Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kellään teistä ollut verkkokalvon irtaumaa?

Vierailija
25.05.2010 |

Olisi kiva vaihtaa kokemuksia kohtalotoverin kanssa. Oma irtaumani leikattiin äskettäin.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut verkkokalvoirtauma molemmissa silmissä, 2006 ja 2007. Leikkauksia takana nyt kolme, korjattiin silikonivanteella ja silikoniöljyllä sekä toinen silmä kaasulla. Toisen silmän näkökyky huononi, sillä en pystyisi ajamaan autolla mutta toisen silmän näkö saatiin onneksi pysymään normaalina. Minusta tässä verkkokalvoirtauma hässäkässä on suurempi murhe henkisellä puolella näön menetyksen vuoksi, ei niinkään itse operaatio. Onkin outoa ettei verkkokalvopotilaille ole tarjolla mitään vertaistukea muutoin kuin itse etsimällä keskustelupalstoilta. Tämä on kuitenkin loppuelämän murhe tavalla tai toisella.

Vierailija
2/21 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa joskus olla edessä :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
4/21 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös verkkokalvon irtauman riski olemassa ja kiinnostaisi kuulla kokemuksia leikkauksesta jne? Miten sinulla meni leikkaus?

Vierailija
5/21 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollu 7 vuotta sitten. Leikkauksen jälkeen särki kovasti, kunnon kipulääkkeitä sain, kipu lähti, mut teki tosi huonon olon mulle. Useampi viikko sairauslomaa ja naama sen näköinen, et turpiin olis tullu. Tiivis seuranta, vajaan vuoden päästä uus leikkaus (joku öljyn poisto tai vastaava, en oikein muista enää).

Sit tokan leikkauksen jälkeen teki sen, et kehittyi kaihi siihen silmään ja se sit leikattiin. Et kolme kertaa silmää leikattu ja laseroitu ja muuten ronkittu sen miljoona kertaa. Seurannassa edelleen ja varman lopun ikäni, mut kaikki menny silleen mukavasti, et kahden vuoden välein enää kontrolli. Ja mulla on ihan älyttömän hyvä silmälääkäri, plussana se.

Tässä lyhyesti mun versio :)

Vierailija
6/21 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun likinäköä -9 per silmä ja ikää 40, käyn kyllä kontrollissa vuoden-parin välein. En sitten tiedä, voidaanko sitä niin ehkäistä ennalta, mutta optikko kuitenkin kehotti toistuviin kontrolleihin.

Vierailija
7/21 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on silmänpohjan rappeuma, jota on seurattava. Voi tulla siis reikä tai reikiä ja sitten repeämä - ymmärtääkseni.

Vierailija
8/21 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidiltäni irtosi osin ja ei sitä kukaan naamasta nähnyt että oli tikattu kiinni.

Vierailija
9/21 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidiltäni irtosi osin ja ei sitä kukaan naamasta nähnyt että oli tikattu kiinni.

oliko oikeasti verkkokalvon irtauma vai joku muu? Kyllä mulla vaan oli makeat mustelmat sillä puolen naamaa, kun leikattu oli. Ja tosiaan yö sairaalassa ja kunnolla lääkittiin ja olikohan 7 viikon saikku.

Vierailija
10/21 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli silikoniöljy laitettiin silmään pitämään verkkokalvoa paikallaan. Noin vuoden päästä on öljyn poistoleikkaus ja edessä on myös kaihileikkaus. On jotenkin tragikoomista tietää sairastuvansa kaihiin alle nelikymppisenä, mutta onneksi se on aika helposti hoidettavissa.

Enemmän minua hirvittää, millainen näkö leikatussa silmässä on jatkossa. Näkökenttäpuutos ei ollut paha ennen leikkausta, mutta lääkärit eivät ole uskaltaneet luvata mitään varmaa. Tällä hetkellä leikattu silmä on todella sumea, mutta leikkauksesta on niin vähän aikaa, että tulevaa on mahdoton vielä arvioida. Aika surullinen olo on kaikin puolin, kun olen yhtäkkiä muuttunut terveestä puolisokeaksi.

