Paha hyttyskesä tulossa! Millä aineilla suojaatte pienet lapset? Ainakin
aika myrkyttömältä vaikuttaa Frantsilan itikkaöljy mutta tehoaako? Onko kukaan testannut? Hämärästi muistelen että joskus olisi ollut jotain Partioaitan tervatököttiä itselläni kauan sitten, saisikohan sitä vielä... Ja eikö ne hyttyssavut ole hengitettynä silkkaa myrkkyä?
Kommentit (17)
Mistäs sen etukäteen tietää, että on paha hyttyskesä tulossa?
Muistelisin, että hyttyset saattavat karttaa B-vitamiinin hajua. Pitäisikö ottaa b-vitamiinikuuri?
Mistäs sen etukäteen tietää, että on paha hyttyskesä tulossa?
Mitkä sääolosuhteet ovat nyt sitten vaikuttaneet asiaan?
Eteläisessä Suomessa on parhaillaan kunnon hyttysalkukesä. Syy runsaalla ininälle löytyy runsaslumisesta talvesta. Kunnon talven jälkeen tuli sateita.
- Sitten tuli vielä poikkeuksellisen pitkä lämpö- ja hellejakso, mikä aiheutti sen, että varhaisimmilla hyttyslajeilla on mennyt todella hyvin, ja ne ovat kuoriutuneet varsin yhtäjaksoisesti ja massiivisesti, kuvailee hyönteistutkija Juhani Itämies Aamulehdessä.
Hyttyset tulevat esille ilta-aikaan varjoisissa paikoissa ja ovat erittäin aktiivisia hyökkäämään ihmisten kimppuun.
Hyönteistutkijan mukaan hyvä puoli aikaisessa hyttyskesässä on se, että inisevien kiusankappaleiden ensimmäinen aalto voi olla jo ohi ennen juhannusta. Hyvä keli voi kuitenkin taata sen, että hyttysiä riittää koko kesän läpi runsain määrin.
Hyttysenpistoihin tulee immuniteetti aikanaan ja myrkyt ovat turhia. Tähän mennessä Suomessa ei kuitenkaan ketään ole itikan pistoihin kuollut.
Juu, Jussi kyllä tietää. Täytynee ruveta tosiaan metsästämään myrkkyjä. Meillä suvussa vielä molemmin puolin erittäin pahaa hyönteisallergiaa. Onneksi kaupungissa ei niinkään ole hyttysiä, mutta esim. viime viikonloppuna tontillamme jo niitä oli.
poikkeuksellisen pitkä lämpö- ja hellejakso,
Ei ainakaan eteläsuomessa jossa helteitä riitti jopa viikoksi.
Mistä tiedät, ettei ole kukaan kuollut?
Nimimerkillä, muhun jos pistää hyttysmyrkyistä huolimatta vaikka 5 hyttystä, niin nousee kyllä taatusti kuume.
Hyttysenpistoihin tulee immuniteetti aikanaan ja myrkyt ovat turhia. Tähän mennessä Suomessa ei kuitenkaan ketään ole itikan pistoihin kuollut.
Mulla on ollut immuniteetti n. 12-vuotiaasta asti, mutta kaikille näin ei käy. Mulle tulee muutama paukama kesässä, vaikka hyttyset kuinka söis ja thats it. Mulle ei välttämättä tule ampiaisenpistostakaan mitään, mutten kuitenkaan vähättele toisten kärsimyksiä.
Illallahan niitä enemmän on joten silloin huput päähän jne.
Jos oikein pahat näpyt tulee vois laittaa semmosen verkkohatun päähän.
Itselleni ei nykyään tule pistosta mitään jälkeä tai sitten hyttyset eivät vaan pistä minua. Joskus katellut kun istuu iholle ja häipyy. Pahan makuinen veri varmaan :-)
Ainakin meillä e-suomessa, ikinä ei ole näin paljoa ollut.
Eihän niihin kuole, mutta todella tuskallinen kesä on siis tulossa sekä minulle että lapselleni. =(
Onko niistä ihme lampuista hyötyä, ne jotka pitäisi karkottaa hyttysen ainakin 50m etäisyydeltä.
Toimiiko ne? ei raaskisi laittaa 100€ hukkaan...
hyttysenkerääjä ja kyllä se jonkin verran on auttanut. Kallis se taitaa kyllä olla. Lapsille laitetaan illan tullen pitkähihaista/lahkeista päälle ja ihan tavallisia hyttyskarkotteita käytetään muuten.
Hyttyssavu, se kierukka olisi muuten hyvä, mutta ne ei enään nykyään oikein suostu palamaan/savuamaan, vaan useimmiten sammuvat nopeasti, sitä on ilmeisesti uudistettu joidenkin uusien määräysten mukaiseksi. Thermacell toimii oikeasti, hyvä pihassa ja terassilla, töyttöainepakkaukset vain kalliita.
hyttyssavuja ei kananta kyllä pienten lasten lähellä poltella. Citronella-öljyä kannattaa kokeilla. Sitä voi myös polttaa tuoksulyhdyssä.
Pahimmissa hyttyspaikoissa kannattaa varautua pitkin hihoin ja lahkein, sekä hommata vekaroille hyttyshatut.