Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko yo-todistus pakko olla esillä? Vai saako heikosti menestynyt juhlia lakkiaan?

Vierailija
24.05.2010 |

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aikoinani Helsingissä kirjoittanut ylioppilaaksi, eikä ainakaan minun aikanani ollut tapana pitää todistuksia näytillä. En muista halusiko joku mummo paperini nähdä, varmaan näytettiin, jos halusi, mutta ei sellaista yleistä tapaa ainakaan ollut. Ja 5 L:n paperit sain, joten ei olisi hävettänyt näytellä. Mutta ei niitä tosiaan missä "esittelypöydällä" pidetty.

lakkiaisissa tai valmistujaisissa, joissa todistus olisi ollut esillä. Onko yleinenkin tapa? Meillä kotona ei ollut, ei miehenkään kuulemma. On tietysti voinut olla esillä, mutta en ole kiinnittänyt huomiota. Asiaan kuuluu tietysti tentata yo:lta, että miten meni ja mitkä on suunnitelmat ja innostua hänen vastauksistaan :) Hassu kysymys tuo "saako heikosti menestynyt juhlia". Kenen taskussa se lupa on? Tottakai saa!

Vierailija
22/37 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vielä sellaisella luokalla, jolla se 6 ällää oli "itsestäänselvyys", jolla kukaan ei siis kehdannut rehennellä. Mutta ylioppilaat ilmoitettiinkin siihen aikaan etukäteen lehdessä, siis ennen juhlia - ai mutta niinhän ne ilmoitetaan nykyäänkin. Mistähän toi yksi yllä oleva kertomus oikein on peräisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juhlien alussa todistukseni ei ollut esillä, mutta melko pian sitä joku vieras kysyi. Näytin tietenkin ja sitten se jätettiin esille :) Ja kyllä muakin kiinnostaa juhlakalun arvosanat!

Vierailija
24/37 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitin 1996 ja juhlat oli eteläsuomen maalaiskunnassa. Ja todistus oli esillä ja sitä kysyttiin jo kättelyssä jos ei heti osunut silmään.

Vierailija
25/37 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitin 1996 ja juhlat oli eteläsuomen maalaiskunnassa. Ja todistus oli esillä ja sitä kysyttiin jo kättelyssä jos ei heti osunut silmään.

moisesta tavasta. ja etta lahja olisi joku maksu arvosanoista! Omista juhlistani olisivat saaneet kaantya ovelta takaisin lahjuksineen.

Miksi kutsutaan laakaria joka valmistui kurssinsa viimeisena? TOHTORIKSI.

Vierailija
26/37 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan ns. meidän piireissä (ison kaupungin tasokkain lukio). Eikä kukaan ollut niin moukka, että olisi sen todistuksen perään kysellyt. Hassu ajatus.

Vierailija
27/37 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi L ja yksi M.

Vierailija
28/37 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusi ällää kirjoitin.

Vierailija
29/37 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa ei ole pahemmin ylioppilaita + ehkä syrjäseuduilla.

Vierailija
30/37 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kerran edes kuulen, että tuollainen tapa on olemassa, vaikka lakin olen saanut ja ylioppilasjuhlissa vieraillut vuosien varrella monissakin.

Vierailija
31/37 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni voi olla eri mieltä, kirjoitin tasan 30v sitten, eikä todistus todellakaan ollut esillä.

Jotkut esittelevät jotkut eivät.

Vierailija
32/37 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian vierestä kerroin juttuni olevan, ja kerroin, että kyse oli valmistujaisjuhlista ei lakkiaisista. Ja kyseinen henkilö itse MYÖNSI jälkeenpäin, ettei edes valmistunut. Mutta tämä on varmasti totaalinen poikkeus...

minä kirjoitin 20 vuotta sitten ekä silloin kellään ollut todistuksia näkyvillä

Olin vielä sellaisella luokalla, jolla se 6 ällää oli "itsestäänselvyys", jolla kukaan ei siis kehdannut rehennellä. Mutta ylioppilaat ilmoitettiinkin siihen aikaan etukäteen lehdessä, siis ennen juhlia - ai mutta niinhän ne ilmoitetaan nykyäänkin. Mistähän toi yksi yllä oleva kertomus oikein on peräisin?

Vierailija
33/37 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla esillä, jos ei halua sitä esille laittaa. Se on jokaisen henkilökohtainen asia, joka ei muille kuulu. Itselläni ei ollut todistus esillä, vaikka omasta mielestäni ihan hyvät arvosanat kirjoitinkin (A:ta ja B:tä pääosin kirjoitin).

Ja tottakai nyt jokainen ylioppilas juhlia saa. Isot juhlat järjestettiin minullekkin.

Itse en juhlinut maisteriksi valmistumista mitenkään, koska sain gradusta huonon arvosanan.

Kyllä aina on syytä juhlaan, jos valmistuu. Valmistuminen on kuitenkin aina valmistuminen, vaikka heikoin arvosanoin valmistuisikin.

Jos ei halua paljastaa todistustaan, ei tarvitse juhliakaan.

No huh huh!

Sehän on sama asia, että kutsuu ihmiset tupareihin, mutta ei esittele taloaan.

Tai kutsuu kylään vastasyntyneen vuoksi, mutta ei edes vilauta vauvaa vieraille, kun vauva nukkuu viereisessä huoneessa.

Kyllähän ihmisiä saa juhliin pyytää, mutta sitten voi pitää ihan muut kekkerit.

Niin, ja ylioppilaan kuuluu jaksata kysymyksiin, mitä suunnittelee seuraavaksi tekeväksi. Se kuuluu samaan pakettiin.

Minun YO-juhlani olivat minun ja minä sain juhlia niitä juuri sillä tavalla kuin halusin. Todistusta ei ollut esillä, koska henkiökohtaiset asiani eivät kenellekkään kuuluneet. Todistuksen ei tarvitse kenelläkään olla esillä jos ei sitä halua. Jos ei juhlat ilman todistuksen näkemistä kelpaa, voi lähteä menemään tai jättää tulematta. Kenenkään ei ole juhliin pakko osallistua. Ei juhlijan tarvitse omia juhliaan suunnitella pelkästään vieraiden mielen mukaan.

Etiketin puutetta, jos todistus pidetään piilossa

Höpö höpö. Eikä ole.

Vierailija
34/37 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ylioppilaaksi pääsy on aina juhlimisen arvoinen asia arvosanoista riippumatta.

Vierailija
35/37 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakki on saavutus, arvosanat eivät lakkiaispäivänä pääasiassa. Ylpeä saa olla, kun läpi on mennyt! Rohkeasti esille vaan ja ylpeänä kertomaan, kuinka hyvin on mennyt!

Vierailija
36/37 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aika moni ei tuota enää teekään. Itsellänikään ei ollut, todistuksessa sinänsä ei ollut hävettävää (5 laudaturia ja 1 magna).

Vierailija
37/37 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuuluu meidän tapoihin tuollainen. Pojalla on kyllä aina olleet aivat mahtavat arvosanat. Siskipä emme halua niitä esiin tuodakaan. Koskaan emme ole aiemminkaan todistusta esitelleet. Yo-vuosi on ensi vuonna.

Olemme ihmetelleet itseksemme, kun monilla näyttää olevat paperit julkisesti esillä juhlapäivänä.