Minulla ei muuten ole ollut mitään mustelmia naamassa. Silmä on kyllä ollut kuin jostain kauhuelokuvasta - kirkkaanpunainen ja vetistävä.

ap

Vierailija
11/21 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän minua hirvittää, millainen näkö leikatussa silmässä on jatkossa. Näkökenttäpuutos ei ollut paha ennen leikkausta, mutta lääkärit eivät ole uskaltaneet luvata mitään varmaa. Tällä hetkellä leikattu silmä on todella sumea, mutta leikkauksesta on niin vähän aikaa, että tulevaa on mahdoton vielä arvioida. Aika surullinen olo on kaikin puolin, kun olen yhtäkkiä muuttunut terveestä puolisokeaksi.

ap

on puutoksia näkökentässä ja näkö on itse asiassa todella huono, kun irtauma oli tarkan näön alueella, siis jotenkin silmän "reunoilla" näkee mut ei pysty kohdistamaan katsetta, vähän vaikea selittää. Mut tämä siis vaan, jos toinen silmä kiinni, mitä siis yleensä ihmisillä ei ole ;) toisin sanoen toinen silmä kompensoi niin hyvin, että normaalissa elämässä ei asiaa huomaa eikä muista. Eli huomaa vaan silloin, jos sitä parempaa silmää pitää kiinni. Ihan normaalisti olen opiskellut ja ollut töissä, työelämästä en ole koskaan ollut kyseisen asian vuoksi pois, edes sairauslomalla. Eli normaalisti en juurikaan asiaa mieti ja hyvin olen kaikesta selvinnyt, toisaalta eihän tulevaisuudesta koskaan tiedä, mutta niinhän se itse kullakin on.

Tsemppiä, kyllä asian kanssa oppii elämään!

Vierailija
12/21 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saim aika hyvän näön vaikka toiseen silmään ei luvattu mitään,oli ns.menetetty silmä. Ja kyllä näki,että on ollut leikauksessa kun silmä oli tennispallon kokoinen tosin paineetkin olivat valtavat ja sitä poistettiin moneen kertaan(neula silmään)

Vierailija
13/21 |
25.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

verkkokalvon repeämä (paha) ja toisessa silmässä verkkokalvo oli irronnut. Kovasti on miinuksia silmissä, joten siksi kai moinen.

Silmistä ei nähnyt mitään leikkauksen jälkeen. Tippoja piti laittaa tms. Ei kipua. Revennyt verkkokalvo korjattiin ja irronnut kiinnitettiin jollain kaasukuplalla. Tästä aikaa 10 vuotta, näkö huonontui leikkauksessa entisestään, erityisesti pimeän näkö. Kontrollit kerran vuodessa, mitään ongelmia ei kuitenkaan ole kontrolleissa ollut.

Vierailija
14/21 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen näkökykysi oli leikkauksen jälkeen? Minulle sanottiin, että öljy saattaa sumentaa näköä, mutta en älynnyt kysyä tarkemmin. Tällä hetkellä siis näkö on melko sumea ja lisäksi näkökentässä heiluu violetteja ja keltaisia palloja ja "hiussuortuvia". Ärsyttävää.

ap

Vierailija
15/21 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti on hoitotoimenpiteet parantuneet vuosikymmenien aikana. Äitini silmä operoitiin aikoinaan kun verkkokalvo oli irronnut.Leikkaus onnistui.mutta näkö meni.Sama toistui muutaman vuoden päästä ja Äitini oli 11 viimeistä vuottaan täysin sokea.Meidän on annettu ymmärtää että olisi jokin sukurasite tälläinenkin sairaus.Onko kellään sellaisesta mitään tietoa.Käyn vuosittain silmälääkärissä ja vielä kuljen näkevänä.Lissu76v.

Vierailija
16/21 |
04.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 18 kun todettiin että verkkokalvossa oli reikä se korjattiin kiirreellisesti nukutus leikkauksella kontrolleissa kaikki näytti hyvältä nii ku pitääki tämä siis tapahtui 2014 syyskuussa ja vuoden lopussa nuo kontrollit. Nyt 2015 huomattiin keskussairaalassa että siellä ei voi asialle mitään enää tehdä kun mietittiin miksi näkö huonontuu entisestään. Kun tutkitttiin vuoden ajan.asiaa nyt täytyy käydä kaiken maailman verikokeissa ja selvittää mistä näön heikkeneminen johtuu.. Joudun toisen paikkakunnan sairaalaan tutkimuksiin. Ja jouduin koulun lopettamaan koska työskentely ei onnistu heikon näön takia. Ja olen vasta 19

Vierailija
17/21 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaas tänne omat kokemukset. Mies, 43v miinusta silmissä aiemmin -4.5. Silmään ei mikään osunut, vaan irtosi muuten vaan .Leikkaus tehty 7 vkoa sitten.

