Kokemuksia kaivataan ajokortin ajamisesta vähän vanhempana. Itse hirvittää
etten millään opi ajamaan. Olen jo 30+. Ajokortti olisi kuitenkin pakko ajaa tänä kesänä, koska syksyllä muutamme paikkaan, jossa ei juurikaan ole julkista liikennettä.
Kommentit (9)
ei se autokoulu niinkään paha ole, siellähän on opettaja aina vieressä. Eniten jännitti lähteä ensimmäistä kertaa yksin autolla liikenteeseen, mutta senkin kun rohkeasti tekee ja pitää sitten ajorutiinia yllä niin kyllä siihen ajamiseen tottuu.
Minulta jäi nuorena ajokoulu kesken kun innostus lopahti. Sitten päälle kolmekymppisenä minä sen ajokortin hankin, ja se tuntui oikeastaan paljon helpommalta kun silloin teininä kun jännitti ajo-open kanssa keskustelukin.
Se minua eniten häiritsi, että pedagogiikka oli niin toivottoman vanhanaikaista.
Teoriatunnit oli aika huvittavia kun kaikki muut oli 10 vuotta nuorempia. Etenkin 15-v mopokorttilaisten jutu oli "vitsikkäitä".
Ajotunnit taas on ollut ihan jees. Tosin kun en ole koskaan ajanut mitään ajoneuvoa, mulla on mennyt tosi kauan saada lihasmuistiin kytkimen ja vaihteiden käyttö yms auton käsittelyjutut. Sen sijaan liikennemerkit, opasteet, kaistat ym liikenteen lukeminen sujuu tosi hyvin.
ajoin kortin 32-vuotiaana. Ei mitään ongelmia oppia ja päästä läpi kokeista. Yksi parhaimpia sijoituksiani ikinä, on aivan mahtavaa kun ei tarvitse kysellä keneltäkään kyytiä mihinkään, sen kuin ottaa auton ja lähtee!
Itse olin 30v. kun kortin ajoin ja en kyllä ole katunut hetkeäkään. Hissukseen sitten harjoittelet jossain pikkuteillä ja iltahämärissä, niin kokemusta karttuu.
Olen 33-v ja sain ajokortin 3kk sitten! Minäkin luulin etten enää opi ajamaan. Autokouluun lähteminen jännitti hurjasti. Teoriatunnit oli ihan iisiä hommaa, mutta ajaminen pelotti. Kuten tuolla jo joku aiemmin kirjoitti, niin minullakin vei aikansa oppia auton käsittelytaidot, mutta liikenteessä liikkuminen olikin sitten helpompaa. Itseasiassa open kanssa ajaminen oli lopulta jo ihan hauskaa ja helppoa, itsenäinen ajaminen vaatikin sitten enemmän rohkeutta.
Rohkeasti vain autokouluun ilmoittautumaan! Jos ajaminen tuntuu kovin vaikealta niin kerrot opelle mitä asiaa haluat harjoitella enemmän ja otat vaikka tarvittaessa lisätunteja.
Minimimäärällä tunteja, ekalla inssillä läpi. Helsingin keskustassa.
Tokan vaiheen opeksi tuli sitten sellainen nuori kloppi, joka rupesi lässyttämään, että "rouvan ei sitten tarvitse arkailla liikenteessä". Ajoin sitten yhden kiekan kaupungilla ja siihen loppui ne mamoilupuheet...
Nyt olen sitten ajanut päivittäin kaupungilla parisen tuntia.
kun vain pystyy keskittymään oleellisimpaan. Teoriaa kannattaisi alkaa jo lukemaan ennenkuin aloittaa ajamisen niin voi paremmin keskittyä auton hallintaan kun liikennesäännöt on jo hanskassa. Ajotunneilla kannattaa ottaa tavaksi ajella kakkosvaihteella niin paljon kuin pystyy niin ei mene turhaa aikaa vaihteilla pelaamiseen ja pystyy siinäkin keskittymään paremmin varsinaiseen ajamiseen.
Kannattaa myös päättää, millä paikkakunnalla ottaa ajotunnit ja missä inssiajo suoritetaan, pyrkimysenä olisi tietenkin, että ainakin tuo jälkimmäinen tapahtuisi vähemmän kaoottisessa ympäristössä. Suositellaan myös että suorittaa kortin silloin kun maassa ei ole lunta, sujuu helpommin ilman talvikelejä.
Teoriatunneilla istuu kaikenikäistä sakkia ja muutenkin siellä lähinnä kuunnellaan opettajan juttuja, eli eivät yleensä ole mitään koulun oppitunteihin verrattavia juttuja. Meitä 30+ kortin ajaneita on monia, joten sitä ei kannata stressata.
Minulle hankalinta olivat ne ajotunnit, kun ei ollut tottunut olemaan niin tiukasti kenenkään opetettavana. Varmasti 18-vuotiaalle ihan eri juttu siirtyä koulun penkiltä auton penkille, mutta minun oli vähän hankalampi sopeutua. :D Ihan hyvin sekin meni ja ajaminen oli mukavaa.
Teoriakokeessakin jännitti ihan simona, mutta sekin meni läpi ihan ketterästi, samoin inssiajo, joka oli paljon helpompi tilaisuus kuin odotin.