Miehelle tarjoutui tilaisuus päästä ulkomaille töihin(yrittäjäksi)
Itseäni muutto kyllä kiinnostaa, mutta mietityttää lasten puolesta. vanhin poika on aloittamasa lukiota ja ei varmaankaan halua mukaan. Tähän on kyllä ratkaisu. Mutta mitenköhän eka- ja tokaluokkalainen sopeutuisi ulkomailla asumiseen ja koulunkäyntiin? Kokemuksia kuuntelisin mielelläni. Suuntana olisi Aasia.
Kommentit (32)
jos pitää maan tavat ja kieli osata ennen sitä? Eikö sen muuton olekin tarkoitus olla uusi kokemus? Ja nykyään englannilla pärjää melkein missä vaan. Joten mielestäni ap lähtee ja muksut pärjää kyllä äidin ja isän mukana vaikka ambomaalla :)
kuin positiivisia...
estänyt tähänkään saakka. Ja ei mulla mitään ruusuisia kuvia ulkomailla asumisesta ole, olenhan pari vuotta sitä tehnytkin, mutta silloin ei tosin ollut niitä lapsia. t.ap
Minulla on tuttavaperhe, joka muutti ensin Puolaan, sitten Kiinaan ja sitten Japaniin.
Puolassa asuivat piikkilangoin erotetulla alueella, lapset englanninkielisessä tarhassa. Juuri kun perhe alkoi asettua sinne, miehen työpaikka muuttui ja perhe joutui palaamaan suit suit Suomeen. Lapset puolikielisiä kolmella kielellä, puolaksi suomeksi ja englanniksi. Esikoisen kielen kehitys hidastui niin, että koulun aloitus lykkääntyi vuodella.
Kiinassa asuinpaikka määräytyi miehen työpaikan mukaan. Ei ketään länsimaalaista paikkakunnalla. Vaimo ei osannut kiinaa, paikallisille hän oli ilmaa. Palasi lasten kanssa Suomeen ja pari vuotta hän ja lapset täällä, mies siellä Kiinassa. Sitten firma myytiin alta, mies kotiin työttömäksi.
Sitten muuttivat Japaniin, jossa toiselle lapselle järjestyi koulupaikka, toiselle ei. Koulukuljetukset jne. kaikki äidin harteilla. Mies aina töissä.
Vaimo halusi Suomeen, perhe palasi, lapsista jälleen toinen sai koulupaikan, toinen ei. Lapset väliaikaisesti yhdessä koulussa vuoden, sitten taas siirto uuteen kouluun.
Belgiasta tuttujani on palannut joko perheenä tai toisen puoliskon voimin kymmenkunta. Se arjenpyörittäjä ei ole viihtynyt.
Yksi tuttavaperheeni asuu parhaillaan Kiinassa. Mies kiinalaisessa firmassa, yötä päivää töissä, ei esim. kesälomia. Vaimo kahden lapsen ja ummikkotaloudenhoitajan kanssa kotona.
ja tällä hetkellä Pietarissa ja vaikka jokaisessa maassa on ollut omat haasteensa, niin kuulemma on ollut antoisaa. Lapsia on kaksi, kumpikin jo yläkoulussa ja melko kansainvälinen tuntuu olevan kaveripiiri jopa Pietarissa. Pääseehän tänne Suomeen takaisin jos siltä tuntuu
vaikutti vähän siltä, että tuon tuttavaperhe oli muutenkin kahden kulttuurin hedelmä eikä kielenopetus ole ollut systemaattista, tai sitten lapsella oli muutosta johtumattomia häiriöitä puheenoppimisessa. Niin ikään muu ystäväpiiri vaikuttaa todella sopeutumattomalta, tai sitten 26 on jättänyt kertomatta niistä monesta kymmenestä ystäväperheestään, jotka ovat sopeutuneet vallan hyvin ulkomailla asumiseen.
Minä tunnen vain yhden Indonesiassa asuneen perheen, jolla oli vaikeuksia sopeutua parin yrittämiskerran jälkeen ja tulivat sitten pois. Sen sijaan tunnen kymmeniä perheitä, jotka ovat asuneet eri puolilla maailmaa vaihtelevia aikoja, sekä suomalaisia että ulkomaalaisia, joilla taas ei ole ollut mitään niin isoja ongelmia, että olisi ollut lähdön tai eron tai molempien paikka. Olemme myös itse olleet expatteina, niin että omaa kokemustakin on.
Sanoisin, että asennoituminen ratkaisee aika paljon. Mutta ei toki tietenkään kaikkea.
Fiksuja, koulutettuja ja erittäin paljon matkustaneita ja neuvokkaita.
9:ltä kanssa ei ollut mikään mutu-kysymys, vaan itse asun ulkomailla ja toimin yrittäjänä. Tosin olin asunut maassa jo yli 10 vuotta ennen yrittäjäksi ryhtymistäni. Siksi vähän ihmettelen tuota yrittäjyyspointtia, kun kokemusta on, mutta tietysti riippuu (ehkä) yrityksestä. Ap ei ole halunnut asiasta sen enempää kertoa, niin mitä siihen sen enempää sanoisi. Jos lähtevät niin lähtevät.
T. 9
ehtii pyöriä kyllä ihan tarpeeksi. Olisittehan ainakin yhtä kokemusta rikkaampia.
lomaosakkeiden myynnistä tai muusta vastaavasta 'yrittämisestä'
lomaosakkeiden myynnistä tai muusta vastaavasta 'yrittämisestä'
t.ap
kuin positiivisia...