Mitä kesäkukkia parvekkeelle?
Parveke on kuuma ja aurinko paistaa siihen koko päivän.
Niin ja samettiruusuja ei kannata ehdottaa, ne on aivan kamalia...
Kommentit (11)
joten niitä ei voi käyttää, jos parveke ei ole sisäänvedetty.
Vinkkejä kasvuolosuhteista ja muuta kivaa parvekkeelle osoitteessa www.parveke.fi
AURINKOISTA KESÄÄ KAIKILLE!
Minulla oli paahtavan aurikoisella, lasitetulla parvekkeella aina pelakuita parvekelaatikoissa ja yksi amppeli jossa miljoonakelloa, joskus lisänä lobeliaa. Kun riittävän suuri multatila ja muisti sopivasti kastella ja lannoittaa, niin pelakuut kukkivat aina talventuloon (lokakuun lopulle)saakka. Tietysti kukkineet kukat täytyy poistaa sekä pelakuista että miljoonakelloista, jotta jaksavat kukkia. Tietysti myös "partsin" ikkunat auki aina kun vain mahdollista. Olin erittäin ylpeä pelakuistani, kun sain kehuja ohikulkijoilta, vaikka en kukkia niin erityisesti "paaponutkaan". - Nyt on sitten varjoisa parveke eka kesää, vain aamulla hiukan aurinkoa. Laittelin yrttejä, mutta myös lobeliaa ja verenpisaroita. Kenties kokeilen myös orvokkeja...
Tulin jo innoissani vastaamaan, mutta meillä on ihan toisenlainen parveke, suurimman osan päivää varjoisa.
Itse laittaisin paahteiselle parvekkeelle erivärisiä ja -mallisia pelargonioita, dahlioita, ruusuja, laventelia ... Ja jos on pieni "yrttimaa", niin jonkinmoisia tomaatteja :)
Täällä kans samanlainen varjoisa parveke.
Eli mitä ehdottaisit,kun on ollut pelkkää ahkeraliisaa monena vuonna peräkkäin ja ruvennut jo kyllästyttämään.
Kolmeen parvekelaatikkoon laittaisin ja voi olla vaikka mitä sitten kivasti sekaisin.
mulla oli pelargonioita ja orvokkeja. Muistan vielä miten upea pensas oransseista orvokeista tuli, kun lannoitin ne oikein jymäkästi hevosenkakalla.
joten nyt voisi kokeilla jotain muuta. Viime vuonna oli petunioita, mutta niissä ilmeisesti jokin "sairaus" kun kaikki kuoli. Uusin ne vielä saman kesänä mutta sama homma. Joskus aiemminkin niitä on ollut ja menestyneet hyvin (ei tosin laatikossa silloin).
Miten nuo marketat, vaatiiko paljon hoitoa? Pitikö niitäkin nyppiä samalla tavalla kun orvokkeja?
Katselin tuossa naapurin pareveketta ja näyttää olevan miljoonakello? Miten se?
ap
mitä enemmän siitä viitsii nyppiä kuivia kukkia pois sitä enemmän se lykkää nuppuja
Mulla on tänä vuonna roosaa ruusuliisaa (mulle uusi) ja rosa/lilaa pystyä verenpisaraa. Lisäksi hyvin tummansinisiä ja vähän valkoisia lobelioita amppelissa, pari lajiketta kuunliljoja, "keittiöpuutarhassa" mieliyrttejä ja chili.
Meillä ei parvekelaatikot onnistu (parvekelasit estää), vaan meillä on ns. ruukkupuutarha, eli terracottaruukkuja ja pajulaatikoita lattialla ja erilaisilla palleilla ja tasoilla.
Mulla oli tänä vuonna eka kertaa perunanarsisseja ja ajattelin ottaa sipulit talteen nyt, kun ovat kuihtuneet. Onko kokemusta, neuvoja?
3
PS
Viime vuonna meidän koko parveke oli täynnä orvokkeja, joka lajia, väriä, kokoa. Aika kaunista :D
Täällä kans samanlainen varjoisa parveke. Eli mitä ehdottaisit,kun on ollut pelkkää ahkeraliisaa monena vuonna peräkkäin ja ruvennut jo kyllästyttämään. Kolmeen parvekelaatikkoon laittaisin ja voi olla vaikka mitä sitten kivasti sekaisin.
ollut jo monta vuotta. Kummatkin viihtyvät hyvin, verenpisarat kukkivat valtavan paljon.