Olenko teiniäiti?
mihin ikään asti on teiniäiti? missä menee teiniäidin ja nuoren äidin raja?
Itse sanoisin että alle 18 on teiniäiti ja alle 25 nuoriäiti.
Minä sain ekan lapseni kun olin juuri täyttänyt 19 ja seuraavan kun ikää oli 22. nyt olen 24. olenko nuoriäiti vai teiniäiti?
Kommentit (6)
sixteen, seventeen, eighteen, nineteen eli teen-/teinivuodet. Suomessa 18-vuotiaat ovat aikuisia, joten käsittääkseni täällä alle 18-vuotiaita voi kutsua teiniäideiksi. Nuori äiti on mielestäni 18-22/24, eli parinkympin hujakoilla. Tämä siis siihen verrattuna, että ensisynnyttäjien keski-ikä on 28.
Itse olin 21 esikoisen saadessani, enkä todellakaan miellä itseäni teiniäidiksi. En kyllä ollut erityisen nuorikaan, ainakaan omasta mielestäni, mutta kyllähän sitä sai kaikenlaista "kun sää oot vielä niin nuori" -kohtelua ja epäilyjä niskaansa. Nyt 31-vuotiaana kukaan ei epäile kykyjäni tai ihmettele ikääni, kun kuulevat minun olevan raskaana. Tai no sitten ihmettelevät, kun kuulevat että minulla on jo lapsi, 10-vuotias. :D
eli mun käsityksen mukaan alle 20v äiti on teiniäiti. jos sellaista lisämäärettä tarvii. Eikö pelkkä äiti riittäisi? :)
teen- sana ja täysi-ikäisyys (eli yli 18 on kuitenkin täysi-ikäinen eikä sinänsä siis teini, kun se teenpäätteenlisäksi määritellään myös nuoruuden vastuuttomaksi etsikkoajaksi, jolloin on vielä omien vanhempien kasvatusvastuun alla) on tärkeitä. Mutts sen lisäksi on vielä yksi kysymys: onko sulla ensimmäiset koulut käytynä ja joku ammattitutkinto hankittuna? Jos eka on hankittu, myöhemmin on helppo hankkia lisää, mut jos lapsia tulee ennen ensimmäistä tutkintoa niin se on jostain syystä paljon hankalampaa.
enkä haluis ajatella olevani teini äiti, mut ikävä kyllä taisin olla.