Ensimmäisinä oireina olivat silmän jatkuva roskaisuuden tunne ja hieman alentunut näöntarkkuus. Lääkäriin menin siinä vaiheessa kun seuraavaksi liikuvien roskien määrä näkökentässä alkoi kasvamaan. Silmälääkäriin päästessä varjo oli jo alkanut tulla näkökenttään alhaalle ja seuraavan päivän leikkauspäivänä varjo oli noussut ja peitti n 90% näkökentästä.

Leikkaus meni kai ihan hyvin, mutta repeämä oli tarkan näön alueella makulassa, leikkaus kaasutäytöllä, asentohoitoa viikko, pystyasennossa ja puoli-istuva asento nukkuessa. Kipuja ei ollut.

Nyt kaasu on poistunut, mutta näkökyky jää huonoksi, autoa ei saisi ajaa jos molemmat silmät korjattuina tätä tasoa. Tätä tekstiä, sanomalehteä yms. näkee juurijajuuri jos kohde 10-20 cm päässä.

Itselläkin silmänpaine koholla 1,5 kk leikkauksen jälkeenkin, mitattiin jopa 45, jonka jo tuntee kun luomen päältä painaa + simässä oleva jomottava kipu. Silmätippoja päivystyksessä ja määrättiin tippacombo, nyt kurissa.

Terve silmä vaan jatkuvasti kipeä + päänsärkyä. Johtuneeko siitä että aivot eivät ole vielä ymmärtäneet, että silmät välittävät kovin eritasoista kuvaa... Saikkua sain 1kk, mutta kun työ on päätetyötä, ja uusia laseja ei vielä ole, niin aika hankalaa toistaiseksi, toivotaan, että päätelasien avulla helpottaa. Katsotaan jos muistan päivittää tänne tilannettabmyöhemmin.

Tsemppiä kaikille, reagoikaa oireisiin ajoissa ja älkää tyytykö tk-lääkärin määräämiin resepteihin/silmätippoihin, vaan vaatikaa aina kiireellinen lähete silmälääkäriin!

Vierailija
18/21 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika monesti näkökykyyn tulee vaurioita nykytekniikoilla.

silmä on niin tarkka hyväkin kirugin jäljiltä on täysin muuttunut ja pilalla.

tarvisi olla nykytekniikkaa 1000 tarkempia että pystyisiin säästämään

näkö samalla kun silmä korjataan. itse kävin viikko sitten operoitavassa

ja näkö meni pysyvästi. enää on toinen silmä jälellä.

autolla ajelen vaikken saisi. olen ajatellut tappaa itseni asian

vuoksi mutten ole vielä päättänyt millä tavoin.

köysi tai ranteet. mieli ei vaan kestä tätä.

Vierailija
19/21 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä tutulla kanss irtos ja kuoli syöpään puolen vuoden kuluttua siitä. Ja nuori mies oli, ei viittäkymmentä.

Vierailija
20/21 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkokalvo irtosi toisesta silmästäni tammikuun lopulla n. 70 %:sti. Pääsin muutamassa päivässä silmäoperaatioon. Poistivat lasiaisen ja laittoivat kaasutäytön tukemaan verkkokalvoa. Kaasukupla ei toiminut ja asentohoito ei auttanut. Verkkokalvo lähti uudestaan irtoamaan. Uusi operaatio silmään pari viikkoa edellisestä. Vaihtoivat kaihin vaivaaman mykiön ja samalla tehtiin linssikorjaus. Silikoniöljyllä täyttö kaasun sijaan, jotta verkkokalvo pysyisi kiinni. Näön tarkkuus ei ole vielä palautunut ja voipi olla, ettei palaudukaan. Kohta 1 kk mennyt jälkimmäisestä operaatiosta. Silmällä näkee nyt epäselvästi mutta kirkkaus on hyvä. Mitään vähänkään raskaampaa ei ole saanut tehdä tai muuten aiheutuu kovaa kipua/painetta operoidussa silmässä.Epätoivo ja ahdistus iskee hetkittäin. Toiveissa on kuitenkin,  että suht normaalin näön saisi vielä operoituun silmään. Ollut aika nöyryyttävää, kun muuten täysin toimintakuntoinen 65 v mies ei voi tehdä oikein mitään.Monet liikunnalliset harrastukset joutunee unohtamaan. Onneksi toinen silmä vielä kunnossa. Lähiaikoina selvinnee miten näkökyky palautuu.