva tapahtuma, paaset juttelemaan kaikkien kanssa ja saat massun tayteen. Eika sitten tarvitse murehtia edes, etta onko seuraavana paivana paa kipea.

Ilmoitat kaasolle (ja morsiamelle myos jos tietaa polttareista) ja sanot, etta talla kertaa et paase muuhun osallistumaan budjetin vuoksi. Jos ruokailusta jaa sen verran yli, etta voit pistaa jotain morsiamen ohjelmaan, niin se on aina plussaa.

Ei rahan vahyytta tarvitse arkailla. Se on meille kaikille (tai ainakin aika monelle) tuttu juttu naina paivina. Ala murehdi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi