Hävettää meidän koti, hävettää kun tulee vieraita
Tuntuu että kaikilla ikäisilläni (n. kolmekymppisiä) on kodit viimeisen päälle kuin sisustuslehdestä. Ei välttämättä siis yhtä siistiä, mutta on uutta, tai ainakin remontoitua, uudet huonekalut ja koriste-esineet sisustutkaupoista hankittu. Hienot tapetit, uudet keittiöt, isot telkkarit ja huonekalut toisiinsa sointuvia.
Olkoonkin, että on sitten osalla sisustettu ja laiteltu lainarahalla...
Itse en halua ottaa lainaa sisustamista varten. Ja rahaa kun ei ole (olen tällä hetkellä hoitovapaalla) niin meillä ei todellakaan ole "kuin sisustuslehdestä". On vanhoja tapetteja 80-luvulta, ja lähestulkoon kaikki muukin. Olkkari sentään tapetoitiin vuosi sitten, mutta sekin halvimmalla valkoisella, ei siis mitenkään erikoinen (piti löytää tapetti joka on halpa ja joka kestää aikaa).
Siistinä yritän huushollia pitää, mutta ei se pelasta siltä että näyttää vanhalta ja vanhanaikaiselta. Ja kun mä vielä niin tykkäisin sisustaa, selaan aina kaikki sisustuslehdet kuola valuen ja samalla kuitenkin "katkerana" kun tiedän, että eipä ole vuosiin varaa samanlaiseen...
Kommentit (28)
Maalaaminen todellakin tulee halvemmaksi.
koska kuten kirjoitin, olohuone tapetoitiin vuosi sitten. Olkkarin seinissä ei ollut kittaamista, siksikin pystyttiin tekemään (eikä tarvinut siis hioa, johon olisi tarvinut konetta, jota ei ole eikä keneltäkään laitatakaan)
ja vaikka valittiin tavallinen valkoinen ALENNUSTAPETTI, meni silti tuohon remonttiin 200 €, joka teki ison loven pariksi kuukaudeksi taloudellisesti. Meille se on ISO summa.
ap
tarvitaan lähinnä hanavettä, sieni ja metallilasta. Ehkä 10 euroa yhteensä. Kittaukset voi tehdä samalla lastalla. Yksi kittituubi riittää isoonkin kotiin, jos on vain reikiä seinissä. Alkaa kuuostaa pikemminkin viitsimisen putteellta. Jos huone kerrallaan teette, ei maalipurkkeja tule ostettavaksi kuin 1 per kuukausi.
että makuja on niin monenlaisia, että turha ajatella, että mitä muut ajattelee.
Rakennamme taloa ja kun kerron tapetti- ja värivalintojamme, kulmat kohoaa yhdellä jos toisella. Me ei vaan haluta ruskeaa ja valkoista, vaan väriä!! Siksi olen päättänyt olla välittämättä muiden kodeista ja lopettaa vertailun. Toiset tykkää sisustaa ja laittaa rahaa, me ollaan sellaisia, että ennemmin pikkuhiljaa ostellaan ja sisustellaan. Taloonkaan ei hankita uutena kuin pari huonekalua.
Anteeksi ap, mutta minusta syysi siihen ettei teillä on 80-luvun tapetit jne. kuulostaa siltä, että ette vain viitsi ryhtyä toimeen.
Ei tapettien poisrepiminen mitään asearsenaalia vaadi. Vettä ja pitkää mieltä lähinnä. Urakkahan siinä on, mutta ei mitenkään ylitsepääsemätön. Sitä voi muuten tehdä koko perheen voimin. Laitatte huoneen kerrallaan kuntoon ja jouluna teillä on jo kauniit seinät. Suosittelen lämpimästi maalaamista, modernimpaa ja raikkaampaa kuin tapetit.
Verhot eivät paljon maksa. Osaatko ommella?
Ihan itsekin voi tehdä taidetta seinille.
Onko kummankaan vanhemmilla/sukulaisilla huonekaluja, joita voitte lainata? Peilejä, tauluja, verhoja? Kiertele vähän kirppareita ja alennusmyyntejä, alkaa kummasti löytyä.
Sohviin saa yksivärisiä päällyksiä.
Tärkeintä on pääästä eroon turhasta roinasta ja päättää sitten perusvärit joissa pysyttelee. Lisäksi vähän jotain poikkeavaa ja piristystä.
asumme vuokralla, asunto on 80-luvun puolivälistä eikä mitään remppaa ole tehty. Mut vastineeksi meillä on tilava asunto omalla pihalla todella edullisesti, ja noi edut on tässä elämäntilanteessa tärkeämmät kuin nykyaikaiset pinnat ja materiaalit. Mä myös saan olla kotona ja hoitaa lasta, ja se on tärkeämpää kuin sisustaminen, joka yllättävästi vie sitä rahaa kuitenkin. Mulle satanen sisustamiseen tuntuis ihan liian suurelta rahalta.
Hmmmm - sanotko kotiasi lääväksi?Mieleeni tulee sanasta sikala - ole kiitollinen siitä mitä sinulla on! ja eiköhän se ole niin että aina toisen koti mukamas näyttää koriammalta,mutta viihtyisitkö sellaisessa mitä haaveilet....meillä perus vanha talo ,maalatut seinät-ei kovin uutta mikään,paitsi mikro ;) ....olen kiitollinen tästä-enkä mitään uusia nykysisustuksellisia edes huolisi!
Tämän kodin sisusti anopin anoppi (lastenhuoneita ja keittiötä lukuunottamatta) joskus 50 vuotta sitten. Kelpaa meille, vaikka Glorian Antiikki lienee ainoa lehti, johon tämä hyväksyttäisiin.
Mutta meillä on silti kaunista :)
Säästettiin keittiöremppaan pienistä tuloistamme, joten se on viimeisen päälle nätti. Pari vuotta meni, mutta kyllä kannatti. 5000€ koneineen päivineen.
Maali ei paljon maksa. Koko 120 neliötä on itse maalattu kauniiksi. Lattioita on uusittu siltä mistä on tarvinnut, parin huoneen laminaatit maksoi 150€.
Huonekalut sitten. Olohuoneeseen ostetiin täyspuiset huonekalut juuri äskettäin, tv-taso, 2 hyllyä ja 2 pöytää, yhteensä 300€.
Maalilla saa paljon aikaan, jos löytää vanhoja puisia huonekaluja. Tällä tavalla meille on saatu paljon ihanaa.
Ompelukone surraa verhoja ja tekstiilejä ja sisustuskaupan näköisiä tavaroita löytää halpakaupoista muutamilla euroilla.
Oikeasti moni varmasti luulee, että meidän kodin sisustus on maksanut maltaita. Vaan ei. Kun on tyylitajua ja osaamista, niin vähällä saa paljon.