Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsee yliopiston tuntiopettajaksi, pitääkö olla

Vierailija
24.05.2010 |

virka? Kiitos!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yliopistoon haetaan tuntiopettajaa, niin haet paikkaa. Ei tarvitse ennalta olla virkasuhteessa.

Vierailija
2/5 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi päästä vaikka siten, että laitokselta pyydetään vanhempaa opiskelijaa pitämään jotain harjoitusryhmää. Tällöin opetusta on vain se yksi kurssi. Päätoimista tuntiopettajaa sanotaan ainakin meillä yliopistonopettajaksi. Sellaiseksi järjestetään useinmiten virallinen haku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtoritkin lisureita ja lehtoreita harvemmin enää valitaan. Tuntiopettajat voi olla valmistumattomiakin ja pitää lähinnä harkkoja. Enimmäkseen kuitenkin jatko-opiskelijoita. Yhtä kaikki, ulkopuolelta en ole koskaan huomannut otettavan opettajaa vaan aina tarvii olla tutkijana siellä laitoksella.

Vierailija
4/5 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tutkinnot minulla ok, ongelmana vaan se, että olen ollut laitoksen ulkopuolisena tutkijana ja minulla sangen vähän kontakteja yliopistomaailmaan. Ehkä on parasta pohtia joitakin aiheita ja vahvuuksiani ja lähestyä sitten niitä harvoja yliassistentteja ja professoreita, jotka jotenkin tiedän ja tunnen.

ap

Vierailija
5/5 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on parasta pohtia joitakin aiheita ja vahvuuksiani ja lähestyä sitten niitä harvoja yliassistentteja ja professoreita, jotka jotenkin tiedän ja tunnen.

ap

Jos olet siis tohtori, niin sinun kannattaa tarjoutua pitämään luento tai luentosarja siitä aiheesta, missä olet ekspertti. Jos proffat tuntevat sinut ja haluavat tukea sinua, ehdotus voi hyvinkin mennä läpi. TOisaalta ulkopuolisten kluennoitsijoiden palkkaus riippuu aika paljon kyseisen laitoksen tämänhetkisestä rahatilanteesta: jos löysää rahaa on, maksetaan palkkaa ulkopuolisillekin mielellään koska se luo myös laitokselle hyviä suhteita ulospäin (esim teidän tutkimuslaitokseen). Jos taas rahaa on vähän, se käytetään pakollisiin menoihin. TÄllöinkin voit halutessasi neuvotella esimerkiksi sellaisesta diilistä, että käytäpitämässä muutaman luennon osana nykyistä työtäsi siellä jossain (se on nimittäin ihan hyvää suhdetoimintaa sun nykyiselle työpaikallesikin) ja samalla saat itse jalan oven väliin.

JÄnnä sinänsä, että olet onnistunut suorittamaan jatkotutkinnot pääsemättä selville näistä asioista. Yleensä ne kyllä selviävät jatko-opintojen aikana, vaikka ei olisi laitoksella töissäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan