Ongelmana liian aamuvirkku vauva!
Mikä avuksi kun vauva herää joka aamu kello neljä? Ei auta vaikka laittaisi myöhemmin nukkumaan. Herää joka tapauksessa aina samaan aikaan. Miten saisi vauvan nukkumaan edes viiteen?! Selkeästi on kuitenkin väsynyt sitten koko aamun ja kätisee väsymystään.
Kommentit (33)
Vieressä saattaa olla liian häiritsevääkin!
Vanhemmat pyörii molemmat ja lapsi havahtuu hereelle.
Meillä esikoinen oli aikanaan tosi köykänen nukkuja, otettiin omaan huoneeseen kokonaan niin isä sai pyöriä ja kuorsata rauhassa.
Mites olisiko särkylääkkeestä apua? Jos vaikka tekee hampaita ja havahtelee siihenkin?
Maitoa ei kannata pitää automaattina. Syökö lapsi ensinnäkään nälkäänsä? Vai tutitteleeko rinnalla?
Riittäisikö vesi?
Kysy neuvolasta apua vaikka unikoulun merkeissä, itseään ei saa väsyttää myöskään!
Huutaa huutaa vaan eikä mikään auta. Ei syli ei mikään. Silmät on kiinni mutta ei herää kunnolla. Kun olin tänä aamuna tunnin yrittänyt rauhoittelua, otin rinnalle. Syönnin päätteeksi jäi syliin, nukahti siihen ja sitten kannoin takaisin sänkyyn. Olisiko sittenkin nälkää?
ap
Heippa ap,
meillä on ollut molempien lasten kanssa sama juttu. Molemmat heräsivät ekan talvensa (jolloin siis pimeää!) neljän-viiden aikoihin. Jossain vaiheessa sitten vaan päätettiin, että ennen klo 6 ei nousta sängystä, ja jotenkin se sitten auttoi (mutta vauvat olleet meidän kanssa samassa huoneessa). Uskon silti, että aika on ainoa mikä auttaa, vauvoilla kun on vaiheensa. Meilläkin nukutaan nykyään yleensä jo aamuseitsemään. ;-)
ei mitään tuttipulloja enää ton ikäselle kun kerran on oppinut oleen ilman!!!!!!
Esitit ongelman mihin halusit ratkaisuehdotuksia. Saitkin niitä useampia. Mikään niistä ei tunnu kelpaavan etkä ole valmis mitään niistä kokeilemaan. Usein valitettavasti käy niin että äiti tai molemmat vanhemmat pitävät kouristuksen omaisesti kiinni rutiineista jotka eivät kuitenkaan toimi. He eivät ongelmista huolimatta uskalla kokeilla uusia tapoja "kun ei ne kuitenkaan toimisi".
tuttipullosta sen maidon? Jos antaa tuttipullosta niin kai vauva yhtälailla sitä alkaa sitten huutamaan yöllä useamminkin jos kerran antaa.
ap
Ei ollenkaan välttämättä. Ei se vauva huvikseen heräile, ja jos sillä on nälkä, sen pitäisi saada ruokaa. Meidän poika ainakin 8kk iässä siirtyi viidestä yötissistä yhteen syöttöön 5-6 maissa aamulla. Tuo yksi yösyönti säilyi reilun vuoden ikään ja loppui sitten kokonaan. Vauvan tahdosta.
Nuo yötissittelyt lopettiin niin,e ttä menin mummon luo ja vvauva nukkui mummon vieressä ettei haista maitoa. Mummo toi sit mulle tissille jos ei muu auttanut. Ja ekasta yöstä lähtien riitti se kertasyöttö!
tää ei taatusti perustu yhdenkään gurun kertomuksiin.
Mä olen myös aamu-uninen. Toisaalta musta on kiva, jos vauva menee aikaisin nukkumaan ja voin välillä katsoa tv:tä illalla tai vaikka lukea - ilman vauvaa.
Jos aamulla olen niin väsynyt, että vaikka vauva krahisee, potkii, vinkuu ja vikisee, en oikein tahdo herätä, kaappaan vauvan vain kainaloon ja torkun.
Tässä käy joko niin, että vauva kyllästyy ja nukahtaa. Eli hyvä hyvä sitten nukutaan.
Tai joskus niin, että vauva parahtaa itkuun. Silloin yleensä nousen ja "katson", mikä on vialla. Otan lapsen syliin, siihen yleensä itku taukoaa. Sen jälkeen tarkistan vaipan, ehkä tarjoan maitoa, röyhtäytys yms. Mahdollisimman pian palataan takaisin sänkyyn, ei odoteta että klo on vaikka 6 tai että lapsi karjuu jo väsymystään. Mutta sitten kun nämä maito-vaippa-röyhtäytys on tehty, sänkyyn takaisin ja "hyvää yötä".
Sitten vinkunaan yleensä vain haparoin vauvaa kädelläni ja sanon "nuku vaan, shh". Aika usein vauva kyllästyy ja nukahtaa. Joitakin minuutteja voin kuunnella itkuakin, mutta jos itkun sävy muuttuu todella kovaksi/raivostuneeksi/surulliseksi, otan taas syliin. Ongelma voi olla vaikka masussa.
Olen laiska äiti ja yritän päästä aina sieltä, missä aita matalin. Tosin oma vauvani on kohtuullisen helppo tapaus myös (tai omat vauvani pitäisi sanoa), hänet on helppo taltuttaa unille tylsyydellä.
Tällä hetkellä kevätaurinkokin tahtoo meillä paistaa niin kirkkaasti, että lapsi herää siihenkin. Vaikka on kaihtimet edessä, huone on kirkas. Mutta huomaan tuon saman, että vauva herää, vaikka on väsynyt. Usein olen huomannut senkin, että hyvin pieni annos seurustelua riittää väsyttämään ja pikaisesti pitääkin palata sänkyyn takaisin.
niin verhot kiinni, sillä pimeässä / hämärässä nukuttaa paremmin.
Mutta muuten mullakin tulee mieleen, että varmaan on nälkäinen. Sillä tietäähän sen itsestäkin, että jos vatsa kurnii, niin eipä sitä nukahda, vaikka kuinka makaisi sängyllä. Nälkä virkistää.
Mutta sinähän tulla sanoit, jo, että et halua antaa maitoa, sillä siitä seuraisi ongelmia. Joten tää teidän nykytilanne on sitten ilmeisesti kuitenkin ihan hyvä, kun et halua edes yrittää korjata sitä, koska pelkäät siitä tulevan ongelmia.
Otan vaan ihan suosiolla viekkuun ja annan ison pullon maitoa. Sitten nukutaan sylikkäin noin 6.30 - 7 asti.
Kolmas lapsi kyseessä, joten otan rennosti. Enempää lapsia ei missään nimessä tule, joten nautin, kun saan ottaa vauvan viereen. Tuo yksi herätys ei pahemmin haittaa, itsekin käyn kuitenkin aina noihin aikoihin aina pissalla.
piti vielä vuosi sitten antaa silloin vajaa 1v ikäiselle "aamupala" neljältä, että sai rauhoittumaan uudelleen nukkumaan. Se jäi itsestään pois muutaman viikon jälkeen.. Lapsella voi olla vaikka joku kasvukausi, joka kuluttaa enemmän.. Mä kyllä annoin ihan jogurttia tai puuroa.
Onko kuuma? Kaipaisko vaan vähän juotavaa, se (siis ihan vesi nokkamukista) ainakin rauhoittaa meidän 10kk pojan, jos se herää yöllä.. Vaatteiden vähennys kuumalla tai jos on viileää, peittely auttaa kans.
Mitä haittaa siitä olis, jos vauva nukkuis vieressä, eiköhän nuo aika äkkiä opi, että maitoa ei tule yöllä. Luulis jo oppineen, jos on ollu jonkun aikaa ilman yötissiä...
Minä sain aamun viimeisen imetyksen (noin klo 5-6) poistettua suurentamalla illan puuroannosta. Nälkähän meidän pienellä oli jo siihen aikaan.
ja olet päättänyt että neljältä on vielä yö, niin silloin ei hellitä halita eikä jutella yhtään enempää kuin on pakko. Silloin nukutaan. Lapsi oppii sen kun toimit järjestelmällisesti etkä anna periksi. Kahdeksankuinen ei mene rikki jos ei saa äidin huomiota aamuyöllä. Vain hätäitkuun puuttuisin sylillä, muuten vain rauhottelisin joko tassutellen tai vaunuissa reippain ottein heijaten.
Ja oikeasti meillä tuon ikäinen siirtyi omaan huoneeseensa. Nukkui paljon paremmin, ja oikeastaan aloitti heti kokonaiset yöt 20:30-9:00... Minä koin heittäväni lapseni heitteille, mutta lapsi taas nautti ja kukoisti. Hyvä itkuhälytin vaan, niin tietää mennä heti hätiin jos lapsi ahdistuu hätäitkuun.
Iltapuuroa vaan reilusti, jos lapsesi syö nyt lautasensa tyhjäksi, lisäisin kyllä iltapalan kokoa. Voi olla vaikka kasvupyrähdys menossa.
Jaksuja!
kun kerran olit niistä päässyt eroon. Eri asia on tietty se, onko vauvallasi nälkä tai jano. Itse tarjoaisin ensin vettä nokkamukista ja ehkä jos ei riitä/auta esim. velliä tuttipullosta, koska varmasti kyseessä vain ohimenevä kasvupyrähdys. Näistä on helppo päästä eroon, kun osaa mitoittaa sen iltapuuron määrän oikeaksi ja näitä on helppo tarjota pimeässä ja myös sängyssä, jolloin vauva tietää, että vielä ei nousta. Ehkä yrittäisin kuitenkin aluksi sitä vettä useamman yön enkä heti menisi ruokalinjalle. Illalla kannattaa vähän ylitankata aluksi.